kylarvätska??

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
jonne

kylarvätska??

Post by jonne »

Hej, varningslampan för kylarvätskan tändes och släcktes hela tiden igår när jag körde på min peugeot 406 sport 2002, och jag är helt nollad på bilar o kan inte klura ut vilken kylarvätska jag ska använda? och hur man ska spä den?
behållaren är svart men när jag tittar ner i hålet ser den ut som klart vatten :)
inte heller finns det någon min o max indikator, så gud vet hur mycket jag ska ha i, om jag nu vet VAD jag ska hälla i :roll:

någon som kan hjälpa mej med detta :shock:
Last edited by jonne on Mon Aug 22, 2011 16:25, edited 1 time in total.
NorrBjörn
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Re: kylarvätska??

Post by NorrBjörn »

Vad kan det tänkas vara för bil? :)
jonne

Post by jonne »

hehe jasså det spelar roll :lol:

peugeot 406 sport 2002
El_Zeta

Post by El_Zeta »

Det står i boken vilken typ av kylarvätska du ska använda.
Om jag chansar så är det den gröna som kallas för propylenglykol som du ska använda. Någon får gärna rätta mig.
Även skåp behöver kärlek.

SPORTBIL
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

El_Zeta wrote:Det står i boken vilken typ av kylarvätska du ska använda.
Om jag chansar så är det den gröna som kallas för propylenglykol som du ska använda. Någon får gärna rätta mig.
Är väl nån gul etylenglykolhistoria i som original tror jag bestämt. Om det inte är bytt innan så är det ju inte fel att köpa på Peugeot för då får man ju rätt typ.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by jonne »

Tack för era svar, sög upp lite o kolla den som är i är vit? fråga på mekonomen o han sa att det är den man kan blanda med alla? hur mycket brukar man hälla i??
Dart

Post by Dart »

vit? gul? grön?

seriöst? Jag trodde det var blå eller folkvagns brandgula som gällde ^^
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Annars kan du ju tömma ur allt och fylla på nytt så vet du med säkerhet att den är fräsh och vad du har i :)
Då korrisionsskyddet försvinner och kylare, topp mm äts upp inifrån.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
PuggenTO
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by PuggenTO »

Ja man kan ju undra vad det är för smartskaft på Peugeot som tyckte att en svart, icke transparent kylarvätskebehållare var ett smart val. Hade ett H-vete att lista ut vad farsans 406 hade för kylarvätska när den varna i vintras. Efter ett tag köpte jag röd sådan på Statoil och hällde i, bilen är hel än idag :wink:
Dieselfrälst i samarbete med 207 1,6 HDI Dieselpower. Diesel is the shit...

PS. Jag diggar min avatar...
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

PuggenTO wrote:Ja man kan ju undra vad det är för smartskaft på Peugeot som tyckte att en svart, icke transparent kylarvätskebehållare var ett smart val. Hade ett H-vete att lista ut vad farsans 406 hade för kylarvätska när den varna i vintras. Efter ett tag köpte jag röd sådan på Statoil och hällde i, bilen är hel än idag :wink:
Färgen på glykolen har ingen betydelse annat än rent estetiskt. Samma gäller väl för behållaren... Ok, det är svårare att se nivån än i en transparent, men den är snyggare.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Claes B wrote:
PuggenTO wrote:Ja man kan ju undra vad det är för smartskaft på Peugeot som tyckte att en svart, icke transparent kylarvätskebehållare var ett smart val. Hade ett H-vete att lista ut vad farsans 406 hade för kylarvätska när den varna i vintras. Efter ett tag köpte jag röd sådan på Statoil och hällde i, bilen är hel än idag :wink:
Färgen på glykolen har ingen betydelse annat än rent estetiskt. Samma gäller väl för behållaren... Ok, det är svårare att se nivån än i en transparent, men den är snyggare.
man kan inte blanda vissa sorter med varandra då det skär sig
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Decimal wrote:
Claes B wrote:
man kan inte blanda vissa sorter med varandra då det skär sig
Jag vet, men det har inget med färgen att göra.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by PuggenTO »

Claes B wrote: Jag vet, men det har inget med färgen att göra.
Färgen brukar väl vara en guidning om vilken man bör köpa? Har man grön glykol bör man även i fortsättningen köpa grön :wink:

Fast visst, man bör förståss kontrollera att specifikationerna överrensstämmer med det man redan har...
Dieselfrälst i samarbete med 207 1,6 HDI Dieselpower. Diesel is the shit...

PS. Jag diggar min avatar...
siggesluring

Post by siggesluring »

I min bok står det att jag skall fylla Procor TM108/Glysantin G33 eller Revkogel 2000.
Vad jag kan lista ut så är dessa etylenglykoler av longlifetyp och bör varar blandbara med exempelvis Biltemas longlifeglykol G30 http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Spolar ... igblandad/" onclick="window.open(this.href);return false;.

Är någon av avvikande uppfattnign så får ni gärna tala om det då jag just fyllt på med detta.
406 diesel kombi -04
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

PuggenTO wrote:
Claes B wrote: Jag vet, men det har inget med färgen att göra.
Färgen brukar väl vara en guidning om vilken man bör köpa? Har man grön glykol bör man även i fortsättningen köpa grön :wink:
Tyvärr är det inte så enkelt. Nu är det väl så att om den är grön så är det etylenglykol (den vanligaste sorten), men etylenglykol kan lika gärna vara röd, gul eller blå... Så om man har röd och fyller på med propylen som är röd så är det inte säkert att det blir bra. :wink:
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Guldmedlem

Post by Claes B »

siggesluring wrote:I min bok står det att jag skall fylla Procor TM108/Glysantin G33 eller Revkogel 2000.
Vad jag kan lista ut så är dessa etylenglykoler av longlifetyp och bör varar blandbara med exempelvis Biltemas longlifeglykol G30 http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Spolar" onclick="window.open(this.href);return false; ... igblandad/.

Är någon av avvikande uppfattnign så får ni gärna tala om det då jag just fyllt på med detta.
Om du har fyllt på och det inte blev sörja av det så är det ok. Det märks om det blir fel.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496