Ny här på forumet, hoppas på att någon klok själ kan hjälpa mig
Jag har en 406 kombi -03
Sen någon vecka tillbaks så har mina bromsar börjat bete sig underligt/läskigt. Då och då när jag ska göra en inbromsning (kan vara både i 30km och 90km = helt random, så hackar bromspedalen. Ungefär som ABS:en har gått igång, men jag får en mer skrapande känsla i bromspedalen. Bromsstyrkan sänks KRAFTIGT, känns ungefär som att jag inte har några bromsar alls helt plötsligt. Inte roligt!
Bromsskivor+klossar bak byttes för 1 år sedan, bromsklossar fram byttes också förra året. Skivorna fram är inte bytta.
Bilen gick igenom besiktningen utan anmärkningar för ca 1 månad sen. När verkstan satte på sommardäcken sa de inget alls om att mina skivor fram är slut (vilket de brukar ha koll på). Verkstan har även tittat på mina bromsar, då en bromsvarningslampa har lyst till och från, men de har inte hittat några fel. Nu lyser inte lampan längre heller.
Någon som känner till detta problem? Är svaret att någon bromsskiva MÅSTE vara slut? Jag kan inte tillräckligt mycke om bilar för att se om skivorna är slut eller inte. Eller är det ABS:en som är slut.
Ja, som ni märker, jag har ingen aning.
Vad tror ni?
// Veronica