Köpa 407 Diesel - vad se upp med? och är diesel rätt val?

Allmänna bilrelaterade diskussioner.
Post Reply
Xolibri

Köpa 407 Diesel - vad se upp med? och är diesel rätt val?

Post by Xolibri »

Hej,

Jag har precis fått upp ögonen för 407 kombi årsmodell 05-07 som verkar vara en fin o skön bil (dock faktiskt aldrig provkört ännu).

Har räknat och kommer fram till att en diesel är bäst rent ekonomiskt.
Räknat: (förbrukning tagit från tillverkarens uppgifter)
HDi 2,0 drar 0,6l/mil
Bensin 2,2 drar 0,92l/mil

Lågt räknat så kör jag 1500mil/år men snarare 2k.

Hamnar då på 900L diesel och 1380L bensin vilket blir en skillnad på ca 7k/år. Skatten sklijer bara drygt 1000kr/år.

Sen snubblade jag över en artikel från teknikens värld att partikelfilter (rent generellt) måste bytas ca vart 15k mil till en kostnad på 15k !!??
Då har man ju ingen lust att köpa en diesel som gått 12-16k mil... eller?

1. Är diesel att föredra framför bensin? (tänker rent ekonomiskt men även utrustningsmässigt på bilen)
2. Vad kostar ett byte av partikelfilter på 407 -05-07? eller kan man rengöra det själv utan att vara direkt lagd som mekaniker?
3. HDi finns både som 2,0 och 2,2L tror jag, vilken är att föredra? (tänker främst ekonomiskt)
4. Är 407 en bra bil?
5. Vad bör jag se upp med när jag sovrar igenom annonser ? (kamrem bytas när? andra viktiga saker på 407??)
6. Lutar åt manuell låda då den är snålare samt finns fler med manuell.

Tacksam för svar.
Team PK

Re: Köpa 407 Diesel - vad se upp med? och är diesel rätt val

Post by Team PK »

Hej, jag kan inte rekomendera dej att köpa en 407:a alls.

Orsaken är, och jag har precis såldt min 407:a en 2006:a med 13.000 mil på mätaren, att dom flesta har massor med problem med dom.

Problemen vi hade... och vi hade den bara ca 1 månad och ca 100 mil var..

1. Rasad koppling
2. VCT/VVT enheterna knackade (iofs inget fel enligt peugeot, mer en forma av egenget)
3. Rost på bagageluckan
4. Stora kylfläkten fram lade av trots att den nyss var bytt innan vi köpte den
5. Termostathuset sprack
6. Ventilkåpspackningen läckte olja på den bakre halvan
7. Förardörrs modulen lade av
8. Depoullation fault visades i displayen o pep konstant trots att det inte fanns felkod.
9. Farthållaren lade oxå av
10. Cd-spelaren slutade ta skivor och hade ett skrapljud
11. Ena nyckeln pajjade i stilletmojängen

Det, min vän.. var lite av det som hände oss under den månaden vi hade den. Utöver det fick vi byta kamrem o vattenpump då det inte var bytt av förre ägaren och bilen hade gått 12950 mil

Jag har hafft massor med 406 hdi nya som gamla, och det var konstant nått el fel på dom, alltid nån givare eller relä som inte funkade och antipullation fault kom upp, visserligen 406 och inte 407, men iallafall.

Min rekomendation är... om du skall ha en peugeot diesel... välj en nyare bil och håll dej för allt i världen borta från 407 från 2004 till 2007, och framför allt 2,2 sport..

jag har kört nästintill problemfritt nu i ca 3 år med min v70 2005, sånär som på bromsar och kamrem men fick ett återfall på peugeot för en 1 månad sen och köpte 407 2,2 sport... lade ut en förmögenhet på den och sålde den sen.. gick 2 dagar så var vi in till peugeot o kollade på nya 508 1,6 e-hdi 2011.. den åker jag i idag.. och jag hoppas varje dag att jag inte kommer få samm problem med denna nya bil som jag hafft med dom andra.

Snart kört 100 mil med den och den går fortfarande bra.

Lycka till i ditt letande

MVH Jimmy
Peugeot 508 SW 1,6 e-Hdi -11 Allure med Pack Pilote 19" 245-35-19 och massa krimskrams
Xolibri

Post by Xolibri »

Du verkar onekligen haft otur. Tänker speciellt när du bara haft den (dem) 1 månad.

Hur pass mycket behöver man oroa sig för partikelfiltret? Är det vida känt att det är en stor kostnad när det måste tömmas/bytas?? Eller kan jag sluta tänka på det då det kanske bara kostar 2-3k var 15k mil? Vil verkligen ha mer info om detta.

I övrigt är jag fortfarande väldigt intresserad av en 407 2,0 HDi - en fin bil som är ganska bränslesnål och billlig i inköp plus att de har ganska bra utrustningsnivå.

Tack på förhand.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Köper du en sen modell så lär den vara bättre än en tidigare. Partikelfiltret kostar en del att byta och serva, sett till bilvärlden i stort är det nog billigt, men ändå sura kostnader. Räkna på ivf. 50 öre/mil i servicekostnad om du lämnar det till Peugeot. Betydligt billigare om du gör jobbet själv.
Kolla på http://www.spritmonitor.de och se om modellen håller ungefär utlovad förbrukning. Det verkar som att medelförbrukningen ligger relativt högt där, det är ju Tyskland med autobahns de flesta är ifrån iofs., Men man brukar kunna få en fingervisning om hur det ligger jämfört med andra bilar och modeller.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by FR Autosport »

Ang. partikelfilter så har du tillsatsvätska som förlänger livslängden betydligt gentemot andra bilmärken. Måste du nödvändigtvis byta partikelfilter finns det eftermarknadsfilter runt 3000:- så det är inte en katastrof tycker jag.

407an har haft många barnsjukdomar men det finns modeller som rullar på fint också.. Be en verkstad titta på historiken och nuvarande skicket på bilen. Man kan se alla verkstadsbesök (om det är gjorda på en aukt. verkstad) och vad som är gjort.

Lycka till!
Image
Motorsport and Performance for Peugeot & Citroen
www.fr-autosport.se
[email protected]
+46 70 386 54 34
Oreca - Skynam - CSC - PAM Sport - AC Sport
Post Reply