Tappat tryck i 2 ans cylinder. Tätning på tub?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
wille_89_

Tappat tryck i 2 ans cylinder. Tätning på tub?

Post by wille_89_ »

tappat tryck i 2 ans cylidner. Tätning på tub? finns de. jag tog min gamla topp packning från min gamla motor och satte på min nya i somras. nu är de bara 9 bar i 2ans cylinder vid komp prov. alla 3 andra har 13 bar. troligen läcker topp packningen. den jag bytte från den andra motorn var nyinköpt förra året så den är ganska ny. ska inte en topppackning som vart av 2 gånger hålla tätt den 3 e?
vill inte köpa en ny packning o onödan. kollade på scotty kilmer och de ska finnas nåt man häller i kylarvattnet som tätar toppen?
vart man kan köpa sånt? vad heter de? tacksam för hjälp :(
Last edited by wille_89_ on Fri Nov 18, 2011 16:50, edited 1 time in total.
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Re: Tappat tryck i 2 ans cylidner. Tätning på tub?

Post by R-Gubbe »

Men snälla du. En toppackning byter man väl varje gång toppen är av.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
wille_89_

Post by wille_89_ »

R-Gubbe wrote:Men snälla du. En toppackning byter man väl varje gång toppen är av.
jo igentligen.jo de är sant men den är ju tät på dom andra 3 cylindrarna när de gäller komprissionen iaf.

läste att de ska finnas nåt medel man häller i, vart finns sånt?. och då blir de mycke billigare för mig så länge.
på fordon använde vi packningen flera gånger och de blev hyffsat tätt.
men man bör ju byta varje gång. blir så dyrt bara.

Steel seal ska funka riktigt bra och återställa en trasig packning. men de kostar 340 kr :(
finns de inget i sverige att köpa billigare?

här är länk från scoty kilmer med steal seel: http://www.youtube.com/watch?v=3suQy44G ... ure=relmfu" onclick="window.open(this.href);return false;
Last edited by wille_89_ on Fri Nov 18, 2011 17:13, edited 1 time in total.
pät

Re: Tappat tryck i 2 ans cylinder. Tätning på tub?

Post by pät »

Att den är tät på de andra tre säger väl ingenting alls? Läcker den så läcker den, om det nu är på ett eller fjorton ställen spelar väl ingen som helst roll..
Dumsnåla ska man aldrig göra, brukar bara sluta med mer trubbel eller att man till slut får göra det rätt ändå.

EDIT: Sen förstår jag inte vad du gör med din motor om det blir så förbaskat dyrt att byta toppackning. Jag menar, det är ju inte speciellt ofta man behöver ta av toppen egentligen. Låter som du gör det ofta när du skriver "bör byta varje gång. blir så dyrt bara". Eller?
Last edited by pät on Fri Nov 18, 2011 17:06, edited 2 times in total.
Patrik
Peugeot 309 GTI16 -92
Föredetta bil:
309XS Nouveau -91
windad
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by windad »

typ samma som att inte byta allt som sitter bakomväxellådan när man byter koppling :P
Kör: Peugeot 306 s16 -94

Projektet: Peugeot 205Gti Monte Carlo -91 Turbo
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Det kostar att ligga på topp. Skulle jag någon gång vara tvungen att återanvända en toppackning så skulle jag smeta på Hylomar på bägge sidor innan montering. http://www.nordenolje.com/se/pdf/Scante ... SE_low.pdf
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Bara riv av toppen och på med ny packning, Kolla så toppen är plan med innan. Gör om gör rätt.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
NorrBjörn
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by NorrBjörn »

wille_89_ wrote:Steel seal ska funka riktigt bra och återställa en trasig packning. men de kostar 340 kr :(
finns de inget i sverige att köpa billigare?
AD Bildelar har toppackning för 400 spänn. Kolla med AutoFrance också, de kan säkert fixa bra pris åt dig. http://www.autofrance.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
chrullin

Post by chrullin »

Inte bara packningen som ska vara ny, bultarna ska vara det också, dom förlorar sin elastisitet och momentet blir inte rätt. Jo, man ska dra toppen med momentnyckel, och sen ska man korsdra också. Jo, har den kokat så måste toppen fräsas också, den slår sig då, det är därför packingen går till att börja med. Mycket med en harv.. :D
wille_89_

Post by wille_89_ »

För ett årsen kokade min motor. och nöp tillomed enligt min morsha, när den svalnade gick den som en klocka igen. men sen började den läcka olja och vatten i toppen och spotta oregelbundet. så jag drog in och fräste toppen. och körde hela sommaren med bra resultat men tydligen hade de inte blitt tätt när jag satt fast kasett grunk järnet. alltså grunkan järnkåpan som tändkasetten sitter på, de ska vara en packning där så tydligen va de därför den läckte efteråt med alltså efter topp fräsningen samtidigt som jag smäckt på en ny topp packning. men lustiga va att enligt svarv killen så va inte toppen såpas skev som den bör va när man fräser., tror den va 0.10 skev innot. 0.20 ska de va el nåt sånt om man ska fräsa.
den läckte då 2 liter olja om dagen när jag körde me den och när den stod.
då köpte jag en ny motor på skroten. och satte den nya packningen som suttit på den gamla läckande motorn. och nu de sista har den bara läckt lite men de räcker plus att den läcker in olja förbränningstryck in i kylarvattnet.
toppen hade jag tatt av 2 gånger på den nya motorn, dock när jag bytte packningen från den gamla till den nya motorn och en annan gång när jag tappat ner ett trasigt tändstift i cylindern. kan va därför de inte är tätt mer.

tack för bilsiteerna. bättre än dyra mekonomen
så när ja gjorde komp prov. visade toppen 13bar på 1,2 och 4 an. på 2 an visade den bara 8-9 :( vilk är svaret varför den går bluddrande och lite oregelbundet. men ändå ganska ok.

men nu har jag beställt ny packning från autoteileman från tyskland betydligt billigare bildelar. 280kr för packningen. 220kr på eurocarparts. :) hoppas de blir tätt efter bytet plus att jag ska täta grunkan vid tändkasetten.
pinnbultarna ska kunna användas 3-5 grr, kommer inte ihåg exakt hur många ska kolla upp de :) och dom har använts 3grr nu på den nya motorn.
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Herre gud pojk, Du kan ju inte ta en packning från en motor och sätta på en annan då motorerna inte trycker ihop packningen likadant.
Bra du köper ny packning iallafall :)
Last edited by Decimal on Mon Nov 21, 2011 0:42, edited 1 time in total.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
windad
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by windad »

åå glöm inte att byta bultarna
Kör: Peugeot 306 s16 -94

Projektet: Peugeot 205Gti Monte Carlo -91 Turbo
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

windad wrote:åå glöm inte att byta bultarna
Bra du sa det. Brukar stå på packningspaketet att nya bultar ska användas, Står även i vissa reparationsmanualer.
Och så kostar dom ju inte många kr.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Rx37

Post by Rx37 »

OM han får det tätt med dom gamla bultarna är det väl ingen skillnad? Håller ju så långe det håller då men...
pät

Post by pät »

Rx37 wrote:OM han får det tätt med dom gamla bultarna är det väl ingen skillnad? Håller ju så långe det håller då men...
Tätt ja, men inte kul om man lyckas dra av en bult eller två..
Patrik
Peugeot 309 GTI16 -92
Föredetta bil:
309XS Nouveau -91
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Ett tips är ju att kolla ebay. Finns sotningssatser och topplocksbultar till vettig peng. Den jag köpte sotningssatsen levererade något som såg exakt ut som de som kommer från Meca. Lite osäker men tror till och med märkningen var samma.
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Benny på Autofrance säljer bultsats för 108:- sist jag köpte och packning kostar inte många kr där heller
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Post Reply