Var hör fjädern hemma?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
jonssonligan

Var hör fjädern hemma?

Post by jonssonligan »

Dagens..

Då har proffsmekanikerna varit igång igen. :oops:

Grabben har en 205 Cti från -87. Diverse missöden har drabbat bilen, men tappa växellådan hör nog till det mest...intressanta. Eller, tappade gjorde han inte, men lossnade, det gjorde den.

Nåja, ur med motor och låda, iväg och svetsade ett nytt fäste och tillbaka i garaget. Motorn hänger i lyften, lätt lutad. Vi lirkar på växellådan på motorn, när vi hör det vi inte vill höra. "Pling" sa det i garagegolvet och "Oj", lät det från mekanikern.

Så vad hände? Jo en liten (eller rätt stor) fjäder kom rullande. Jaha, ja...

Min frågor är nu följande:

1. Vad är den till (mindre viktigt)
2. Var i h-vete ska den sitta (mera viktigt)

Fjädern är inringad på bilden. Den är lätt nergrisad med fett vid ena änden, men för övrigt rätt ren, så vi vill ha det till att den inte suttit utvändigt, utan mer skyddat på nåt sätt. Vet inte om den hör till motorn eller växellådan. Jag hittade en sprängskiss som verkade stämma rätt bra. Det var en bild på en fjäder som var rätt misstänkt. Problemet var att den satt i ett växelreglage som inte alls stämmer med det vi har på vår bil. Alltså fel sprängskiss.

Vi behöver därför forumets hjälp. Kan ni hjälpa oss att hitta dess rätta plats. Är det i soptunnan så är vi inte främmande för det heller, förutsatt att någon funktion den eventuellt hade, inte påverkas :?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
rcdriver

Re: Var hör fjädern hemma?

Post by rcdriver »

Tycker det ser ut som en av fjädrarna som sitter på bultarna mellan tre rör och främre rör
306 CAB När de e varmt ute
508 2,0 diesel allure
307 2,0 XS
205 MI16-89 reg med XU9j4z
"Kartis" i en 306GTI-00 grupp A
Jönsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Jönsson »

rcdriver wrote:Tycker det ser ut som en av fjädrarna som sitter på bultarna mellan tre rör och främre rör

menar du grenrör och downpipe?

mja ser för tunn ut.. det är inte den som ska sitta inuti drivknuten? borde ju förvisso varit mer inkletad i drivaxelfett isåfall
205 GTI-89
205 GTI-92
306 Gti-99
There's no school, as old skool
jonssonligan

Post by jonssonligan »

Nåt med grenrör...hmm, vet inte vad som avses där, men spontant känns den för ren. Den ser ut som den lämnade Peugeotfabriken igår, dvs ingen rost eller så.

Inne i drivknuten lät mer intressant. Skyddad miljö, inte utsatt för väder och vind. Borde ha mera fett...kanske det, men det är ju en ledtråd. Berätta hur den ska sitta, om du vet. Gärna en bild.
Stighult

Post by Stighult »

Det är inte något till backspärren? Hålet uppepå växellådan?
205 Mi16 5-papp+
ARK Racing
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Det är till inre drivknuten. Ser ju att den är delad och står till höger i bild. Man ska inte dela på dom där i onödan, men om ni tappat lådan kanske det inte var med avsikt.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
jonssonligan

Post by jonssonligan »

Inre drivknut, here we come...

Vi börjar titta där. Förhoppningsvis förstår vi hur den ska sitta (ingen som har en bild?) Och det där med att pilla isär drivknutar, det vet vi att man inte ska, men grabben påstod att det var nödvändigt. Vi får se om vi får ihop den igen. Lite märkligt det där med sprängskisser som jag nämnde ovan. Jag har en Heynes bok, och där står i princip allt, utom just nåt om växellådor. Himla irriterande.
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Det står aldrig nåt om just det man vill veta i Haynes är min erfarenhet. Men klarar sig utan dom gör man icke. :)
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
jonssonligan

Post by jonssonligan »

Grattis allihopa!

Kan meddela att "Jönsson" och "Hellmek" vann första pris, men ni är ändå alla vinnare. Ni har fått en särskild plats i mitt hjärta där andra hjältar slåss om utrymmet. Sådana hjältar som vet att det bara finns dumma svar och inga dumma frågor. Hjältar som hjälper människor i nöd, när man är som mest störd. Hjältar som tar av sin dyrbara fritid för att hjälpa folk som uppenbarligen har för mycket av den. Hjältar som... äsch ni fattar..

Ett stort tack för hjälpen. Grabben fick ihop alla prylarna på mindre än 15 min, nu när vi visste var allt hörde hemma. Nu ska bara den där stora klumpen tillbaka i bilen igen...Oh hej...
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Lycka till! :thumbup:
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

jonssonligan wrote:Grattis allihopa!

Kan meddela att "Jönsson" och "Hellmek" vann första pris, men ni är ändå alla vinnare. Ni har fått en särskild plats i mitt hjärta där andra hjältar slåss om utrymmet. Sådana hjältar som vet att det bara finns dumma svar och inga dumma frågor. Hjältar som hjälper människor i nöd, när man är som mest störd. Hjältar som tar av sin dyrbara fritid för att hjälpa folk som uppenbarligen har för mycket av den. Hjältar som... äsch ni fattar..

Ett stort tack för hjälpen. Grabben fick ihop alla prylarna på mindre än 15 min, nu när vi visste var allt hörde hemma. Nu ska bara den där stora klumpen tillbaka i bilen igen...Oh hej...
Tack :)

Du kan förklara för grabben att man bara drar ut axlarna ur lådan och inte delar knuten ;)
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
jonssonligan

Post by jonssonligan »

Jo, vi känner ju till det där. Även han vet det. Lite lärde han väl sig på fordonsprogramet även om det var inriktning plåt, samt mekanikerutb. i det militära. Har för mig att han hade någon förklaring till den där fadäsen, men han har har det väl efter mig..."undrar hur det ser ut där inne"...Eventuellt var det en trasig damask inblandad, samt smuts i fettet. Jag tror vi skyller på det, det känns rätt på nåt vis.
Post Reply