automat + skinn=mervärde?

Allmänna bilrelaterade diskussioner.
Post Reply
Kung_Bore

automat + skinn=mervärde?

Post by Kung_Bore »

Då jag studerar och egentligen inte har råd med bil försöker jag hålla lite koll på begagnatpriser. Så jag vet var jag ska lägga mig vid ev. försäljning. Det rör sig om en 406 ST 2.0 -00 som gått drygt 19000 mil. På Blocket finns dessa mellan typ 10000 kr till 50000 kr och jag antar att det är skicket som avgör i mångt och mycket.

Men min fråga är: Hur värderas automatlåda resp. skinnklädsel? Är det eftertraktat/ovanligt?

Fast jag gillar bilen och kommer nog behålla den ett tag till.
Peugeot 406 ST 2.0 AUT -00
Rx37

Re: automat + skinn=mervärde?

Post by Rx37 »

Kung_Bore wrote:Då jag studerar och egentligen inte har råd med bil försöker jag hålla lite koll på begagnatpriser. Så jag vet var jag ska lägga mig vid ev. försäljning. Det rör sig om en 406 ST 2.0 -00 som gått drygt 19000 mil. På Blocket finns dessa mellan typ 10000 kr till 50000 kr och jag antar att det är skicket som avgör i mångt och mycket.

Men min fråga är: Hur värderas automatlåda resp. skinnklädsel? Är det eftertraktat/ovanligt?

Fast jag gillar bilen och kommer nog behålla den ett tag till.
Automatlådan är väl inget att hänga i julgranen men skinnklädseln är ju den "sportigare" och finare inredningen så det är ju ett plus.
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Automat är ofta en extrakostnad att köpa vid nyköp. och oftast negativt vid försäljning då ingen vill ha det.

Ang. värdet. skicket, hur många ägare och milantalet. Skinn är attraktivt.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
arbetaren

Post by arbetaren »

Jaaacob wrote:Automat är ofta en extrakostnad att köpa vid nyköp. och oftast negativt vid försäljning då ingen vill ha det.

Ang. värdet. skicket, hur många ägare och milantalet. Skinn är attraktivt.
Du som bor i Sthlm borde väl veta hur bekvämt det är med automat. Jag skulle vilja påstå att automatväxlade bilar är minst lika poppis som manuella i storstäder däremot på vischan så är säkert manuell vanligare.
206 GTI
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

enda bilarna där det är poppis med automat i city's är SUV.

O ja.. avdankade poliser som kör bil, de har automat.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Kung_Bore

Post by Kung_Bore »

Tack för synpunkterna!

Just därför jag köpte en automat, stadskörning och bilköer, då är det guld värt :D Fast man kan ju sakna att köra med "riktig" växellåda dock. Klädseln är faktiskt riktigt fin, svart skinn. Lite skavt vid sidan av förarstolen och nackskydden bak är lite torra/hårda antagligen för att solen ligger på där. Har behandlat det med nån lädervårds-gegga för skinnmöbler. Baksätet ser knappt använt ut.
Peugeot 406 ST 2.0 AUT -00
Post Reply