Oljud V6:a
Re: Oljud V6:a
Mmm, borde väl utvecklat mitt svar lite mer förstås, men satt på jobbet och hade inte riktigt tid. Men hursomhelst, man bränner inte hål i en kolv eller får en skärning i cylinderväggen på en cylinder av för högt mottryck. Det har jag aldrig hört talas om eller upplevt ivf.
Precis som Tobbe är inne på, du bör få en bättre förklaring, vad är det som är fel, varför har du inte komp på ettan? Komplöst kan ju innebära allt från kärvande lyftare till hål i kolven, med brända ventiler och skurna kolvringar däremellan.
Precis som Tobbe är inne på, du bör få en bättre förklaring, vad är det som är fel, varför har du inte komp på ettan? Komplöst kan ju innebära allt från kärvande lyftare till hål i kolven, med brända ventiler och skurna kolvringar däremellan.
Lyftare förekommer ju, men resten är ju minst sagt sällsynt på en normalt skött och körd motor.Claes B wrote: vad är det som är fel, varför har du inte komp på ettan? Komplöst kan ju innebära allt från kärvande lyftare till hål i kolven, med brända ventiler och skurna kolvringar däremellan.
Kan vara så enkelt att kamremmen blivit lite lös så nån kam börjat kugga över.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Det är han och det kommer...HellMek wrote:Är det en kompetent mekaniker borde han kunna komma med en lite mer detaljerad diagnos än att "motorn är körd".Kordon wrote:Aha, är den teorin falsk? Jag själv kan ju inte sånt, så jag vet inte om det kunde vara så i praktiken.Claes B wrote:Knappast.Kordon wrote:Blir att hinka i en ny maskin. En annan kompis hade en teori om att det kan bero på igensatta katalysatorer och att det blev för mycket mottryck för motorn.Linus wrote:Trist! Men nu får du anledning att skrämma igång 205:an eller skaffa en 508:a.
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996
Tomas
Tomas
Kanske dum fråga, men jag kan ju inte sånt här. Kan man få upp olja i insuget om man har kamaxelras?
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Nu är bilen hos farbror doktorn och ska få nytt hjärta 
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Vet vi inte än, återstår att se. Men jag sprang på en ny motor som inte hade så många mil på sig till en väldigt låg kostnad. Så det var enklaste och billigaste sättet. Men vi ska kolla den gamla motorn när den är ur.Morbidio wrote:Vad var felet?
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Skönt det.Kordon wrote:Vet vi inte än, återstår att se. Men jag sprang på en ny motor som inte hade så många mil på sig till en väldigt låg kostnad. Så det var enklaste och billigaste sättet. Men vi ska kolla den gamla motorn när den är ur.Morbidio wrote:Vad var felet?
--------------------------------------------
307 SW 2,0 -03
Jo det var gött. Var lite orolig hur det skulle lösa sig. Men fick ju tag i en motor som hade gått hälften av vad bilen gjort när jag köpte den. Så motorn är förhoppningsvis i princip nästan som ny.Veiko wrote:Skönt det.Kordon wrote:Vet vi inte än, återstår att se. Men jag sprang på en ny motor som inte hade så många mil på sig till en väldigt låg kostnad. Så det var enklaste och billigaste sättet. Men vi ska kolla den gamla motorn när den är ur.Morbidio wrote:Vad var felet?
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Fick ju byta motor i min i vintras, hittade oxå en som gått mindre med servicebok o bra pris.Kordon wrote:Jo det var gött. Var lite orolig hur det skulle lösa sig. Men fick ju tag i en motor som hade gått hälften av vad bilen gjort när jag köpte den. Så motorn är förhoppningsvis i princip nästan som ny.Veiko wrote:Skönt det.Kordon wrote:Vet vi inte än, återstår att se. Men jag sprang på en ny motor som inte hade så många mil på sig till en väldigt låg kostnad. Så det var enklaste och billigaste sättet. Men vi ska kolla den gamla motorn när den är ur.Morbidio wrote:Vad var felet?
307 SW 2,0 -03
va skönt att det löser sig kordon
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Var det på din 307:a? Vad hände med din motor?Veiko wrote:Fick ju byta motor i min i vintras, hittade oxå en som gått mindre med servicebok o bra pris.Kordon wrote:Jo det var gött. Var lite orolig hur det skulle lösa sig. Men fick ju tag i en motor som hade gått hälften av vad bilen gjort när jag köpte den. Så motorn är förhoppningsvis i princip nästan som ny.Veiko wrote:Skönt det.Kordon wrote:Vet vi inte än, återstår att se. Men jag sprang på en ny motor som inte hade så många mil på sig till en väldigt låg kostnad. Så det var enklaste och billigaste sättet. Men vi ska kolla den gamla motorn när den är ur.Morbidio wrote:Vad var felet?
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Yes, nu är jag lugnare. Och även om det blir en onödig utgift så har jag nog haft tur i oturen som hittade en lågmilare till ett lågt pris. Hoppas den får ett längre liv.Jaaacob wrote:va skönt att det löser sig kordon
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Började skramla som satan i toppen, bytte motor. Har faktiskt inte öppnat o tittat i den andra. Fick den andra motorn som gått 7k mindre o med servicebok för 6k så jag tyckte inte det va lönt o börja skruva.Kordon wrote:Var det på din 307:a? Vad hände med din motor?Veiko wrote:Fick ju byta motor i min i vintras, hittade oxå en som gått mindre med servicebok o bra pris.Kordon wrote:Jo det var gött. Var lite orolig hur det skulle lösa sig. Men fick ju tag i en motor som hade gått hälften av vad bilen gjort när jag köpte den. Så motorn är förhoppningsvis i princip nästan som ny.Veiko wrote:Skönt det.Kordon wrote:Vet vi inte än, återstår att se. Men jag sprang på en ny motor som inte hade så många mil på sig till en väldigt låg kostnad. Så det var enklaste och billigaste sättet. Men vi ska kolla den gamla motorn när den är ur.Morbidio wrote:Vad var felet?
Hela motorbytet gick på 10k inkl motor kamremsats o vattenpump o drivrem. Plus alla vätskor.
Jobbet kostade 500kr plus 3 plattor öl
307 SW 2,0 -03
Okej, nästan samma läge som här då. Fick också loss den nya V6:an för samma pris som din maskin. Och den hade inte gått långt, hälften av vad bilen gått när jag köpte den för fyra år sedan. Så jag hade nog varit riktigt dum om jag inte tagit den chansen.
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Se nu till att byt olja kanske var 1000/1500 mil eller en gång per år med full synt olja och inte använda oljor typ som verkstäderna häller ner som ska hålla 3000 mil. De tar död på motorerna. Ett tips bara om du inte gör det redan.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ