Effektökning Peugeot 306gti -00
Re: Effektökning Peugeot 306gti -00
Slarvigt skrivet av mig, tänkte mest på sugtrim.
Hinken fick väl ut nästan 40hk extra och la iaf minst 40k om jag minns rätt?
Förstod det, var bara tvungen att jävlasMorbidio wrote:Slarvigt skrivet av mig, tänkte mest på sugtrim.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag följer denna tråd med stor spänning eftersom jag och Zetec är i ungefär samma sits...
Vi blev båda av med ban-oskulden på Gelleråsen i somras och tänker uppgradera inför nästa säsong
Vi blev båda av med ban-oskulden på Gelleråsen i somras och tänker uppgradera inför nästa säsong
#1683 Stefan Bengtsson
106 Rallye-97 Krockad och inlöst, 106 Rallye-97 Såld och bränd
106 Rallye-97 Bruksbilen, 106 Rallye-97 Banbilen?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower-07 Familjekombin
106 Rallye-97 Krockad och inlöst, 106 Rallye-97 Såld och bränd
106 Rallye-97 Bruksbilen, 106 Rallye-97 Banbilen?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower-07 Familjekombin
- FR Autosport
- Guldmedlem

Jag tycker att man kanske skall gå sakta fram med små modifieringar. Börja med att göra det enkla modifieringar t ex. utbytes och/eller öppet filter och nytt avgassystem. Därefter börja kika på en vassare kam och en omprogrammerad std. styrbox (chip) och självklart uppgradera bromsbelägg (typ CL RC5+, Ferrodo DS2500 el likn.)
Så småningom kommer man till ett vägskäl där man vill och kanske behöver ha mycket mer, ens varvtider eller 0-402m har stangerat och det som står i ens väg är ordentligt med effekt då drar man med sig lite sidokostnader som t ex en LSD (Limited slip differential t ex. Quaife). Relativt enkel installation på en BE-låda men på en MA-låda innefattar det lite mer arbete. För 106/206 med TU-motor kan man montera på BE4 låda från t ex Partner eller 307 m.fl.
XU och TU motorer är arbetshästar och tål ganska mycket misshandel innan de kastar in handduken. Med risk för en turbo vs. sugtrims diskussion så vill jag väl främst påpeka det som HellMek ofta förespråkar är att det går att bygga turbomotorer mer eller mindre utan lagg. Aggregatet tillsammans med insprutningsystemet kan hantera och förebygga uppkomsten av lagg men det är klart en annan karaktär på en turbomaskin än en sugtrimmad maskin.
Oavsett vad man väljer så krävs kunskap vilket man självklart kan plocka upp vartefter arbetet fortskrider tack vare den informationen som finns där ute. Det finns otroligt mycket förstå-sig-påare och självutnämda experter och många olika skolor. Någonting som funkar för den personen kanske nödvändigtvis inte fungerar för en annan.
Det är du själv som sätter reglerna efter dina förutsättningar men egentligen är det SBP och Bankörningskartellen då vi "arbetar" under vissa restriktioner. Plugga på och skapa sin egna uppfattning och fatta ett beslut därefter. För vad man kan göra sen är oändligt.
Det här forumet är bra just för att det finns vissa personer som verkligen vet vad de talar om och har mycket goda råd för oss PSA-torskar
Så småningom kommer man till ett vägskäl där man vill och kanske behöver ha mycket mer, ens varvtider eller 0-402m har stangerat och det som står i ens väg är ordentligt med effekt då drar man med sig lite sidokostnader som t ex en LSD (Limited slip differential t ex. Quaife). Relativt enkel installation på en BE-låda men på en MA-låda innefattar det lite mer arbete. För 106/206 med TU-motor kan man montera på BE4 låda från t ex Partner eller 307 m.fl.
XU och TU motorer är arbetshästar och tål ganska mycket misshandel innan de kastar in handduken. Med risk för en turbo vs. sugtrims diskussion så vill jag väl främst påpeka det som HellMek ofta förespråkar är att det går att bygga turbomotorer mer eller mindre utan lagg. Aggregatet tillsammans med insprutningsystemet kan hantera och förebygga uppkomsten av lagg men det är klart en annan karaktär på en turbomaskin än en sugtrimmad maskin.
Oavsett vad man väljer så krävs kunskap vilket man självklart kan plocka upp vartefter arbetet fortskrider tack vare den informationen som finns där ute. Det finns otroligt mycket förstå-sig-påare och självutnämda experter och många olika skolor. Någonting som funkar för den personen kanske nödvändigtvis inte fungerar för en annan.
Det är du själv som sätter reglerna efter dina förutsättningar men egentligen är det SBP och Bankörningskartellen då vi "arbetar" under vissa restriktioner. Plugga på och skapa sin egna uppfattning och fatta ett beslut därefter. För vad man kan göra sen är oändligt.
Det här forumet är bra just för att det finns vissa personer som verkligen vet vad de talar om och har mycket goda råd för oss PSA-torskar

Motorsport and Performance for Peugeot & Citroen
www.fr-autosport.se
[email protected]
+46 70 386 54 34
Oreca - Skynam - CSC - PAM Sport - AC Sport
Det jag skulle börjat med är ett BRA luftfilter med seriöst "CAI" och bra venturi/kona. Det senare saknar många filter och det gör nytta. Sitter alltid i original luftburk. Jag är rentav så konservativ att jag vill ha sportfilter i originalburk, för systemet som sitter original är oftast helt optimalt på PSA´s "prestandabilar".FR Autosport wrote:Jag tycker att man kanske skall gå sakta fram med små modifieringar. Börja med att göra det enkla modifieringar t ex. utbytes och/eller öppet filter och nytt avgassystem. Därefter börja kika på en vassare kam och en omprogrammerad std. styrbox (chip) och självklart uppgradera bromsbelägg (typ CL RC5+, Ferrodo DS2500 el likn.)
Ett avgas med bättre flöde är aldrig fel.
Optimering av motorstyrning med bättre soppa. Antingen E85, BF98 eller V-power. Det senare har blivit en favorit hos mig pga det grymma energiinnehållet.
Ha inte för höga förhoppningar bara, man kanske bara vinner 10hk på detta då denna motorn är rätt bra från början. Så pass bra att avgasvärdena sticker direkt om man rör nåt mer vitalt som kammar. Dock gör en riktigt bra portning nytta utan att man gör nåt annat än mappning. Så Unichip, portning och lite filter och avgas kan stämma med din budget på ett ungefär.
Turbo...ja det ger massor med effekt, men det ÄR svårt att hantera på bana då det alltid blir känslan av ketchup då 300hk ska fram.
Kammar behöver inte bygga på budgeten så mycket. Omslipade hos Axelsson, 1000:- / kam.
Man går utom toleranser för bilprovningen men det är ju Zetec medveten om.
Frågan är om tryckarna klarar att ta upp 1mm mindre bascirkel? Vad tror ni?
Då slipper man ju lashcaps och får enklare jobb vid besiktningen. Dra ur kabeln till unichip, återmontera org kammar och ev spridare om man bytt det och ev byta till org avgassystem...
Med kammarna också så borde man väl närma sig 190hk iaf? Kanske 200?
Grenröret sägs ju vara broms, stämmer inte detta på 306 GTi:n?
Vad orkar bottendelen och ventilfjädrar varva om man flyttar varvstoppet och bytt kammar och övrigt enl ovan? 8000rpm?
(Vet att det till viss del beror på kamprofilen men eftersom det är bibehållen hydraulprofil så tror inte jag att det blir så mycket mer aggressivt...)
Då slipper man ju lashcaps och får enklare jobb vid besiktningen. Dra ur kabeln till unichip, återmontera org kammar och ev spridare om man bytt det och ev byta till org avgassystem...
Vad orkar bottendelen och ventilfjädrar varva om man flyttar varvstoppet och bytt kammar och övrigt enl ovan? 8000rpm?
(Vet att det till viss del beror på kamprofilen men eftersom det är bibehållen hydraulprofil så tror inte jag att det blir så mycket mer aggressivt...)
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Tryckare klarar vassare kammar, fjädrar och tryckare klarar 8000 rpm likaså bottendelen. 190hk är en optimistisk siffra. Rashid hade 199hk i sin med portad topp, GrN-kammar och unichip. Var nog lite mer smågrejer med.Lappen wrote:Kammar behöver inte bygga på budgeten så mycket. Omslipade hos Axelsson, 1000:- / kam.
Jo men vad skiljer vårt exempel ovan från Rash bil?
Du skrev portad topp, unichip, bättre avgas.
Jag la till kammar och grenrör.
Är det 8k rpm som är gränsen?
(//Lappen
- FR Autosport
- Guldmedlem

Ang. luftfiltret håller jag helt och hållet med dig Tobbe. Att byta org. filter till något bättre är absolut det bästa. Öppet filter är inte alltid det bästa och speciellt inte på PSA där standardlösningarna inte alls är så så tokiga. Peugeot Sport använder t ex. alltid Green Filter om man vill titta på något.
8k är en gräns där man kanske bör se över stakar, vevlager, vevaxel osv. En ordentlig genomgång av bottendelen.
Som diskuterat i en annan tråd kan man t ex fräsa 360 graders smörjspår i överfallen och i blocket för bättre smörjning.
Uppgradera till tri metal vevlager (funkar fin fint över 10 000 rpm) standard ramlager klarar lika mycket om man modifierar blocket och överfallen enl. ovan.
Att slipa om kammarna är absolut den mest ekonomiska lösningen, jag kan tyvärr inte kommentera vad max profil och lyft man kan åstdakomma då jag inte har någon erfarenhet av det.
Ska man ha väldigt mycket lyft så kräver det självklart högre varv vilket materialet i en standard kam kanske inte alls håller för. Riktiga racing/rally-kammar brukar oftast vara frästa från ett stycke stål, inte något gjutet trams och massproducerat med så "billigt som möjligt"-material.
Det viktigaste är att man får ut så mycket som möjligt av det man redan har därav att man ska inte skynda och förköpa sig på massor av häftiga prylar. Allting ska ju spela ihop.
För 306 finns det ju t ex Grupp N eller A kammar med omprogrammerad standard M.M (Magneti Marelli) styrbox och samma finns till 106. Det är ganska billigt första steg då det finns att få tag på begagnat om man så vill.
8k är en gräns där man kanske bör se över stakar, vevlager, vevaxel osv. En ordentlig genomgång av bottendelen.
Som diskuterat i en annan tråd kan man t ex fräsa 360 graders smörjspår i överfallen och i blocket för bättre smörjning.
Uppgradera till tri metal vevlager (funkar fin fint över 10 000 rpm) standard ramlager klarar lika mycket om man modifierar blocket och överfallen enl. ovan.
Att slipa om kammarna är absolut den mest ekonomiska lösningen, jag kan tyvärr inte kommentera vad max profil och lyft man kan åstdakomma då jag inte har någon erfarenhet av det.
Ska man ha väldigt mycket lyft så kräver det självklart högre varv vilket materialet i en standard kam kanske inte alls håller för. Riktiga racing/rally-kammar brukar oftast vara frästa från ett stycke stål, inte något gjutet trams och massproducerat med så "billigt som möjligt"-material.
Det viktigaste är att man får ut så mycket som möjligt av det man redan har därav att man ska inte skynda och förköpa sig på massor av häftiga prylar. Allting ska ju spela ihop.
För 306 finns det ju t ex Grupp N eller A kammar med omprogrammerad standard M.M (Magneti Marelli) styrbox och samma finns till 106. Det är ganska billigt första steg då det finns att få tag på begagnat om man så vill.

www.fr-autosport.se
[email protected]
+46 70 386 54 34
Jag var rätt säker på att portningen inte fick plats i trådskaparens budget.Lappen wrote:Jo men vad skiljer vårt exempel ovan från Rash bil?
Ska man ha ut nåt vettigt på att porta dessa toppar är det inte många i sverige jag skulle låta pilla
Vad roligt att höra.Stebe wrote:Jag följer denna tråd med stor spänning eftersom jag och Zetec är i ungefär samma sits...
Ska vi 2012 jämföra bänkningspapper och varvtider och se om det går hand i hand? =)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tack för att denna tråd blev precis vad jag ville den skulle bli.
Jag tror/tycker jag har ganska bra hum om de olika stegen, prislappar, jobb, besiktning mm.
Idag lutar det i vilket fall som helst åt en uppsättning enligt följande:
-Omslipade kammar,
(Jag hoppar över lashcaps då om ni menar på at tryckarna klarar av att ta upp de skillnaderna som blir?)
-Unichip Piggyback-box (Mappas av TS-motor) -ev höja varvstoppet till ? -7700rpm?
-ev andra sprdare (?).
-Se över luftfilter. Från dess att jag köpte bilen sitter där ett sk öppet sportluftfilter. Antingen byta ut det till ett nytt fräscht eller kanske återställa till originalburk med ett modell bättre filter där i.
Det som står på kanske-listan är annat grenrör och avgassystem.
Vad tror ni om mina tankar i dom banorna?
Jag har svårt att se att det finns effekt att hämta i att byta grenrör. Det är riktigt vackert. I stil med GTI16:s, men med lite smalare rör.
Du kan inte höja varvstoppet med Unichip.zetec wrote:Vad roligt att höra.Stebe wrote:Jag följer denna tråd med stor spänning eftersom jag och Zetec är i ungefär samma sits...
Ska vi 2012 jämföra bänkningspapper och varvtider och se om det går hand i hand? =)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tack för att denna tråd blev precis vad jag ville den skulle bli.
Jag tror/tycker jag har ganska bra hum om de olika stegen, prislappar, jobb, besiktning mm.
Idag lutar det i vilket fall som helst åt en uppsättning enligt följande:
-Omslipade kammar,
(Jag hoppar över lashcaps då om ni menar på at tryckarna klarar av att ta upp de skillnaderna som blir?)
-Unichip Piggyback-box (Mappas av TS-motor) -ev höja varvstoppet till ? -7700rpm?
-ev andra sprdare (?).
-Se över luftfilter. Från dess att jag köpte bilen sitter där ett sk öppet sportluftfilter. Antingen byta ut det till ett nytt fräscht eller kanske återställa till originalburk med ett modell bättre filter där i.
Det som står på kanske-listan är annat grenrör och avgassystem.
Vad tror ni om mina tankar i dom banorna?
- FR Autosport
- Guldmedlem

Jag håller med, standard grenrör är faktiskt bra avstämt för det vi pratar om här. Har du däremot en högkompad rallymaskin som arbetar över 8k rpm så kan ett 4-2 eller 4-2-1 kit car/maxi grenrör förbättra flöde avsevärt detta när man ska klämma ut de sista hästkrafterna när man ska sträcka sig över 200+ hk.Sundin wrote:Jag har svårt att se att det finns effekt att hämta i att byta grenrör. Det är riktigt vackert. I stil med GTI16:s, men med lite smalare rör.
Men ett ordentligt avgassystem är en klok investering. Grupp N system på 55 diameter är en god investering, finns i både rostfritt och vanligt stål, med eller utan katalysator.
Rekommendation är ett par grupp N kammar med tillhörande styrbox. Det är enkelt att installera och väldigt prisvärt.
Då slipper du i första taget på att tänka på mappning osv. Varvstoppet i en gruppN box är 8000 rpm. Ca 190 hk ska det ge.

www.fr-autosport.se
[email protected]
+46 70 386 54 34
Okej, det var bra info. Jag trodde att dom på TS Motor när dom mappade bilen med Unichip Piggyback kunde ställa varvstoppet till något annat men då får man helt enkelt köra original varvstopp om man väljer det alternativet.HellMek wrote:Du kan inte höja varvstoppet med Unichip.
Den rekomendationen är också ett klart intressant alternativ.FR Autosport wrote:Jag håller med, standard grenrör är faktiskt bra avstämt för det vi pratar om här. Har du däremot en högkompad rallymaskin som arbetar över 8k rpm så kan ett 4-2 eller 4-2-1 kit car/maxi grenrör förbättra flöde avsevärt detta när man ska klämma ut de sista hästkrafterna när man ska sträcka sig över 200+ hk.
Men ett ordentligt avgassystem är en klok investering. Grupp N system på 55 diameter är en god investering, finns i både rostfritt och vanligt stål, med eller utan katalysator.
Rekommendation är ett par grupp N kammar med tillhörande styrbox. Det är enkelt att installera och väldigt prisvärt.
Då slipper du i första taget på att tänka på mappning osv. Varvstoppet i en gruppN box är 8000 rpm. Ca 190 hk ska det ge.
Har du prisuppgift på dom kammarna samt styrboxen?
Och med den setupen ska jag inte få några problem med original bränslesystem osv? Tex spikningar är något som ringer som en varningens klocka nånstans i bakhuvudet på mig och det vore ju mycket tråkigt. Men det kanske är något jag inte alls behöver vara orolig för? Finns det specifikationer som jag som glad nybörjare begriper mig på i form av vad den styrboxen gör annorlunda mot original mer än höjt varvstopp?
Och ventilfjädrar och topp klarar den uppsättningen? -är ju sagt att det ska klara 8000rpm. -Eller är det precis på det berömda håret så att jag för att vara på säkra sidan ska släppa gaspedalen vid 7500rpm?
Prisuppgift, samt viktuppgift på avgassystemet utan kat är också intressant (Är det knappt 9kg? -Det avgasystsmet du nämnde i en tidigare diskussion i ämnet oss emmelan?). Det ej rostfria, då jag antar att ett rostfritt är många gånger dyrare.
Zetec: Luftfiltret du har på är riktigt stort och bra och har venturi/kona men det sitter lite dåligt bara så det tar varmluft från kylaren.
Går det kan du ju förlänga röret så den hamnar under kylaren vid spoiler hålen.
Går det kan du ju förlänga röret så den hamnar under kylaren vid spoiler hålen.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
- FR Autosport
- Guldmedlem

Det som skiljer styrboxen från orginal är att de har höjt varvstoppet, ändrat tändförställningen och bränslemappen efter kammarna. Det är dock rekommenderat att byta ut ventilfjädrarna (dubbeltyp alltså en yttre och inre fjäder) till dessa kammar. Lyftet är 10,33 på avgas respektive insugsida. Std.spridare och regulator samt bränslepump räcker. Ska tankas och köras med 98 blyfri bensin.Den rekomendationen är också ett klart intressant alternativ.
Har du prisuppgift på dom kammarna samt styrboxen?
Och med den setupen ska jag inte få några problem med original bränslesystem osv? Tex spikningar är något som ringer som en varningens klocka nånstans i bakhuvudet på mig och det vore ju mycket tråkigt. Men det kanske är något jag inte alls behöver vara orolig för? Finns det specifikationer som jag som glad nybörjare begriper mig på i form av vad den styrboxen gör annorlunda mot original mer än höjt varvstopp?
Och ventilfjädrar och topp klarar den uppsättningen? -är ju sagt att det ska klara 8000rpm. -Eller är det precis på det berömda håret så att jag för att vara på säkra sidan ska släppa gaspedalen vid 7500rpm?
Prisuppgift, samt viktuppgift på avgassystemet utan kat är också intressant (Är det knappt 9kg? -Det avgasystsmet du nämnde i en tidigare diskussion i ämnet oss emmelan?). Det ej rostfria, då jag antar att ett rostfritt är många gånger dyrare.
Har du AC på bilen? För det är inte den här styrboxen gjord för. Några andra får gärna korrigera mig om jag har fel här men jag tror 306an har s.k komfortfunktioner inbäddade i styrboxen för att kontrollera motorgången vid extra last, t ex AC.
Ang. vikten på avgassystem så skulle jag skatta det på mellan 9-12 kg kanske. Svårt att säga då jag inte vägt något.
Ska du köra med eller utan katalysator?
En sån här placering på ditt bef. filter vore inte så tokigt!

www.fr-autosport.se
[email protected]
+46 70 386 54 34
Hans filter sitter med en 90 böj och ett rör ner, Så filtret sitter i nederkant av kylaren om han inte ändrat något. Min gamle bil han har köpt.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
- FR Autosport
- Guldmedlem

Ljudklipp på grupp N systemet (utan katalysator). Ingen vidare inspelning men ändå..
http://www.youtube.com/watch?v=NVqzGaXhK5Q" onclick="window.open(this.href);return false;
eller
http://www.youtube.com/watch?v=T7SXXh4E ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=NVqzGaXhK5Q" onclick="window.open(this.href);return false;
eller
http://www.youtube.com/watch?v=T7SXXh4E ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

www.fr-autosport.se
[email protected]
+46 70 386 54 34
FR Autosport wrote:
Har du AC på bilen? För det är inte den här styrboxen gjord för. Några andra får gärna korrigera mig om jag har fel här men jag tror 306an har s.k komfortfunktioner inbäddade i styrboxen för att kontrollera motorgången vid extra last, t ex AC.
Det som sker när man har AC på är att tomgången höjs. Dvs databoxen öppnar tomgångsventilen lite extra. Detta är inte nödvändigt, vad skillnaden blir kan vem som helst lista ut tror jag