Drivaxeltätning 406

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Strömma

Drivaxeltätning 406

Post by Strömma »

Hej

Har en 406 2.0 -00 som kompisen har bytt koppling på åt mig. Kopplingsats köptes in på Mekonomen inkl nya drivaxeltätningar och växellådsolja, hylsan till stödlagret via Peugeot. Bytet av kopplingen gick som jag förstog det hyfsat bra och kopplingen fungerar ok efteråt, dock läcker den nu olja från vevaxeltätningen på höger sida (packboxen).

Kompisen har enligt egen utsago knackat in dom nya tätningarna så långt det går vid bytet, vilket gör att dom hamnar för långt in på axeln för att täta. Han kommer inte ihåg om dom gamla tätningarna satt monterade intryckta till botten eller om dom satt monterade "kant i kant" med lådan. Dock tycker han att det verkar som om dom gamla tätningarna (som nu är skadade efter bortmonteringen) verkar vara bredare. Tätningarna från Mekonomen ser ut sä här:

Image
Image

Skiljer dom sig åt känns det som att det givetvis är lika bra att köpa original då vi nu byter båda för att slippa ett nytt läckage.

Frågor:
Kan bero på att Mekonomens tätningar ser annorlunda ut och måste monteras "kant i kant" på lådan för att fungera eller ser originalen likadana ut?
Dessa tätningar ska passa till växellådor av typen BE3R/BE4R, stämmer det överens med min (2.0 bensin)?
Behöver hydrauliken luftas efter ett kopplingsbyte?

Tacksam för svar!
/Strömma
Strömma

Re: Drivaxeltätning 406

Post by Strömma »

Ingen som vet?
/Strömma
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Borde ju inte vara några problem att byta till Mekonomens tätningar. Kant i kant borde ju fungera lika bra som att bottna dem, utgående axeln är ju cylindrisk på hela biten så det bör ju täta oavsett var det är. Du har en BE4-låda så det ska ju enligt beskrivningen vara rätt saker du fått.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Strömma »

Claes B wrote:Kant i kant borde ju fungera lika bra som att bottna dem, utgående axeln är ju cylindrisk på hela biten så det bör ju täta oavsett var det är.
Skiljer det från vänster till höger sida?

Enligt kompisen som har bytt så är iaf drivaxeln på höger sida "konad", vilket möjligen kan göra att tätningen inte tätar helt om den monteras för långt in.
/Strömma
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Ja det skiljer på H o V sida. Har också för mig att den högra är konad. Så ni får nog tömma oljan ur lådan och dra ut packboxen eller byta till en ny. Kant i kant brukar jag sätta dom.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Strömma

Post by Strömma »

Tömma oljan var enkelt, det mesta tömde ut sig självt...

Den högra tätningen är borttagen och en ny ska monteras. Han har inte sett något läckage på vänster sida, men eftersom han monterade den med i botten så byter vi den med och monterar dom nya kant i kant då.

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
/Strömma
Strömma

Post by Strömma »

Avslutar tråden med att konstatera att det var ganska stor skillnad på tätningarna från Mekonomen och Peugeot original till funktion och utseende. Lådan är tät efter byte till original, och eftersom det inte var någon prisskillnad att tala om skulle jag inte rekommendera att montera något annat än just original för att slippa eventuella problem.

// Strömma

Sent from my HTC Sensation using Tapatalk
/Strömma
Post Reply