Nyinförskaffad 306 XSI -94 FIXAD

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Pyra Ohm's

Re: Nyinförskaffad 306 XSI -94

Post by Pyra Ohm's »

Image

Har hittat felet till det försvinnande kylvattnet. Kylaren är kass. Läcker i underkanten på den. Såg det nu när jag hällt i glykol i den (som förra ägaren verkar ha skitit i).

Image

Tror även att oljan kommer från drivknuten och att det indikerar läck i en packbox.

Image
Image

Problemet med tempgivaren kvarstår, kan ej hitta den. Har den en eller två poler och vilken färg/ring? Jag undar också vilka givare som syns på bilderna ovan, och varför en sladd inte är inkopplad?

Nu lyser stop och röda temp-lampan starkare... :(
Peugeot 306 XSI -94, Malmö
Pyra Ohm's

Post by Pyra Ohm's »

Tänkte uppdatera med lite information:

Bromsoket kärvade och gav upphov till dålig handbroms.
Wynn's oljecleaner och ny olja gjorde underverk för tickandet i motorn (Även om det fortfarande återkommer ibland).
Tog bort den trasiga vevhusvärmaren och rensade slangen. Kändes bra.
Oljetrycksgivaren verkar vara kass men switchen som tänder varningslampa funkar.
Det sitter ingen vattentempgivare på bilen och det har ingen sladd från instrumenpanelen. Skall dra fram ny sladd och ersätta blankpluggen med en givare från skroten.
Fixade ny IR-nyckel på eBay. Fungerar perfekt.
Bytt kylarvatten (som hade en fryspunkt på -2c) och nivån verkar vara stabil.

Återstår nu att se om renset av vevhusvent-slangen kan hjälpt mot ryckigheten vid starten, annars skall jag prova en ny ÖDP-givare. Skall också tvätta motorn och slå i mirakelmedel för att se om det gör någon skillnad för oljeläckan.

Överlever den vintern och det inte är en massa strul på näste besiktning så blir det en ny kamrem, och då kanske bilen kan vara i bruk ett bra tag till!
NorrBjörn
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by NorrBjörn »

Gah, det värsta som finns är ju att börja rota i saker där någon tattare varit framme och gjort en massa fullösningar. Kan kika på min bil sedan vad det är för en vit kontakt över generatorn. Har för mig att jag också lagt märke till den.
Pyra Ohm's

Post by Pyra Ohm's »

Temperaturmätaren fungerar! Orsak: Någon ägare innan mig hade tagit bort instrumentpanelen och skruvat ur K-lampan, och samtidigt skadat två kablar. Fixade dem och voila, tempmätaren fungerar och stopplampan har slutat lysa!!! Dessutom stoppade jag i en lampa från klockan i motorlampan och den lyser inte (förutom vid tändning)!

Ryckigheten och oljeläckaget beror på läckande topplockspackning, vilket skall åtgärdas snart!

Är jävligt nöjd just nu!
NorrBjörn
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Re: Nyinförskaffad 306 XSI -94 FIXAD

Post by NorrBjörn »

gött!
Post Reply