idiot-tråd ('Våga fråga'-tråd )

Allmänna bilrelaterade diskussioner.
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

Re: idiot-tråd ('Våga fråga'-tråd )

Post by Team_Hink_Racing »

Kablar.

Ska dra Vprör för framtida säkring vad som gäller Nätverk och Hdmi.

Jag kommer dra från datarum 2x nätverk cat6 2x hdmi för utsignal från 2 datorer och in från nätverk
Dom 2 utsignalerna från hdmi datorrum ska gå till en switch centralt i huset för sedan gå till varsin tv, en i sovrum och en i Tv-rum. Från tvrum ska jag även ha en retur utsignal till switchen då man ev skulle kunna skicka upp tex satelit upp till sovrummet på ovanvån, en tv säljaren i stan så kodas visst signalen av om den går igengom switch så man inte kan dela med sig av sitt kanalutbud, jag tänker testa ändå!

Skrev en bit på minhembio men alla där verkar sitta och titta på film.
http://www.minhembio.com/forum/index.ph" onclick="window.open(this.href);return false; ... try3374419

Hdmi kabel är dyrt och k*k att dra i vp rör. Jag får inte plats med mer än 20mm och det är precis att det går med en Supra kabel enl förståsigpåare.

Ett annat problem är att några utav kablarna kommaer bli ca 17-20m långa och det blir inte bra med hdmi säger dom som vet.

Men om man kollar tex
http://www.digitaltvexperten.se/cat5_oc" onclick="window.open(this.href);return false; ... ildochljud så finns det anordningar för att köra med dubbla cat6 kablar, det gillar jag då jag har en trumma sån kabel. Sen tänkte jag köpa http://www.ebay.co.uk/itm/HDMI-Over-CAT" onclick="window.open(this.href);return false; ... 336b8ead6b
Sen tänkte jag mig en sån häringa switch http://www.ebay.co.uk/itm/4-X-2-HDMI-Ma" onclick="window.open(this.href);return false; ... 5ae251c882

Nån som har nått att erfara?
NorrBjörn
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by NorrBjörn »

Det är inte bara längden på hdmi-kablarna som spelar in. Vissa kabelmärken lirar bättre på långa avstånd med vissa medieenheter - det är i vissa fall flax om det funkar eller om man får störningar. Tänk på att undvika störningskällor. Det är t.ex. inte bra att klamra en hdmi-kabel längs kraftkabeln till elvärmda vattenberedaren. Undvik att lägga kabeln nära 230/400V-prylar öht.

Att köra nätverkskabel låter bra - den kabeln är ju framtagen för att köra hög datahastighet över relativt stora avstånd. Har du tillgång till skärmad kabel så lär det ju inte vara till nackdel. Se till att kolla upp recensioner osv på prylarna bara!

Något som är värt att tänka på, hdmi är the shit just nu, men det var inte länge sedan SCART var det :) hdmi lär vi ha bra länge, men gör det inte omöjligt att byta kablage.
Rx37

Post by Rx37 »

Måste man ta bort kamremmen om man ska ha bort vattenpumpen på 2.2 406an?
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Rx37 wrote:Måste man ta bort kamremmen om man ska ha bort vattenpumpen på 2.2 406an?
Ja det måste du. Den drivs ju av kamremmen.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Rx37

Post by Rx37 »

R-Gubbe wrote:
Rx37 wrote:Måste man ta bort kamremmen om man ska ha bort vattenpumpen på 2.2 406an?
Ja det måste du. Den drivs ju av kamremmen.
Ah just, det kanske man kunde ha tänkt ut själv när du säger det :lol: Makes sense...
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Team_Hink_Racing »

NorrBjörn wrote: Undvik att lägga kabeln nära 230/400V-prylar öht.

Att köra nätverkskabel låter bra - den kabeln är ju framtagen för att köra hög datahastighet över relativt stora avstånd. Har du tillgång till skärmad kabel så lär det ju inte vara till nackdel. Se till att kolla upp recensioner osv på prylarna bara!

Något som är värt att tänka på, hdmi är the shit just nu, men det var inte länge sedan SCART var det :) hdmi lär vi ha bra länge, men gör det inte omöjligt att byta kablage.
Tror du jag behöver skärma kabeln om den ligger ca 60cm från huvudkabln in i huset? Kom på det nu att dom kommer ligga rätt närma varann. Kan man typ sätta nån plåt eller likande för att skärma av cat6 kabeln?

Fick detta i ett inlägg på hembioklubben http://gigaom.com/video/the-successor-t ... ough-cat6/" onclick="window.open(this.href);return false;
Verkar göra rätt med Cat6 kabel iaf!
Janne L
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Janne L »

Har 306 och 406 samma krav på fälgar? Har en uppsättning 17" till 306'an som skulle kunna hamna på en eventuell 406a om det blir bilbyte.
Peugeot 306 GTI -97 Lättviktsprojekt för bankörning
Peugeot 206 1,6 Sport -05 -Pendlarbil
Volkswagen Passat variant 1,8T -97 -Bruksbil #2

Hemsida med träffbilder: LÄNK
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Det ska passa som en smäck. Eventuellt att 406 har större rullomkrets original så det kan ju hända att däcken inte passar, men fälgarna bör göra det utan problem.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Janne L »

Sweet! Däcken är inget att hänga i granen i alla fall så det kanske man kan kosta på sig :) Det lutar mer och mer åt en 406 HDi nu!
Peugeot 306 GTI -97 Lättviktsprojekt för bankörning
Peugeot 206 1,6 Sport -05 -Pendlarbil
Volkswagen Passat variant 1,8T -97 -Bruksbil #2

Hemsida med träffbilder: LÄNK
NorrBjörn
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by NorrBjörn »

Team_Hink_Racing wrote:
NorrBjörn wrote: Undvik att lägga kabeln nära 230/400V-prylar öht.

Tror du jag behöver skärma kabeln om den ligger ca 60cm från huvudkabln in i huset? Kom på det nu att dom kommer ligga rätt närma varann. Kan man typ sätta nån plåt eller likande för att skärma av cat6 kabeln?

Fick detta i ett inlägg på hembioklubben http://gigaom.com/video/the-successor-t" onclick="window.open(this.href);return false; ... ough-cat6/
Verkar göra rätt med Cat6 kabel iaf!
Jag skulle inte tro att du behöver skärma, beror lite på hur pass höga strömmar du drar genom huvudkabeln, om den har separat jordledare eller jordstrumpa/biledare. Har den strumpa så kan den minska magnetfältet något. Plåt hjälper nog inte så mycket utan isf kan man nog testa att vira in nätverkskabeln i alufolie el. liknande.
Ämnet är för övrigt rätt intressant, räknade lite på det där i skolan. Behövs inga jätteströmmar för att en kraftkabel ska inducera skadliga störningar i datakablar. I och med att spänningen i regel är låg i nätverkskabeln är det så att säga lättstört :) Men i ditt fall är det nog lugnt som sagt.

Jag tror absolut att du är på rätt spår med kattsex, det tycker jag bör vara betydligt mer framtidssäkert. Ultimat vore ju att dra en plastfiberkabel, dels hastighetsmässigt men framför allt av störningsskäl. Än så länge harjag inte sett mycket sånt dock. Har iofs inte letat heller.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Du räknade med att kablarna är tvinnade?
Gör en sjuhelsickes skillnad att de är det....., när man skall räkna på inducerade fält.

cat6 finns väl som stp dessutom hoppas jag?, borde ju vara alternativet vid långa kablar.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Coupén har ju JBL-paketet, dvs externt slutsteg från fabrik. Kan jag ta högtalarkablarna som går till sexniorna i hatthyllan och koppla dessa till en baslåda i bagaget? Lådan har en tia eller tolva, vet inte säkert. Kan jag då koppla ihop sexniornas minus- resp. pluskablar och sätta på dessa på baslådan?

Anledningen till att jag vill prova detta är att jag inte lyckats dämpa bort ett resonansljud i hatthyllan av sexniorna när jag spelar lite högre.
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Du menar att du ska koppla bort 6x9orna och ersätta dem med en (1) sub? Å då ta alla fyra tåtarna och koppla in på anslutningarna på suben? Om du gör så måste du kolla impedansen på högtalarna, högst troligt går det inte om det inte är så att; 1. Steget är stabilt i 2 ohm och både 6x9or och sub jobbar mot 4 ohm, 2. impedansen på suben är 8 ohm, 3. Steget är bryggkopplingsbart och du drar en ny högtalarkabel ifrån det med ena kabeln på plus på höger kanal och minus på vänster kanal.

Finns där någon möjlighet att ställa steget i mono på någon kanal? Isf är det bryggkopplingsbart och alternativ 3 är det bästa
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
hedis
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by hedis »

Sen måste du kolla så du har lågpassfilter så du inte skickar ut för hög frekvens till basen också
Peugeot 306 GTi -97     Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97       Busbil
Peugeot 306 GTi -00          Inga planer?!

Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Seriekoppla slutsteg funkar inte alls.
Som svar på DEN frågan om att ta plus på ena kanalen å lägga till minus på den andra.

Normalt är nämligen plus egentligen den "aktiva" ledaren, och minus är just det, noll.
Så du kommer bara att kortsluta den ena kanalen på slutsteget om du gör så, nich gut.
Hans Hellström

Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

SNILLET wrote:Seriekoppla slutsteg funkar inte alls.
Som svar på DEN frågan om att ta plus på ena kanalen å lägga till minus på den andra.
Jag fattade det som att suben var passiv och bara ett slutsteg var inblandat.

Menar du att man inte skulle (i det sammanhanget då bara ett steg är inblandat) lägga plus på en kanal och minus på en annan i ett steg som är förberett för det? Alla moderna slutsteg byggs på det viset just för att man ska kunna brygga dem och köra en monosignal ut till en sub
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Alex wrote:
SNILLET wrote:Seriekoppla slutsteg funkar inte alls.
Jag fattade det som att suben var passiv och bara ett slutsteg var inblandat.

Menar du att man inte skulle (i det sammanhanget då bara ett steg är inblandat) lägga plus på en kanal och minus på en annan i ett steg som är förberett för det? Alla moderna slutsteg byggs på det viset just för att man ska kunna brygga dem och köra en monosignal ut till en sub
Alla gamla steg också som är förberedda för det, sedan typ 25år faktiskt :)

Nä, läs igen så förstår du nog :wink:, plus på höger till minus på vänster på samma steg går inte alls(jag tolkade Sundins text som om han menade det, utan någon högtalare emellan alltså, utan högtalaren ansluten på DE ANDRA plus och minusterminalerna).

Såhär ligger det till om vi skall nörda till det:
När man bryggar så tar man 2st aktiva utgångar, alltså 2st "plus"(felaktig beteckning eftersom det kommer ut växelspänning där) på varsin sida om högtalarspolen, sedan fasvänder man insignalen till det ena steget och vips så har man ett steg på varsin sida om spolen, och man får högre drivkapacitet till spolen.

"minus" anslutningen på stegen om man inte gör något alls är nämligen just inget annat än nollpunkten i spänningsmatningen till steget som matar den aktiva utgången(kallad plus), sedan fås strömkretsen vid in/utrörelse på spolen genom spänningsmatning, genom utgångstransistorer, genom spolen, tillbaka till spänningsmatning via minusterminalen, och tvärtom(andra riktningen) beroende på var i ljudsignalens växelspänning/ström man befinner sig.

Men de steg med brytare för "bryggkoppling" kopplar ju om så att man inte ser vad som händer på insidan :)

Som jag beskriver är iaf hur det går till rent elektroniskt.
Hans Hellström

Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Jag är helt med dig, missförstod bara vad du skrev i förra inlägget :)

Med moderna menade jag de flesta efter rörförstärkare ;)
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Ok, tack för svar. Jag tror jag lägger det projektet åt sidan och ägnar mig åt att återigen försöka få bort resonansljudet. =)
ottis
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ottis »

någon som har koll på om slangen för oljepåfyllningen är likan på JAZ o J4 (Mi16)?
Peugeot Sport Club
Fredri k Otterdahl
405 Mi16

Tack till Alla i klubben som hjälpt mig det sista!
söker en slang
Post Reply