Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Jag leker lite med tanken att bygga ett insug till min bil. Tanken slog mig att istället för att höfta till längden på insugsrören, kanske hamna helfel och bli tvungen att bygga ett nytt, så kanske man kunde bygga ett justerbart insug genom att byta ut insugsrören mot olika längder av silikonslang. Plenum och insugsfläns i metall naturligtvis. Jag vet att vi har folk här som kan sina sugmotorer, så peka gärna ut om/hur jag tänker fel.
Har du korta bitar funkar det ju, men du löper risk för läckage. Vidare om du har långa så kommer vakumet att suga ihop slangarna, så en hyfsat hård slang är väl att rekommendera.
Nackdel är mer turbulent flöde genom kanalerna, samt en viss flex genom gasvajern när den är spänd - igen om slangarna är långa/veka.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
Har själv varit inne på samma tanke. För att det skall bli riktigt bra så får man nog vara beredd på att bygga ett justerbart fäste för "insugsburken". Då undviker man det som Fnatte är inne på, dvs att allt viker sig. Lite på samma sätt som man stagar upp förgasare.
Men orkar verkligen en sugmotor suga ihop silikonslangar av någorlunda kvalisort? Jag har sett det ske på turbobilar med intrikata rörsystem innan turbon. Men då är det ju lite mer luft som flyttas.
(//Lappen Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Det ska inte vara ett problem, om det är hyffsat bra slangar, men jag skrev det för att man kan ha med det i huvudet när man väljer längd och tjocklek på slang. Jag vill minnas att jag sett liknande lösningar tidigare också.
Edit: Jag vill inte verka negativ med det jag skriver, så jag slänger in ett: kör på, det blir säkert bra. Om inte så har du ju iaf basplattorna färdiga, så är det bara att svetsa rör på det.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
en bättre lösning kanske vore att ha olika lösa insugsrör i metall, så man har en separat plenumdel och en flänsdel som kopplas ihop med en rörlängd med silikonmuffar i ändarna. Mindre risk för läckage och att slangen dras ihop.
Att fästa upp plenumet blir som sagt klurigt.
precis. Längden lär vara kritisk för att få önskad effekttopp på en sugis om man ska tro dem som vet. Det finns beräkningar för att få något sånär rätt längd, men eftersom jag är helt grön på detta så skadar det nog inte med lite laborationsmöjligheter.
det finns väl inget som hindrar, kan ju vara smidigt t.ex. om bilen både går bana och till vardags. Kan dock tänka mig att det blir småklurigt att få till en map som funkar optimalt för väsentligt olika insug, ingen aning på den fronten
shit vad fränt! En så måste man ju bygga! Hehe skämt åsido, undrar hur de får tätt mellan de rörliga delarna. De kanske inte kör med luftfilter iofs. Kanske mindre kritiskt att det är helt tätt utan filter. Filtret utgör ju ett hinder som kan locka luften att ta lättare vägar.
NorrBjörn wrote:shit vad fränt! En så måste man ju bygga! Hehe skämt åsido, undrar hur de får tätt mellan de rörliga delarna. De kanske inte kör med luftfilter iofs. Kanske mindre kritiskt att det är helt tätt utan filter. Filtret utgör ju ett hinder som kan locka luften att ta lättare vägar.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
The general rule is that you should begin with a runner length of 17.8 cm for a 10,000 rpm peak torque location, from the intake opening to the plenum chamber. You add 4.3 cm to the runner length for every 1000 rpm that you want the peak torque to occur before the 10,000 rpm.
So, for instance, if peak torque should occur at 4,000 rpm the total runner length should be 17.8 cm + (6 x 4.3 cm) = 43.6 cm.
Vizard also suggests that you can calculate the ideal runner diameter by the equation :
SQRT [ (target rpm for peak torque x Displacement x VE)/ 3330 ]
SQRT = square root
VE = Volumetric Efficiency in %
Displacement in Liters
eg.
So if we want peak torque at 5800 rpm at 95% VE in a teg, VE = 0.95
SQRT [ (5800x 1.8 L x 0.95)/3330]
= 1.73 in. or 43.8 mm (1,73 x 25.4 mm/in.) is the ideal runner diameter.
Applicerar jag formlerna på min xu10j2 och siktar på 5000 rpm så hamnar man på 393mm från ventil till tratt. Rördiameter blir klurigare då det kräver att man känner till volumetrisk effektivitet(är väl samma som fyllnadsgrad?) lär ju vara rätt lågt på en 8-ventilare så diametern bör hamna i krokarna av 40mm.
Ska ta och mäta upp orginalinsuget och se hur pass mycket det diffar, och räkna ut hur det är avstämt.