Vad har du gjort med dom? Det ser ju ut som om du slagit på dom. Du kan inte montera dom så där iaf.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
R-Gubbe wrote:Vad har du gjort med dom? Det ser ju ut som om du slagit på dom. Du kan inte montera dom så där iaf.
Den övre bilden är staven jag bankade på i säkert ett par timmar för att det vägrade lossna, slutade med att jag monterade ner hela bakaxeln och då lossnade skiten på 2min. frågan är kan man fylla igen med svets och slipa ner?
Då försvinner nog härdningen. Sätt den i svarven och runda till yttre änden. Fila till det som är skadat på splinesen, borra och gänga om hålet M8. Det gör inget om du får någon mm mindre splines, det håller ändå.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
R-Gubbe wrote:Då försvinner nog härdningen. Sätt den i svarven och runda till yttre änden. Fila till det som är skadat på splinesen, borra och gänga om hålet M8. Det gör inget om du får någon mm mindre splines, det håller ändå.
materialet är nog tillplattat 1-2mm i änden på den som ser värre ut, hur påverkar det när grejjerna sitter på plats?
Kan inte tänka mig att det skulle innebära några problem på en standardbil. Det blir ju inte samma påfrestningar som på en rallybil. Och som snillet skrev se bara till att splinesen passar och inte glappar. Jag tror ju inte att splinesen är skadade på någon längre sträcka av bilden att döma. Så se till att du inte har något som sticker utanför splinesen i änden och testa tills det passar. Smörj gärna med nå molybdenfett så att dom inte kärvar.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
vad betalades för axeln med frakt? och är du säker på att du kan använda dina gamla svingarmar?
bara nyfiken eftersom man från imaxle får en komplett bakaxel med stavar och svingarmar (förutom hjulager, bromsar osv givetvis) där du inte behöver köpa till några lager eller liknande, plus att man slipper jobbet och inte behöver sätta dit halvdåliga svingarmar
datapata wrote:vad betalades för axeln med frakt? och är du säker på att du kan använda dina gamla svingarmar?
bara nyfiken eftersom man från imaxle får en komplett bakaxel med stavar och svingarmar (förutom hjulager, bromsar osv givetvis) där du inte behöver köpa till några lager eller liknande, plus att man slipper jobbet och inte behöver sätta dit halvdåliga svingarmar
En bakaxel från imaxle landar på ca 6700kr räknade jag fram, Lager och packningar kostade ca 1100kr, bakaxeln kostar 6200kr hos peugeot ut till kund (den äldre typen), fick special price på min genom kontakter ~30% rabatt.
Inte på 206/106 eftersom lagret sitter i bärarmen. Tänkte bakvänt, som på 205/309/306.
Lagrena har ju både ytter/innerring på 206an så jag förstår inte riktigt vad som kan bli dåligt i svingarmarna. Förutom att inte lagrena sitter på sin plats.
Inte på 206/106 eftersom lagret sitter i bärarmen. Tänkte bakvänt, som på 205/309/306.
Lagrena har ju både ytter/innerring på 206an så jag förstår inte riktigt vad som kan bli dåligt i svingarmarna. Förutom att inte lagrena sitter på sin plats.
*glöm*
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
det är som sagt om lagret inte sitter på plats som det ska det kan bli problem, men så länge inte nya lagret går för trögt att få i, eller glappar i sätet så bör det vara lugnt.