Motorlampan tänds inte när tändningen slås på.
Motorlampan tänds inte när tändningen slås på.
Hej, om jag tar det från början lite snabbt, har en 205 gti 1.9 -90, och en och en halv reservdelsbil att plocka delar från.
Fick bilen billigt då den gick som en påse nötter, oerhört slö och gick inte att varva mer än till högst 4500 rpm. Det visade sig att det var avgasystemet som var igensatt, bytte således allt efter grenröret. Direkt efter byte av avgassystem så tändes inte motorlampan, och den startade inte såklart, tog loss kontakten till tändspolen och mätte om det kom någon ström dit, det gjorde det, och när jag satte tillbaka kontakten så lyste motorlampan och den gick igång, varvade som den skulle nu, den gick dock dåligt på tomgång och bluddrade.
Tog felkod, fick 52, vilket alltså ska vara "blandningsreglering/matningsspänning/luft/avgasläcka" enligt en sökning på nätet. Bytte därför ut tändspole, tändkablar, rotor och fördelarlock, samt luftmassemätare, och insugningsrör, den i gummi, såg till med klämmor att allt verkligen var tätt. Gick in och skulle starta, gick igång direkt och gick väldigt rent och fint, bara för att stendö efter några sekunder, som att slå av en strömbrytare. Vrider på tändningen och ser att motorlampan inte tänds igen, och den startar inte.. "knepet" att mixtra med kontakten till tändspolen funkar inte denna gång...
Någon som har en idé om vad den pysslar med för märkligheter? Är det något uppenbart jag missat här?
Tackar på förhand!
Chrille
Fick bilen billigt då den gick som en påse nötter, oerhört slö och gick inte att varva mer än till högst 4500 rpm. Det visade sig att det var avgasystemet som var igensatt, bytte således allt efter grenröret. Direkt efter byte av avgassystem så tändes inte motorlampan, och den startade inte såklart, tog loss kontakten till tändspolen och mätte om det kom någon ström dit, det gjorde det, och när jag satte tillbaka kontakten så lyste motorlampan och den gick igång, varvade som den skulle nu, den gick dock dåligt på tomgång och bluddrade.
Tog felkod, fick 52, vilket alltså ska vara "blandningsreglering/matningsspänning/luft/avgasläcka" enligt en sökning på nätet. Bytte därför ut tändspole, tändkablar, rotor och fördelarlock, samt luftmassemätare, och insugningsrör, den i gummi, såg till med klämmor att allt verkligen var tätt. Gick in och skulle starta, gick igång direkt och gick väldigt rent och fint, bara för att stendö efter några sekunder, som att slå av en strömbrytare. Vrider på tändningen och ser att motorlampan inte tänds igen, och den startar inte.. "knepet" att mixtra med kontakten till tändspolen funkar inte denna gång...
Någon som har en idé om vad den pysslar med för märkligheter? Är det något uppenbart jag missat här?
Tackar på förhand!
Chrille
Re: Motorlampan tänds inte när tändningen slås på.
hur låter de när du vrider på nyckeln ??
Kör: Peugeot 306 s16 -94
Projektet: Peugeot 205Gti Monte Carlo -91 Turbo
Projektet: Peugeot 205Gti Monte Carlo -91 Turbo
Startmotorn går runt, och motorn låter normalt i kompressionen, bara det att den inte tänder alls, stendöd.windad wrote:hur låter de när du vrider på nyckeln ??
Samma sak hände tidigare som sagt, att motorlampan inte lyste när man vred på tändningen, då fixade det sig när jag mätte upp spänningen på kontakten till tändspolen och satte den tillbaka, då började den lysa som den ska när man vrider på tändningen och den startade igen.
Blir inte klok på detta fel! Kan det vara så att när man byter diverse enheter och givare så tar det tid för databoxen att anpassa sig till den nya konfigurationen och det dröjer en stund innan motorlampan tänds? Bara en tanke, kanske ska låta den stå med tändningen på en stund..
Har du kollat ödp-givaren? Kan vara den som spökar?
Hur många sek. Gick bilen ca? Om du kör på starten ett tag, luktar det soppa bakom bilen?
Jag tänker motortempgivare ( på termostathuset) eller ödp-givare. (Under termostathuset)
skickat från fickan
Hur många sek. Gick bilen ca? Om du kör på starten ett tag, luktar det soppa bakom bilen?
Jag tänker motortempgivare ( på termostathuset) eller ödp-givare. (Under termostathuset)
skickat från fickan
Äger:
*406 SS -02 "Lady"
I Garaget:
*projekt 2012"Babe"
*Nissan Stagea "Skyline Kombi" RSfour
*dremel multi
Christian Olsén - Peugeot Sport Club | CREW Träffansvarig
Utsedd till klubbens starkaste person!
Psc Medlem #906
Filmstjärnan
*406 SS -02 "Lady"
I Garaget:
*projekt 2012"Babe"
*Nissan Stagea "Skyline Kombi" RSfour
*dremel multi
Christian Olsén - Peugeot Sport Club | CREW Träffansvarig
Utsedd till klubbens starkaste person!
Psc Medlem #906
Filmstjärnan
Vid bromsservot sitter 4 små relän, Kolla efter glapp/oxid där.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Ok, tack för tipsen, ska kolla upp detta efter jobbet imorrn. Den gick faktiskt inte några sekunder, utan snarare 1 sekund innan den dog. Har inte kört på starten några längre stunder då jag vet att den inte startar om inte motorlampan tänds i tändningsläget, det ska den väl inte göra heller.
Något av dom reläna jag menar matar styrboxen med power. Får boxen ingen power så lyser inte lampan, Om lampan inte är trasig då
.
Jag har haft glapp i kontaktstycket till ena relät på båda mina 205or jag haft.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Har fått intrycket att det är just vad det handlar om, att boxen inte får ström, så det låter lovande, får kolla det imorgon, tack ska du ha!Decimal wrote:Något av dom reläna jag menar matar styrboxen med power. Får boxen ingen power så lyser inte lampan, Om lampan inte är trasig då.
stämmer som decimal säger. med stor sannorlikhet är det glapp i insprutningsrelät/sockeln. följ kabelnstammen som går längs torpedväggen från passagerarsidan mot bromsservot, så bör det vara det bakre till höger i färdriktningen.chrullin wrote:Har fått intrycket att det är just vad det handlar om, att boxen inte får ström, så det låter lovande, får kolla det imorgon, tack ska du ha!Decimal wrote:Något av dom reläna jag menar matar styrboxen med power. Får boxen ingen power så lyser inte lampan, Om lampan inte är trasig då.
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
TACK!
Relät funkar inte om det är helt intryckt, men dra man ut det en liten bit så blir det kontakt, det var det främre till höger vid torpedväggen. Blev överraskad över hur bra den gick, har haft 2 tidigare och inte kommer jag ihåg att det var sånt klipp i dom.
Ska bara få ordning på tomgången nu, när man släpper gasen så går den ner på 600 rpm och låter som den vore vråltrimmad, typ "funnycar", går väldigt hårt, och efter en 15 sekunder går den upp i varv och lägger sig på typ 1500 rpm. Gasar man till så upprepas samma sak, ner i varv, håller sig där, och sen upp igen efter en stund.
Lär väl bara handla om inställningar, dom har väl varit överallt och skruvat när den gick som en påse nötter kan jag tro. Någon som vet hur många varv ut kopparskruven ska vara som sitter på spjällhuset?
Ska bara få ordning på tomgången nu, när man släpper gasen så går den ner på 600 rpm och låter som den vore vråltrimmad, typ "funnycar", går väldigt hårt, och efter en 15 sekunder går den upp i varv och lägger sig på typ 1500 rpm. Gasar man till så upprepas samma sak, ner i varv, håller sig där, och sen upp igen efter en stund.
Lär väl bara handla om inställningar, dom har väl varit överallt och skruvat när den gick som en påse nötter kan jag tro. Någon som vet hur många varv ut kopparskruven ska vara som sitter på spjällhuset?
Bra det löste sig
, Den kanske behöver gå lite längre bit nu när den går bra. Det kan glappa rätt bra där och då kanske inte boxen får ström ordentligt och bilen går illa och ger lite felkoder.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ