Hej, varningslampan för kylarvätskan tändes och släcktes hela tiden igår när jag körde på min peugeot 406 sport 2002, och jag är helt nollad på bilar o kan inte klura ut vilken kylarvätska jag ska använda? och hur man ska spä den?
behållaren är svart men när jag tittar ner i hålet ser den ut som klart vatten
inte heller finns det någon min o max indikator, så gud vet hur mycket jag ska ha i, om jag nu vet VAD jag ska hälla i
någon som kan hjälpa mej med detta
Last edited by jonne on Mon Aug 22, 2011 16:25, edited 1 time in total.
Det står i boken vilken typ av kylarvätska du ska använda.
Om jag chansar så är det den gröna som kallas för propylenglykol som du ska använda. Någon får gärna rätta mig.
El_Zeta wrote:Det står i boken vilken typ av kylarvätska du ska använda.
Om jag chansar så är det den gröna som kallas för propylenglykol som du ska använda. Någon får gärna rätta mig.
Är väl nån gul etylenglykolhistoria i som original tror jag bestämt. Om det inte är bytt innan så är det ju inte fel att köpa på Peugeot för då får man ju rätt typ.
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496
Då korrisionsskyddet försvinner och kylare, topp mm äts upp inifrån.
Ja man kan ju undra vad det är för smartskaft på Peugeot som tyckte att en svart, icke transparent kylarvätskebehållare var ett smart val. Hade ett H-vete att lista ut vad farsans 406 hade för kylarvätska när den varna i vintras. Efter ett tag köpte jag röd sådan på Statoil och hällde i, bilen är hel än idag
Dieselfrälst i samarbete med 207 1,6 HDI Dieselpower. Diesel is the shit...
PuggenTO wrote:Ja man kan ju undra vad det är för smartskaft på Peugeot som tyckte att en svart, icke transparent kylarvätskebehållare var ett smart val. Hade ett H-vete att lista ut vad farsans 406 hade för kylarvätska när den varna i vintras. Efter ett tag köpte jag röd sådan på Statoil och hällde i, bilen är hel än idag
Färgen på glykolen har ingen betydelse annat än rent estetiskt. Samma gäller väl för behållaren... Ok, det är svårare att se nivån än i en transparent, men den är snyggare.
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496
PuggenTO wrote:Ja man kan ju undra vad det är för smartskaft på Peugeot som tyckte att en svart, icke transparent kylarvätskebehållare var ett smart val. Hade ett H-vete att lista ut vad farsans 406 hade för kylarvätska när den varna i vintras. Efter ett tag köpte jag röd sådan på Statoil och hällde i, bilen är hel än idag
Färgen på glykolen har ingen betydelse annat än rent estetiskt. Samma gäller väl för behållaren... Ok, det är svårare att se nivån än i en transparent, men den är snyggare.
man kan inte blanda vissa sorter med varandra då det skär sig
man kan inte blanda vissa sorter med varandra då det skär sig
Jag vet, men det har inget med färgen att göra.
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496
Vad jag kan lista ut så är dessa etylenglykoler av longlifetyp och bör varar blandbara med exempelvis Biltemas longlifeglykol G30 http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Spolar ... igblandad/" onclick="window.open(this.href);return false;.
Är någon av avvikande uppfattnign så får ni gärna tala om det då jag just fyllt på med detta.
Claes B wrote:
Jag vet, men det har inget med färgen att göra.
Färgen brukar väl vara en guidning om vilken man bör köpa? Har man grön glykol bör man även i fortsättningen köpa grön
Tyvärr är det inte så enkelt. Nu är det väl så att om den är grön så är det etylenglykol (den vanligaste sorten), men etylenglykol kan lika gärna vara röd, gul eller blå... Så om man har röd och fyller på med propylen som är röd så är det inte säkert att det blir bra.
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496
Vad jag kan lista ut så är dessa etylenglykoler av longlifetyp och bör varar blandbara med exempelvis Biltemas longlifeglykol G30 http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Spolar" onclick="window.open(this.href);return false; ... igblandad/.
Är någon av avvikande uppfattnign så får ni gärna tala om det då jag just fyllt på med detta.
Om du har fyllt på och det inte blev sörja av det så är det ok. Det märks om det blir fel.
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496