Köra in ny bil

Allmänna bilrelaterade diskussioner.
Rx37

Post by Rx37 »

Claes B wrote:
Rx37 wrote:Varför skulle man få mer effekt om man plågar skiten ur en motor då den är ny?

Den tanken skulle jag inte komma på ens i misstag heller... :shock:
Googla på det, finns en hel del teorier om det. Och en hel del förståsigpåare som menar att det är så.
Tyvärr har jag aldrig sett några belägg på det som bromspapper eller liknande.
Det är ju ändå underligt även om det finns papper på det. Det är ju samma motor med samma rörliga delar så oavsett om den körs hårt eller inte så borde den ju producera lika mycket effekt.

Säkert bara nån som mätt effekten på nån måndagsmotor och kokat ihop nån intressant historia sen 8)
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Rx37 wrote:
Claes B wrote:
Rx37 wrote:Varför skulle man få mer effekt om man plågar skiten ur en motor då den är ny?

Googla på det, finns en hel del teorier om det. Och en hel del förståsigpåare som menar att det är så.
Det är ju ändå underligt även om det finns papper på det. Det är ju samma motor med samma rörliga delar så oavsett om den körs hårt eller inte så borde den ju producera lika mycket effekt.

Säkert bara nån som mätt effekten på nån måndagsmotor och kokat ihop nån intressant historia sen 8)
Läste också lite sånt när man trimmade moppe för ett par år sedan... :P
Peugeot 406 Coupé 3,0 -98
Peugeot 406 2.0 ST -96 -skrotad:(
http://www.garaget.org/406_Jonathan
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Claes B wrote:

Då kan man ju tanka fult och åka omkring på ettan några dygn så har man gasat ur motor. Kanske den ger 50 hästar mer sedan. Ska prova det nästa gång :)
Last edited by Decimal on Sat Aug 06, 2011 0:38, edited 2 times in total.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
T One
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by T One »

Decimal wrote:
Claes B wrote:

Då kan man ju tanka fult och åka omkring på ettan några dygn så har man gasat sikten ur motor. Kanske den ger 50 hästar mer sedan. Ska prova det nästa gång :)
hehe

Vi har ju en automat på ingång. Så följer vi råden här gäller alltså (vid premiärturen) fisa igång den tills oljan fått upp jobbtemp och sen trycka till den och köra våra standard 30 mils enkelresa så hårt som möjligt?
Precious 206 rc 05 - Wroom
Tiken 306 s16 94 - Brööl
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Hehe. Natti medmänniskor
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Larzzon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Larzzon »

T One wrote:Vi har ju en automat på ingång. Så följer vi råden här gäller alltså (vid premiärturen) fisa igång den tills oljan fått upp jobbtemp och sen trycka till den och köra våra standard 30 mils enkelresa så hårt som möjligt?
:thumbup:
Viktigt är att man förstår skillnaden mellan vattentemperaturen och oljetemperaturen.
Motortemperaturen som visas i bilen är vattentemperaturen som stiger snabbare än oljetemperaturen.
Last edited by Larzzon on Sat Aug 06, 2011 0:38, edited 2 times in total.
308 1,6T -10
Larzzon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Larzzon »

Anledningen till att man vill köra in den med så högt cylindertryck som möjligt är för att kolvringarna ska slitas in korrekt.
Annars finns risk att de inte kommer att bli lika täta och motorn kommer att dra olja och lämna mindre effekt.

Troligtvis rekommendera inte tillverkarna denna typen av inkörning då det kanske inte är lämpligt på allmän väg.
308 1,6T -10
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Larzzon wrote:Anledningen till att man vill köra in den med så högt cylindertryck som möjligt är för att kolvringarna ska slitas in korrekt.
Annars finns risk att de inte kommer att bli lika täta och motorn kommer att dra olja och lämna mindre effekt.

Troligtvis rekommendera inte tillverkarna denna typen av inkörning då det kanske inte är lämpligt på allmän väg.
Varför skulle kolvringarna slitas in mer korrekt om du kör hårt jämfört med lugnt? :roll:
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Alex wrote:
Larzzon wrote:Anledningen till att man vill köra in den med så högt cylindertryck som möjligt är för att kolvringarna ska slitas in korrekt.

Varför skulle kolvringarna slitas in mer korrekt om du kör hårt jämfört med lugnt? :roll:
Det är så vitt jag förstått en en del MC-trimmare från USA som står för den åsikten. Hårdare material och snävare toleranser gör att det behövs ett högre tryck för att få ringarna att sätta sig som de ska och cylinderväggarna slitas in som de ska mot ringarna.
Jag är oerhört skeptisk till att det skulle ha nån som helst nytta på en ny massproducerad bilmotor dock.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

En kojamotor skall direkt efter renovering varvas på 2600-3000 varv i ca 20 minuter innan körning. sedan byta olja och sen köras igen... Bara för att slita in/samband med varmkörningen.

Intressant va? :P
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
33an

Post by 33an »

Låt motorn bli varm och kör som vanligt på lite varierande varvtal. Ett extra olje/filterbyte efter ca 100 mil är inte feltänk.
205 GTI och ett gäng italienskor.
Let´s travel in restrained elegance.
Dart

Post by Dart »

lol-tråd
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Dart

Post by Dart »

Så här kör vi in riktiga motorer efter överhalning, tex vid kolvhalning, foderbyte etc.

Stegvis öka belastningen under 20 min till 20%.
Låta motorn gå på 20% belastning i en timme.
Clutcha ut motorn i tio minuter.
Stegvis öka under 30 min till 40%.
Låta motorn gå på 40% belastning i en timme.
Clutcha ut i tio minuter.
Stegvis öka under 60 min till 60%.
Låta motorn gå på 60% belastning i en timme.
Stegvis öka under 80 minuter till 80%.
Låta motorn gå på 80% belastning i en timme.
Stegvis öka under 30-60 minuter till märklast.
Klart!

Detta gäller en fyrtakts dieselmotor men principen är rimligen densamma på de flesta motorer med kolvar. Anledningen till att man kör in motorn på det här viset är att kolvringarna har olika anliggningsytor mot fodret vid olika belastningar.

Nu vet ni hur man kör in en motor. ^^
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Dart wrote:Så här kör vi in riktiga motorer efter överhalning, tex vid kolvhalning, foderbyte etc.

Stegvis öka belastningen under 20 min till 20%.
Låta motorn gå på 20% belastning i en timme.
Clutcha ut motorn i tio minuter.
Stegvis öka under 30 min till 40%.
Låta motorn gå på 40% belastning i en timme.
Stegvis öka under 60 min till 60%.
Låta motorn gå på 60% belastning i en timme.
Stegvis öka under 80 minuter till 80%.
Låta motorn gå på 80% belastning i en timme.
Stegvis öka under 30-60 minuter till märklast.
Klart!

Detta gäller en fyrtakts dieselmotor men principen är rimligen densamma på de flesta motorer med kolvar. Anledningen till att man kör in motorn på det här viset är att kolvringarna har olika anliggningsytor mot fodret vid olika belastningar.

Nu vet ni hur man kör in en motor. ^^
Som att köra med bilens handbroms i olika lägen när bilen är ny så man har olika belastning på motorn :D :wink:
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Lappen
Crew
Crew

Re: Köra in ny bil

Post by Lappen »

Helt ovetenskapligt men jag har observerat hur två identiska (i den mån det nu går) bilar som körts olika faktiskt går olika bra med efter ett tag.
Den bilen som kördes som om den var stulen gick konstant bättre vid rödljuskörning och när man "drog på motorvägen". Kanske är adaptionen i spruten som gjort skillnaden med. Det är som sagt baserat till största delen på "känsla" och det är ju en ganska dålig måttstock i detta fallet.

Frågan man kan ställa sig är väl om man skulle vilja köpa en finkörd eller buskörd bil.

De få gånger jag satt ihop motorer så har det bara varmkörts sedan har man skruvat upp laddtrycket och pinat livet ur sakerna. Men då är det ju gammalt junk man hållt på med också. En ny bil för 200k+ känns det sådär att göra det med.
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Stenis
Super Senior

Re: Köra in ny bil

Post by Stenis »

Tone: Full muff...det är det som gäller..!!
Mazda 6 MPS -06 till salu...!!!!!
Grumpy Old Fart!!
Post Reply