Första intryck 508 SW GT

Allmänna bilrelaterade diskussioner.
-Jonas-

Re: Första intryck 508 SW GT

Post by -Jonas- »

Ja då har du väl det mesta i utr väg? Fanns det fler tillval? :)
Peugeot 508 SW e-HDI -11
Allure + pack pilote
MickeSch

Post by MickeSch »

-Jonas- wrote:Ja då har du väl det mesta i utr väg? Fanns det fler tillval? :)

Nej, inte som tillval. :-) Dock finns det lite mer i tillbehörslistan, som tyvärr inte var tillgänglig när jag beställde. Men en bagagerumsmatta blir det, och troligen även instegsskydd i fejkad kolfiber.

/Micke
Har en pärlvit 508SW GT, utrustad med 19"-hjul, nappaläder med massage, el-baklucka, 4-zons klimatanläggning, parkeringssensorer fram, JBL-stereo och larm.
Al Lure

Post by Al Lure »

-Jonas- wrote:Det intressanta vore ju då om autofunktionen också ställer om till xenon vid skymning, tunnelpassager och liknande. För den ställer ju om instrumentbelysningen vid mörkläggning (sänker ljusstyrkan).

Precis. Samt att den tänder upp vissa funktioner/belysning som växelväljaren, den diskreta belysningen från taket...
Så det borde nog gå att få den att bara köra med LED som varselljus.

Nej inte fått svar.
Får ligga på igen...
Peugeot 508 SW 1,6 e-Hdi MCP
Allure
Pack Pilote
Guaranja Brown

Peugeot 307 SW -04 Såld
Audi A3 1,6 -98 Såld
Peugeot 309 XS -?? Skrotad
Al Lure

Post by Al Lure »

Och så kom svaret:

"Tyvärr går det ej att endast köra med led-belysning. Det är kopplat som ett positionsljus och ska alltid lysa ihop med halvljuset."

Ett bekvämlighet svar???
Kopplat och kopplat?

På 508 utan xenon-led så lyser ju dimljus och någon liten lampa i huvudstrålkastaren...
Jag är övertygad om att det går att koppla så att bara LED-lyser.
Jag skall ställa frågan till någon mer pugge-verkstad!
Allure
Pack Pilote
Guaranja Brown

Peugeot 307 SW -04 Såld
Audi A3 1,6 -98 Såld
Rx37

Post by Rx37 »

Skaffa elschema och koppla själv om inte annat :)
Linus

Post by Linus »

Nu har kärran rullat närmare 450 mil, varav de senaste 200 motorväg gbg-sthlm.
Lite uppdaterade intryck följer:

- förbrukningen har gått ner till 0,62 med snittfart 95 km/h, mest motorväg vilket innebär en räckvidd på ca 115 mil. Förbrukning sen jag hämtade bilen är 0,78 med snittfart 65 km/h och då ingår släpdragning, stadstrafik, motorväg m.m
- vindrutespolarna verkar väldigt lågt ställda, är svårt att få rutan ren, blir gärna lite smuts/ränder kvar. Har inte kollat justermöjligheterna än.
- navin har hängt sig typ tre gånger. Tändning på/av löser det, men är ju inte så smidigt i vissa lägen
- 235:orna spårar en del, så man får hålla i ratten och korrigera kursen
- key-less funkar utmärkt, himla smidigt
- testade med polaroidsolbrillor och då försvinner de mesta av reflexerna från head-up osv i vindrutan, men är ju inte så smidigt när det är mörkt ute....
- man kan lasta max 2 m långa grejer om de är smala nog att passas in mot passagerarstolen
- det är bra att läsa på instruktionsboken hur man kopplar ur elektriska handbromsen innan man ställer sig i en biltvätt som "drar" genom bilen , så blir det enklast för alla....
- att få bort fukt på ytterbackspeglarna tar konstigt lång tid, typ 10 minuter. Ska kolla upp det.

Det var alles för stunden.
//Linus 205 16v

205 16v rockade fett
405 Mi16 funkade som vinterbil
BMW e46 färdigutvärderad
508 SW GT rullar sen 1 augusti 2011
Al Lure

Post by Al Lure »

Håller med om följande:
Linus wrote:
- vindrutespolarna verkar väldigt lågt ställda, är svårt att få rutan ren, blir gärna lite smuts/ränder kvar. Har inte kollat justermöjligheterna än.
- key-less funkar utmärkt, himla smidigt
- man kan lasta max 2 m långa grejer om de är smala nog att passas in mot passagerarstolen
- det är bra att läsa på instruktionsboken hur man kopplar ur elektriska handbromsen innan man ställer sig i en biltvätt som "drar" genom bilen , så blir det enklast för alla.... Tvättar för hand... ;-) så JAHaa...

- att få bort fukt på ytterbackspeglarna tar konstigt lång tid, typ 10 minuter. Ska kolla upp det.

Det var alles för stunden.
Min drar ner mot 0,55 vid blandad körning... SÅ har jag ju snålmotorn också... :-)
Allure
Pack Pilote
Guaranja Brown

Peugeot 307 SW -04 Såld
Audi A3 1,6 -98 Såld
KennethRC

Post by KennethRC »

Jobbigt det där med för breda däck. Hade 235/40R18 standard på OPCn, och där med nästan 300hk så kändes det hyfsat motiverat. Men BMW 325an däremot har 225/45R17 fram och 255/40R17 (!) bak samt sådana där sketna Runflat däck.

Helt värdelösa och spårar som tokar! Man känner sig ju inte sådär supertrygg i höga farter med dom däcken..Blir helt klart nya däck till våren.

Sen förstår jag inte modet med superfeta däck på standardbilar som 508GT etc är, blir ju bara jobbigt dyrt och spårigt som Linus skriver. Kan ju förstå att man vill ha 17"/18" fälgar för utseendet, men 235 bredd?
Numera smygborgare och kör BMW.

BMW 325 Touring -07 *Warum!*

Opel Vectra 2.8t OPC -08 Kombi (Black Mambah!) *Såld*

Opel Vectra 2.8t OPC -06 (Bratwursten) *Såld*

Peugeot 406 V6 Sport -03 *Såld*
Rx37

Post by Rx37 »

205 eller 215 borde ju räcka alltför väl på en vanlig Svensson bil. Drar ju mindre bränsle då också ;)
MickeSch

Post by MickeSch »

Äntligen har jag så fått min 508SW GT! Kollegan (som beställde en exakt likadan, samtidigt) har räknat ut att det tog 32 veckor från beställning till leverans, mot de ursprungliga 8 veckor vi blev lovade.

En trevlig överraskning när vi nyss hämtade bilarna, var att navigatorn nu presenterade bilden i 3D-perspektiv! Tydligen en ny mjukvara som går på de senaste bilarna. Kanske ni med äldre bilar också kan få den uppgraderad?

Återkommer med min första intryck, när jag hunnit lägga några fler mil bakom ratten.

/Micke
Har en pärlvit 508SW GT, utrustad med 19"-hjul, nappaläder med massage, el-baklucka, 4-zons klimatanläggning, parkeringssensorer fram, JBL-stereo och larm.
Post Reply