styrsystem

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
windad
Klubbmedlem
Klubbmedlem

styrsystem

Post by windad »

sitter och kollar lite och funderar på om ja ska fixa ett eftermarknads sprut eller köra med en piggyback i min 205 gti turbo senare..

är det någon här på forumet som använder något så skulle de ju vara bra :D

har ett smt6 piggyback liggandes.
men har även i tankarna ett MS-sprut så man kan få lite ordning på kablar å sånt :P
Kör: Peugeot 306 s16 -94

Projektet: Peugeot 205Gti Monte Carlo -91 Turbo
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

MS är lite av Nördvarning på i sig själv.
Har själv kört MS tidigare och tycker det är helt ok, men BARA om man är beredd att grotta ned sig lite i det tekniska.

Då är det ett priseffektivt och kul sprut att använda, man lär sig massor!

Vill du ha något som "enklare", kör inte MS.

Piggyback tycker jag inte, blir aldrig helt bra, du haralltid lösa ändar kontrollmässigt som kan bråka med dig.

Listan på kompetenta sprut är LÅNG.
Det du bör ha är en bra kontakt för mappning, support vid installation och mappning är A och O!!! Gärna geografiskt nära dig.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
NorrBjörn
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by NorrBjörn »

Finns det något sprut som är klart enklare än andra?

Sorry om jag kapar din tråd lite, men hur funkar det när man ska ha igång ett splitt nytt system, utgår man från en "grundmapp" för att få igång saker och ting?
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

NorrBjörn wrote:Finns det något sprut som är klart enklare än andra?

Sorry om jag kapar din tråd lite, men hur funkar det när man ska ha igång ett splitt nytt system, utgår man från en "grundmapp" för att få igång saker och ting?
Brukar alltid finnas grundmappar för bränsle och tändning så att man få igång bilen iaf.
Det som är mest pyssel med är inställningarna för just den setup/motor man kör med. I vissa sprut är detta enklare än andra...

De jag rekommenderar är: Emerald, Haltech, KMS, Nira, Autronic.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
olesen
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by olesen »

VEMS verkar också vara ett bra eftermarknadssprut. Dock har vi bra support här uppe av grymt duktiga återförsäljare. Vet inte hur det ser ut med åf just vart ni bor. VEMS är baserat på MS om jag förstått allting rätt men på ett MS måste du veta vad du ska ha och i VEMS finns allting klart. Tror dom har börjat få ordning på vemstune nu också så det verkar ganska lätt att mappa själv.
Jag kommer att köra vems i min mi16 turbo iaf :)
Peggutt 405 mi16 -90

/Olesen
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

olesen wrote:VEMS verkar också vara ett bra eftermarknadssprut. Dock har vi bra support här uppe av grymt duktiga återförsäljare. Vet inte hur det ser ut med åf just vart ni bor. VEMS är baserat på MS om jag förstått allting rätt men på ett MS måste du veta vad du ska ha och i VEMS finns allting klart. Tror dom har börjat få ordning på vemstune nu också så det verkar ganska lätt att mappa själv.
Jag kommer att köra vems i min mi16 turbo iaf :)
Tycker prisskillnaden på VEMS och det jag vill kalla riktiga eftermarknadssprut är rätt minimal numera, VEMS är fortfarande gjort av entusiaster FÖR andra entusiaster.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
windad
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by windad »

Man måste ju nästan ha en bil somman får köra och provmappa med innan man kopplar de på bilen man ska använda.. Eller om de funnits något program i datorn som en lossas bil ..

HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

windad wrote:Eller om de funnits något program i datorn som en lossas bil ..
Emerald har ett sånt program, så man kan simulera en mappning.
Behövs iofs knappt på dom eftersom dom mer eller mindre mappar sig själv + är fullt adaptiva.
windad
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by windad »

Jasså vad heter de programet då då??

hedis
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by hedis »

Varför inte bara köpa sprut, montera, grundmappa, mappa och sen bara köra uta H-vete?
Peugeot 306 GTi -97     Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97       Busbil
Peugeot 306 GTi -00          Inga planer?!

Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
S.Hedström
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by S.Hedström »

hedis wrote:Varför inte bara köpa sprut, montera, grundmappa, mappa och sen bara köra uta H-vete?
Nänä, det ska vara krångligt :roll:
Peugeot 106
Peugeot 206
windad
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by windad »

Haha jovisst.. Vet inte hur de funkar så hade varit skoj att prova på lossas först

SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

VEMS folket vill gärna påstå att det är milsvida bättre än MS, men rent tekniskt är det ganska likvärdigt. Vissa delar är t.o.m. lite kassa i jämförelse på komponentnivå, eftersom MS utvecklas ganska snabbt och kontinuerligt medan VEMS liksom inte alls gör det i samma fart.

Emerald verkar vara "bra skit", typ.
Hans Hellström

windad
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by windad »

ett unichip köpt och installerat och mappat av TSmotor är väl inte så dåligt eller?

SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Köra Unichip på 20år gammalt fristående originalsprut känns som en jävla overkill.

Dessutom helt fel eftersom ett helt fristående borde hamna på likvärdig kostnad.

Däremot på en bussad eller "muxad" bil som vissa kallar det, borde Unichip vara PERFEKT.
Hans Hellström

windad
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by windad »

jag mappar ju inte bilen som den är nu orginal :O

de som ska göras när jag fixat databox är:

205 gti kam, garrett gt28rs turbo, 440cc spridare, kanske egenbyggt insug.

Fekzen

Post by Fekzen »

Ang Turbokonv och köra med original styrsystem.

Nu har jag inte haft chansen att mappa en 205 gti med överladdning utan bara gjort vanliga program optimerade med vassare tändning osv.

Däremot har jag gjort en mängd program till bmw turbos, VR6 turbos mm som har motsvarande bosch styrsystem som 205an har. Antar att det är bosch sprutet du har i din?

Jag skulle vara intresserad utav att göra ett försök att få till ett bra program med backad tändning och bränslemappar anpassade efter den storlek på spridare du kör med osv.

Här är ex på de två senaste programmen jag gjort där kunden även bänkat sin bil i efterhand;

http://www.fekzen.se/dyno_FTE_E30twinturbo_05bar.pdf
http://www.fekzen.se/dyno_thell_E30M50B25_16bar.pdf

Du kan ju höra av dig om det skulle vara av intresse.

Edit: Kan tillägga att båda exemplena ovan är gjort på distans, dvs kunden har givit mig uppgifter på vad för setup man har använt sig av och även försett mig med lambdavärden. Den ena håller till i Norge tex.

Mvh//
A.Fekzen
Hellre Bosch än Marelli
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Fekzen wrote:Ang Turbokonv och köra med original styrsystem.

Nu har jag inte haft chansen att mappa en 205 gti med överladdning utan bara gjort vanliga program optimerade med vassare tändning osv.

Däremot har jag gjort en mängd program till bmw turbos, VR6 turbos mm som har motsvarande bosch styrsystem som 205an har. Antar att det är bosch sprutet du har i din?

Jag skulle vara intresserad utav att göra ett försök att få till ett bra program med backad tändning och bränslemappar anpassade efter den storlek på spridare du kör med osv.

Här är ex på de två senaste programmen jag gjort där kunden även bänkat sin bil i efterhand;

Edit: Kan tillägga att båda exemplena ovan är gjort på distans, dvs kunden har givit mig uppgifter på vad för setup man har använt sig av och även försett mig med lambdavärden. Den ena håller till i Norge tex.

Mvh//
A.Fekzen
Mappar du det utbytbara eeprom chippet i styrboxen då? Eller använder du någon form av piggyback?

Följdfråga isf: vilka andra sprut mappar du också? (Behöver någon som mappar mitt ms)
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Du mappar originalsprutet?
Inte helt ovettigt.
Hans Hellström

datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

Fekzen wrote:Ang Turbokonv och köra med original styrsystem.

Mvh//
A.Fekzen
trådskaparen har iofs inte en turbokonverterad motor, utan en maskin som har turbo från början :) men den har ett boschsystem, och således bör det inte vara allt för svårt för dig att fixa ett annat chip antar jag. kan du även byta ut en inbyggd mapsensor i boxen? den som sitter i windads klarar nämligen "bara" 1 bars övertryck
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Post Reply