Hej, köpte mig en 205 GR -87 att ha som vinterbil. När jag köpte den visste jag att värmefläkten i bilen inte fungerade. Skruvade bort fläktmotorn som satt enkelt med tre skruvar under handskfacket. Den gick knappt dra runt för hand så jag antog att den var förbrukad. Testade iaf med att dra ström från batteriet direkt till den och den hoppade till med orkade inte dra runt. Hjälpte inte att smörja heller. Så idag var jag och hämtade en fungerande värmefläkt från skroten. Testade den på bilen den satt innan jag köpte den. Sen när jag kom tillbaka och kopplade in den i min bil så hände ingenting. Så jag tog en kontroll-lampa och satte den på strömkabeln som går in i kontakten som ska in i värmefläkten. Strömmen går fram men fläkten snurrar inte. Min gissning är ju att det är något med reglagen där man väljer hastighet på fläktvarvet osv. Men hur sjutton kommer man in där bakom..? Har monterat bort lite som synes på bilden... Men behöver hjälp att ta mig vidare nu. Det måste väl vara där det felar eller vad tror ni? Säkringen är hel förövrigt. En möjligt skulle ju kunna vara att dra en ny strömkabel från batteriet och fixa en strömbrytare innan fläkten, skulle det kunna funka? Och skulle fläkten i så fall gå på full fart hela tiden? Och om man skulle montera en strömbrytare så antar jag att man ska ha en säkring på vägen med. Vad är lämpligt motstånd på den? El är inte min starka sida...
intressant, låter som det är dålig kräm, testat byta jord bara? Kan det vara så att det inte är något fel men att det blivit bränt pga att den skurit?
får nog riva konsolen helt, komma bakom och rengöra ev. byta.
Peugeot Sport Club | CREW If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Jaaacob wrote:intressant, låter som det är dålig kräm, testat byta jord bara? Kan det vara så att det inte är något fel men att det blivit bränt pga att den skurit?
får nog riva konsolen helt, komma bakom och rengöra ev. byta.
Vilket har blivit bränt menar du? Fläktmotorn fungerar som den ska. Den "nya" från skroten alltså. Kollade både innan och efter jag kopplat in den. Byta jord kan ju vara en idé. Får prova och se om det gör nån skillnad.
bränt kontaktytan i reglaget som du har på bilden om säkringen vart för stark.
Peugeot Sport Club | CREW If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Hej igen! Tack för hjälpen Jacob! Har kommit fram till att felet beror på dålig jordning nu precis som du misstänkte. Så det blir väl att dra fram en ny jordkabel bara. Men blev lite förundrad när jag stod där under huven. Är som sagt sämst på el och sånt... Men från minuspolen på batteriet går en kabel in i karossen och en ner till startmotorn. Dock går ingen jordkabel in i kupén. Brukar det inte vara så? Det måste väl finnas nån gemensam jordpunkt för andra grejer i bilen? Var hittar man den? När man drar en ny jordkabel ska man dra den direkt från minuspolen eller från nåt skruvhål i karossen? Vad rekomenderas? Återigen tack så mycket!
Ta jordkabel direkt från bra källa, mutter i torpeden, finns väl någon mutter som håller instrumentbrädan vid fötterna passagerarsidan.
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Till höger och vänster om rattstången ska det finna två jordplintar. Finns säkert en ledig plats där som du kan använda.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Fläkten är ju steglös, och har en liten förstärkare som sitter någonstans i panelen, minns inte var den sitter på 205.... men på 309 sitter den typ innanför askkoppen längst ned på panelen, anslutningarna vill gärna ärga på den.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Tänk på att fläkten oftast har konstant 12v med tändningen på och motståndet över knappen ligger på jordsidan.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
HellMek wrote:Tänk på att fläkten oftast har konstant 12v med tändningen på och motståndet över knappen ligger på jordsidan.
Hej! Antar att det är därför fläkten går för fullt så fort jag slår på tändningen nu efter att jag dragit ny jord? Hur gör jag för att kunna reglera fläkthastigheten? Händer ingenting nu när man drar i reglaget, det blåser som sagt för fullt hela tiden. Tack på förhand!
SNILLET wrote:Fläkten är ju steglös, och har en liten förstärkare som sitter någonstans i panelen, minns inte var den sitter på 205.... men på 309 sitter den typ innanför askkoppen längst ned på panelen, anslutningarna vill gärna ärga på den.
Typ där, innanför, man når den lättast från förargolvet har jag för mig.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Har du satt dit en extra jordkabel så har du ju kopplat bort fläktmotståndet eller (förstärkaren) och då går den på full fart hela tiden.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
R-Gubbe wrote:Har du satt dit en extra jordkabel så har du ju kopplat bort fläktmotståndet eller (förstärkaren) och då går den på full fart hela tiden.
Ok ok... Så det innebär att jag måste in och riva bakom instrumentpanelen... Annars kanske jag bara köper en strömbrytare och kör fläkten på full fart hela tiden... Har du nån aning om hur detta motstånd ser ut?