Knak höger fram 406

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
406_Jonathan

Knak höger fram 406

Post by 406_Jonathan »

Från idiottråden i höstas:
406_Jonathan wrote:
El_Zeta wrote:
406_Jonathan wrote:
Rx37 wrote:
406_Jonathan wrote:
hedis wrote:
406_Jonathan wrote:
hedis wrote:
406_Jonathan wrote:
406_Jonathan wrote:
Rx37 wrote:
406_Jonathan wrote:Bilen knakar/knäpper till höger fram. Detta händer då man svänger i låga hastigheter (i korsningar och på parkeringar bl a) eller när man trycker på med gasen ibland. Idag till exempel låg jag i 60 på fyran och gasade, släppte gasen, gasade, släppte gasen osv. Typ varannan gång man gasade på så knakade det till.
Vid ett tillfälle så skrapade/rasslade det när jag svängde runt på en gräsmatta. Som en massa knakningar i följd. Men det har bara hänt en gång på de 80 milen jag kört sedan jag köpte den. Knakar/knäpper till gör det hela tiden i låga hastigheter.

Jag misstänker drivknuten höger fram? Skulle det kunna vara något annat eller kan jag räkna med att det är den som behöver bytas?

406 coupé V6 -98.

Jag hade ett liknande problem förut. Det var ett fjäderbenslager. De var helt slut på båda sidorna fram. De nya vi läggde dit var däremot dubbelt bättre än orginala som var där före.
Den tanken har slagit mig, men borde det inte låta illa när man står helt still och vrider på ratten då? Det gör det inte när jag provat.
Idag när jag stod helt still på asfalt och svängde fram och tillbaka så knakade det flera gånger. Har nog bara testa i gräsmattan förut :-k Kan det vara drivknuten som låter då?

Det är väldigt vanligt på 406 att "fjäderbenslagringen" är slut och då gör den som du säger. Ta ner och byt ;)
Har förstått att det är vanligt på 406an. Men en kass fjäderbenslagring kan alltså låta illa när man kör rakt fram i lite högre fart och trycker på med gasen, tex när man växlar?

Det kan kanske vara så illa att det har skapats något glapp pga saknad av kulor i lagert eller något liknande så det kan låta. Detta är då bara en funderare och ev vad som kan vara problemet, men en drivknut låter inte när man står still :P Då får det vara bra mycket glapp i den.

Låter det även när ena/båda hjulen är upphissade? Låter det inte då så är det alla dagar i veckan fjäderbenslagringen.
Tack! Ska se om jag kan ta en koll på bilen och kanske bli lite klokare nån dag framöver. :)

Drar bilen till vänster/höger efter att du har svängt i t.ex. en korsning?
Nej, inte som jag lagt märke till. Bilen drar lite åt höger, men det gör den alltid. Och det borde väl bero på felaktig framvagnsinställning.

Knakar det jättemycket när du står still och svänger? Isf kan du ju be en polare svänga med bilen så kan du prova att lägga en hand på fjädertornet och se om du känner något när knakningarna kommer?
Den senaste veckan har bilen knakat betydligt mindre. Men jag testade att känna med händerna på fjäderbenstornet idag. Lillebrorsan svängde fram och tillbaka en massa gånger och det knakade till en gång. Och det kände jag mycket tydligt. Så jag börjar känna mig säker på att det är fjäderbenslagringen :)

Jag har ännu inte gjort något åt problemet då det varit väldigt tyst i vinter. Men ungefär sen värmen kom har det börjat knaka mer och mer.

Jag har den senaste tiden flera gånger stått still och vridit hjulen fram och till baka. Inga knak.
När jag svänger runt med fulla rattutslag i låg hastighet, inga knak såvida jag inte gasar ryckigt.
Men när jag gasar och växlar ryckigt (ganska oavsett hastighet/vart hjulen pekar) så knakar det till väldigt ofta höger fram!

Som det är nu känns det inte som att det är fjäderbenslagret? Kan det var ett motorfäste tro? Bilen skakar/vibrerar lite vid gaspådrag så jag misstänker att det är något motorfäste som inte är riktigt okej i vilket fall.
Peugeot 406 Coupé 3,0 -98
Peugeot 406 2.0 ST -96 -skrotad:(
http://www.garaget.org/406_Jonathan
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

:?: :)
Rx37

Post by Rx37 »

Kanske en stötdämpsfjäder?

Tror fortfarande på f-b-lagret men det kan ju vara motorfäste också. Jag har ett dåligt motorfäste på min med tror jag men det är på högra sidan sett från ratten.

När blev bilen besiktad då? Inga fel där?
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Ja, jag vet inte. Vill inte byta saker innan jag är hyfsat säker på att de orsakar problemet. :)

Bilen besiktades senast i juni, strax innan jag köpte den. Vad jag vet påpekade de inget om detta. Och den har knakat sedan jag köpte den.
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Inga förslag på hur jag ska felsöka? :)
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Jag tyckte igår att jag kände ett glapp på det vertikala stabilisatorstaget höger fram när jag ryckte i det med handen. Verkade vara det övre fästet som glappade. Idag känner jag inte glappet men har skruvat lite på muttern. Nu efter tycker jag att knaket kommer oftare när jag gasar/släpper gasen och dessutom har den börjat knaka när jag svänger snabbt fram och tillbaka i låga hastigheter.

Så det verkar rimligt att det är stabilisatorstaget till krängningshämmaren som orsakar knaket? :) Skönt isåfall, verkar billigt och enkelt.
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Övre fjäderbenslagringen kanske? Det är ju en känd svag punkt på 406'orna. Hissa upp bilen fram och vrid på hjulen och känn om det kärvar eller låter.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

R-Gubbe wrote:Övre fjäderbenslagringen kanske? Det är ju en känd svag punkt på 406'orna. Hissa upp bilen fram och vrid på hjulen och känn om det kärvar eller låter.
Testade det nu. Det blir att båda fjädrarna "hackar" lite grann när hjulen vrids, de snurrar inte helt följsamt. Inga konstiga missljud dock.

Men jag hörde plötsligt ett "kling" i fälgen när jag satt där och vred högerhjulet. Lät tyngre än en sten. Backade bak bilen och hittade 4 små kulor. Känns mycket möjligt att de är från fjäderbenslagret.
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Jepp där har du problemet. Har du möjlighet att riva isär innan du handlar delar så kan du se om du klarar dig med bara att byta lagret. Annars blir det en hel sats och den är betydligt dyrare.

Lycka till med bytet det är inte speciellt svårt se bara till att ha bra fjäderkompressor så du slipper göra illa dig.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

R-Gubbe wrote:Jepp där har du problemet. Har du möjlighet att riva isär innan du handlar delar så kan du se om du klarar dig med bara att byta lagret. Annars blir det en hel sats och den är betydligt dyrare.

Lycka till med bytet det är inte speciellt svårt se bara till att ha bra fjäderkompressor så du slipper göra illa dig.
Med tanke på vad jag läst tidigare på forumet och att bilen rullat 23000 mil räknar jag med att köpa "hel sats" antar jag.

Tänkte testa använda spännband först innan jag skaffar fjäderkompressor, läst här på forumet att det funkar? :)
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Idag har jag äntligen bytt fjäderbenslagret (komplett)!

Första biten på testrundan efter bytet hördes knaket, men lägre än vanligt. Sedan försvann det mer och mer och i slutet av testrundan hördes bara lite, lite när man försökte provocera fram det.

Hittills är det alltså 10 gånger bättre än innan, men ej helt borta...

Det var iaf hög tid att byta lagret:
Image
Rx37

Post by Rx37 »

Jaa du, roliga saker dom där lagren :lol:
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Efter att ha kört ett tag kan jag konstatera att knaket inte är borta. Bara lite lägre. Bytet verkar ha påverkat på något sätt då knaket är lägre nu. Kan låta lite mer "smäck" nu än tidigare, istället för "knak".

Jag tycker också att bilen har agerat lustigt ett par gånger när jag nitat på asfalt (både före och efter bytet). Det har hänt att bilen skakat/vobblat kraftigt höger fram när man nitat och ABS:en jobbat. Det får mig att tänka på min gamla höjda Yamaha DT50MX och dess för mjuka/klena framgaffel som gjorde att framhjulet "hoppade" fram när man bromsade hårt på grus. :? Känns ostabilt...

Kan problemet vara stötdämparen på något vis?

Det är tydligt att det är något som glappar fram och tillbaka. Åt ena hållet om man gasar till och åt andra hållet om det blir ett ryck när man släpper gasen. Har aldrig lyckats få fram oljudet på tomgång med bilen stilla.
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Den nedre spindelleden då? Då brukar dom ju gå åt olika håll vid gaspådrag respektive gassläpp.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

R-Gubbe wrote:Den nedre spindelleden då? Då brukar dom ju gå åt olika håll vid gaspådrag respektive gassläpp.
Tänker du på 10an här då?
Image
Ska man bända lite direkt på den för att känna om den glappar?
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Jepp helt rätt.

Bänd mellan B och kragen på 10.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Bänt där nu, men lite svårt att få bra grepp med verktygen jag hade. Jag lyckades iaf inte märka något glapp.

Sen funderar jag på varför knaket ALDRIG hörts när jag bromsar. Fastän det ibland hörs vid exempelvis en ryckig nedväxling. :-k
406_Jonathan

Re: Knak höger fram 406

Post by 406_Jonathan »

Var och besiktade bilen idag och besiktningsmannen var lite fundersam över fjädertallriken höger fram, var på gränsen att den godkändes. Fjädern låg lite lös när bilen var upphissad i fronten och tallriken såg lite skadad ut. Han sa också något om att änden på fjädern inte ska peka mot hjulet och undrade om det kunde vara en vänster stötdämpare jag har på högersidan. Här är en bild:
Image

Besiktningsmannen trodde detta kunde vara orsaken till knaket. Vad tror ni?
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Hur ser det ut på andra sidan? Så vi kan få en jämförelse.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Såhär ser den vänstra ut:
Image

Var ute och kikade lite på dämparna ikväll. Verkar inte vara två vänster-stötdämpare iaf då båda har en inbuktning vid däcket på rätt ställe. Däremot lade jag märke till att den högra dämparen var omlackad åtminstone mellan fjädertallriken och där gummiskyddet tar vid. Verkar som att någon varit där och grejat. Antagligen vridit på fjädertallriken? :? Jag kan dock inte se att den skulle vara skadad på något sätt.
Post Reply