Byte av oljefilter på en Peugeot 307 -02 1,6

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Paggis307

Byte av oljefilter på en Peugeot 307 -02 1,6

Post by Paggis307 »

Hej alla.

Jag skulle nyligen byta olja och oljefilter på min 307:a -02. Att tömma ut den gamla oljan ur sumpen var ju inga problem men när jag skulle byta filtret undrar jag om jag verkligen gjorde på rätt sätt. På 1,6-litersmotorn som jag har är det ett insatsfilter som sitter i en plastbehållare med lock. Denna plastbehållare sitter framför motorn snett till vänster om man tänker i bilens färdriktning. Jag skruvade av locket vilket fick till följd att olja började forsa ut ur behållaren och dränkte stora delar av nedre delarna av motorn och avgasröret.

Jag kan inte se att jag kunde gjort på något annat sätt för att förhindra detta. Min tanke är att det kanske finns något dräneringssystem av denna behållare som jag har missat?? Någon som känner igen sig??

Paggis 307
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Re: Byte av oljefilter på en Peugeot 307 -02 1,6

Post by Fnatte »

Det finns en liten skruv på framsidan under där man kan använda, men jag brukar bara lägga dit trasa och vara snabb med att vända på filtret så det droppar så lite som möjligt. Skruven har jag inte tänkt på att man kan använda som avtappning, men iom att du frågade kom jag på det :)
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
Post Reply