Har nu kört ett tag med min 205GTI -89 på E85, och har slentrianmässigt bytt olja + filter (Biltema helsyntet 5/40) var 1000 mil. Då jag kör så många mil har jag börjat fundera på att fria upp lite helger på att höja serviceintervallet till säg 1200-1300 mil.
Någon som har kunskap om hurpass nära rimliga gränser samt risk för oilsludge och igensatt oljefilter man hamnar vid olika miltal?
Hur ofta servar ni era E85-bilar?
Serviceintervall 205GTI som går på E85
Serviceintervall 205GTI som går på E85
205GTI -89, RSV1000R -02
http://gnuffel.googlepages.com
Re: Serviceintervall 205GTI som går på E85
Om man ska se till hur biltillverkarna gör så bör du nog inte öka intervallet. Fast åas. beror det ju på, hur luktar oljan när du byter? Hur ser den ut? Är den inte mycket missfärgad eller utspädd så funkar det säkert att gå upp i intervall.
OT: Ta inte det här på fel sätt, var och en gör som den vill, men jag fattar inte hur du orkar pendla i en så dyr och opraktisk bil. En diesel med 2000 mils serviceintervall skulle du ju behöva serva hälften så mycket och tanka en tredjedel så ofta.
OT: Ta inte det här på fel sätt, var och en gör som den vill, men jag fattar inte hur du orkar pendla i en så dyr och opraktisk bil. En diesel med 2000 mils serviceintervall skulle du ju behöva serva hälften så mycket och tanka en tredjedel så ofta.
Blir att behålla 1000 mils-intervall då antar jag. Hurpass farligt är det att iaf skjuta upp ett enda intervall? Jag har inte möjlighet att byta olja i tid för att inte gå över intervallet med 250-300 mil den här gången. Nästa kan jag ju försöka planera in att hinna i tid.Claes B wrote:Om man ska se till hur biltillverkarna gör så bör du nog inte öka intervallet. Fast åas. beror det ju på, hur luktar oljan när du byter? Hur ser den ut? Är den inte mycket missfärgad eller utspädd så funkar det säkert att gå upp i intervall.
Bilkostnaden för min del är inte så stor, kostar runt 11 kr/mil i bränsle för min snittkörning, räknar man sen in att jag får bilen misshandlad där jag bor så skulle en nyare bil tappa i värde medans min gamla pundarholk bara blir fulare utan medföljande värdefall. Dessutom skulle jag nog bli deprimerad om jag gjorde mig av med mitt enda vardagsnöje..
205GTI -89, RSV1000R -02
Ingen kan svara hundraprocentigt på din fråga men bra nära kan man nog konstatera att det inte lär göra speciellt stor skillnad om du väntar 300 mil extra en gång. Om nu då inte du häller ur 8 liter istället för 4 när du öppnar tråget, dvs att du späder oljan med massor med etanol. Men det låter inte riktigt så när du skriver att du ligger på 11:- milen. 
Om man kan meka själv och sköter om sin gamle bil så är värdeminskningen en inte oförsvarbar del på en nyare bil.
Men det kräver ju att man är lite intresserad och kunnig i mekandet. En verkstad som skall ha betalt kan förstöra den kalkylen fort.
Ta min V70 jag håller på och säljer. Jag uppskattar iofs bara nu men ett milpris på 40,18:- milen är nog inte långt ifrån sanningen. Då har jag räknat med ett försäljningspris som än så länge bara är en förhoppning. I det ingår också såklart bränsle och service samt reservdelar.
Det är högre än många nya bilar för övrigt. Kul...
Kan vi prata om dålig bilaffär. Men bra för den som köper bilen nu med tanke på prisraset.
Om man kan meka själv och sköter om sin gamle bil så är värdeminskningen en inte oförsvarbar del på en nyare bil.
Men det kräver ju att man är lite intresserad och kunnig i mekandet. En verkstad som skall ha betalt kan förstöra den kalkylen fort.
Ta min V70 jag håller på och säljer. Jag uppskattar iofs bara nu men ett milpris på 40,18:- milen är nog inte långt ifrån sanningen. Då har jag räknat med ett försäljningspris som än så länge bara är en förhoppning. I det ingår också såklart bränsle och service samt reservdelar.
Det är högre än många nya bilar för övrigt. Kul...
Kan vi prata om dålig bilaffär. Men bra för den som köper bilen nu med tanke på prisraset.
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Du behöver inte köpa nyare, säg att du sparar ca 15-20000:- om året i bränsle på att köra en diesel, sök på blocket och se vad du får för de pengarna, första året går då kanske lite med förlust pga. den högre skatten (Räknar man då med att du dessutom har ett värde i bilen du köper och inte nödvändigtvis måste skrota den när du är färdig så blir ekvationen än mer gynnsam), nästa år sparar du mellan 12-17000:- bara i bränsle minus vägskatt. Mindre service sparar några kronor där med. Svårt att räkna hem en bränslekostnad på 11:-/mil om diesel får vara med och kriga. En annan positiv bieffekt är ju att man slipper tanka så ofta, har man rimligt stor tank, som t.ex. en 406 HDi, så kör man ju lätt 120 mil mellan tankningarna.
När jag körde en MI16 på E85 så bytte jag olja var 3000mil inga problem om man kör långvändor så etanolen inte späder oljan.
Den gick 10 000 - 15 000 mil på E85 utan andra problem än att starta den på vintern
Den gick 10 000 - 15 000 mil på E85 utan andra problem än att starta den på vintern
406 2.2 HDI-Fap -02
404 sport (orginal) -66
404 sport (orginal) -66
Absolut. Jag säger inte emot dig egentligen Claes, även fast det faktiskt ser så ut.
Ville mest bara beklaga mig.

Fast de flesta billiga dieslar ligger nog närmare 8:- milen i bränsle skulle jag tro även om man kan vara nere på 7:- ibland.
Dieslarna kan vara roliga bruks med, oftast vaknar de bilarna till bra med bara en vettigare trimbox. Är det sedan en liten och lätt bil redan innan så känns ju såklart allt sportigare.
Xsaran jag hade var då rolig iaf. Det enda den saknade var en sjätte växel för över 130 gick det inte att ligga (pendlarfart).
Ville mest bara beklaga mig.
Fast de flesta billiga dieslar ligger nog närmare 8:- milen i bränsle skulle jag tro även om man kan vara nere på 7:- ibland.
Dieslarna kan vara roliga bruks med, oftast vaknar de bilarna till bra med bara en vettigare trimbox. Är det sedan en liten och lätt bil redan innan så känns ju såklart allt sportigare.
Xsaran jag hade var då rolig iaf. Det enda den saknade var en sjätte växel för över 130 gick det inte att ligga (pendlarfart).
(//Lappen