Hej jag undar om någon har något bra tips vad det kan vara för fel på min 406 v6 coupe.
När jag kör lite längre sträckor så börjar stop lampan lysa och endast den inte oljetryck eller någon annan i kombination.
Det står i instruktionsboken att stoplampan lyser i kombination med med oljetryck och då ska man stanna omedelbart.
Det som är underligt med min stoplampa är att den lyser oberonde på temp på motor/vatten och när man ligger landsväg så tänds den sen kan det ta nån minut så slocknar den och i bland längre tid och så håller det på tills man stannar.
ps min oljetryckslampa tänds när man slår på tändningen så jag vet att lampan funkar.
Tacksam för alla tips som ge mig en lösning.
Stoplampa peugeot 406 V6 -98
Re: Stoplampa peugeot 406 V6 -98
Hade exakt samma fel på min för att tag sedan: http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... &hilit=406
Jag bytte några givare, och sedan dess fungerar det felfritt. Problemet är att jag bytte två av givarna samtidigt, så jag vet inte vilken det var som var trasig. Antingen den bruna vattentempsensorn som sitter mellan motorn och luftfiltret, eller oljetrycksgivaren. Jag har för mig att den sitter bredvid oljefiltret.
Jag bytte några givare, och sedan dess fungerar det felfritt. Problemet är att jag bytte två av givarna samtidigt, så jag vet inte vilken det var som var trasig. Antingen den bruna vattentempsensorn som sitter mellan motorn och luftfiltret, eller oljetrycksgivaren. Jag har för mig att den sitter bredvid oljefiltret.
Last edited by Sundin on Mon Sep 19, 2011 19:49, edited 2 times in total.
-
Petterzzon
Hej när du säger att du hade samma problem va det endast STOP-lampan som lyste eller var det någon mer som lyste samtidigt? (kan inte öppna din tråd)
som jag skrev så är det ju endast STOP-Lampan som lyser i mellanåt på min.
som jag skrev så är det ju endast STOP-Lampan som lyser i mellanåt på min.
Nu fungerar länken. Det verkar inte gå att klistra in länkar som förr i det nya forumet...
-
Petterzzon
Hej när du skriver den bruna vattentempsensorn så verkar det som min sån är grön "hade" du en sån bil med v6 eller var det nåon annan motor
eller tittar jag efter fel sensor?
När jag beställde en ny på meca så hade dom två att välja i mellan en brun som va m14 och en grön som var m12 så jag tog den gröna.
I den länken skrev du att du hade bytt den "gröna" vilken va det och vart satt den?
Min gröna sitter där du beskriver den bruna....mellan luftfilter och motor. sitter även en lite längre ner på motorblocket men den såg vit ut...
eller tittar jag efter fel sensor?
När jag beställde en ny på meca så hade dom två att välja i mellan en brun som va m14 och en grön som var m12 så jag tog den gröna.
I den länken skrev du att du hade bytt den "gröna" vilken va det och vart satt den?
Min gröna sitter där du beskriver den bruna....mellan luftfilter och motor. sitter även en lite längre ner på motorblocket men den såg vit ut...
Så här ser det iaf ut. Grön borde vara nr 11.
Som det stod i tråden jag länkade till:

Som det stod i tråden jag länkade till:
The V6 has 3 coolant temperature sensors. Green for the ECU, Blue for the gauge and Brown for the overheating warning light.

-
Petterzzon
Okej det va den jag bytte nu... men du skrev att du bytte en brun också vart satt den och eller är det samma???
eftersom jag måste köra en bit för att motorn ska bli så varm så den varnar har jag inte lyckats kolla än om att det hjälptye med att byta den gröna....
om det inte har hjälpt så har jag tänkt att byta sensorn som sitter vid oljefiltret, eller är det någon mer som bör testas att byta
t ex den "bruna" om det nu inte va somma som den gröna...
tacksam för all hjälp.
eftersom jag måste köra en bit för att motorn ska bli så varm så den varnar har jag inte lyckats kolla än om att det hjälptye med att byta den gröna....
om det inte har hjälpt så har jag tänkt att byta sensorn som sitter vid oljefiltret, eller är det någon mer som bör testas att byta
t ex den "bruna" om det nu inte va somma som den gröna...
tacksam för all hjälp.
Nummer 10 på bilden - maroon (brunröd)