Kylarvätskans mystiska försvinnande, 405 Mi16 + kylarlampa
Kylarvätskans mystiska försvinnande, 405 Mi16 + kylarlampa
Hej
Nu är det så att min kära Mi16 har börjat läcka kylarvätska. Har i flera år haft ett litet, litet hål på värmeelementet så det kommit imma vindrutan (väldigt irriterande) men det har räckt med att fylla på vatten 1 gång i månaden. Men den senaste tiden har det gått åt mycket mera. Nu har jag pallat upp den garageuppfarten (i brist på utrymme) och tagit bort kamremskåpan för att se om det var vattenpumpen som var boven i dramat men utan resultat. Om man fyller kylaren upp till brädden så har det minskat ca 1dl över natten. Har kört bilen varm och lagt mig under bilen utan att kunna se något läckage.
Nu undrar jag om man kan tillsätta något i kylarvattnet så man lättare kan se var det läcker, typ diskmedel?
Kan det vara värmeelementet som börjat läcka mera så vattnet lämnar i coupen och syns inte under bilen?
Nu när bilen är uppallad så lutar den ganska mycket bakåt kan det ha någon inverkan?
Hoppas nu bara att någon vänlig själ orkar läsa igenom allt mitt svammel och kan dessutom undvara en del av sin viktiga tid till att skriva ett svar till mina frågor.
Nu är det så att min kära Mi16 har börjat läcka kylarvätska. Har i flera år haft ett litet, litet hål på värmeelementet så det kommit imma vindrutan (väldigt irriterande) men det har räckt med att fylla på vatten 1 gång i månaden. Men den senaste tiden har det gått åt mycket mera. Nu har jag pallat upp den garageuppfarten (i brist på utrymme) och tagit bort kamremskåpan för att se om det var vattenpumpen som var boven i dramat men utan resultat. Om man fyller kylaren upp till brädden så har det minskat ca 1dl över natten. Har kört bilen varm och lagt mig under bilen utan att kunna se något läckage.
Nu undrar jag om man kan tillsätta något i kylarvattnet så man lättare kan se var det läcker, typ diskmedel?
Kan det vara värmeelementet som börjat läcka mera så vattnet lämnar i coupen och syns inte under bilen?
Nu när bilen är uppallad så lutar den ganska mycket bakåt kan det ha någon inverkan?
Hoppas nu bara att någon vänlig själ orkar läsa igenom allt mitt svammel och kan dessutom undvara en del av sin viktiga tid till att skriva ett svar till mina frågor.
Last edited by Fin.Duke on Tue Nov 22, 2011 20:40, edited 1 time in total.
Re: Kylarvätskans mystiska försvinnande, 405 Mi16
hur står bilen, kan du inte se på marken om det droppat?
eller om du lägger en pappskiva?
min läkte/läker på baksidan vid motorvärmaren.. då sprayar det på grenröret och vattnet "går upp i rök" tills min slang brast helt då vart det som ett rökmoln av alltihop
annars om det läker inne i bilen är det väl vatten i mattan?
eller om du lägger en pappskiva?
min läkte/läker på baksidan vid motorvärmaren.. då sprayar det på grenröret och vattnet "går upp i rök" tills min slang brast helt då vart det som ett rökmoln av alltihop
annars om det läker inne i bilen är det väl vatten i mattan?
Peugeot Sport Club
Fredri k Otterdahl
405 Mi16
Tack till Alla i klubben som hjälpt mig det sista!
söker en slang
Fredri k Otterdahl
405 Mi16
Tack till Alla i klubben som hjälpt mig det sista!
söker en slang
Kylarcement var något man använde förr i tiden med framgång för att få stopp på små läckor, annars vet jag att expansionskärlen har en förmåga att spricka i returröret.
Har inte märk att det skulle bli blöt under där den står nu (men det har varit riktigt fuktigt väder här över en vecka så...)
men jag ska nog testa lägga något under.
Har hört att kylarcement kan täppa till kanalerna i kylaren men har faktiskt funderat på det.
Någon som testat?
Rätta mig om jag har fel nu men jag tror inte Mi16 har något skilt expansionskärl??
men jag ska nog testa lägga något under.
Har hört att kylarcement kan täppa till kanalerna i kylaren men har faktiskt funderat på det.
Någon som testat?
Rätta mig om jag har fel nu men jag tror inte Mi16 har något skilt expansionskärl??
Hällde Biltema kylarcement i min 405:a som hade samma syndrom! 1-2 dl i veckan försvann, det blev 100% tätt efter det.
Dock! så gjorde min kollega samma sak på sin Lada samara och satte igen hela värmepaketet, om det var för att det var en Lada låter jag vara osagt.
Hade jag gjort om det idag hade jag nog köpt Bar's Leaks då jag har hört mycket gott om den smörjan.
Dock! så gjorde min kollega samma sak på sin Lada samara och satte igen hela värmepaketet, om det var för att det var en Lada låter jag vara osagt.
Hade jag gjort om det idag hade jag nog köpt Bar's Leaks då jag har hört mycket gott om den smörjan.
Emil Lindqvist
Citroen Xantia Activa TCT -98
Peugeot 205 Gti-6 -89
Citroen Zx -95
Saab 9000 A50 -98
Saab 900 Aero -88
Peugeot 205 Gti-6 -89
Citroen Zx -95
Saab 9000 A50 -98
Saab 900 Aero -88
Blås ur systemet baklänges med vatten först, så ska det inte vara någon fara. Kylarvätskan ska ju bytas med jämna intervall också, sällan folk gör det dock.
Vad menar du med baklänges?
Jo jag minns att vår lärare i maskinlära tjatade om det en gång. Ska väl bytas vart annat eller vart tredje år och gärna tvättas invändigt med kristallsoda. Men det är ofta sån blir bort "glömt"
Jo jag minns att vår lärare i maskinlära tjatade om det en gång. Ska väl bytas vart annat eller vart tredje år och gärna tvättas invändigt med kristallsoda. Men det är ofta sån blir bort "glömt"
Du spolar vatten i motsatt riktning mot hur det normalt pumpas runt i motorn, skit och avlagringar släpper bättre då när det blir tryck åt andra hållet. Han som hade en Lada hade antagligen ett igenslaggat system.Fin.Duke wrote:Vad menar du med baklänges?
Re: Kylarvätskans mystiska försvinnande, 405 Mi16 + kylarlam
Tror att det blivit tätt av sig själv på något vis
Det var någon här på forumet som skrev att hans vattenpump läckt men sedan blivit tätt igen, kan kanske vara något sånt för mig också
Men har fått ett till problem, lampan som lyser när det är för lite vatten i kylaren har slutat fungera. Skulle vara kul att ha den i skick när man inte är 100 på att det är tätt. Tror det är själva lampan som är sönder för den lyser inte när man vrider på tändningen heller, visst ska den det?
Hur får man bort instrumentpanelen? Tror det fanns under "mekartips" på det gamla forumet men jag har inte hittat det efter ombyggnaden.
Det var någon här på forumet som skrev att hans vattenpump läckt men sedan blivit tätt igen, kan kanske vara något sånt för mig också
Men har fått ett till problem, lampan som lyser när det är för lite vatten i kylaren har slutat fungera. Skulle vara kul att ha den i skick när man inte är 100 på att det är tätt. Tror det är själva lampan som är sönder för den lyser inte när man vrider på tändningen heller, visst ska den det?
Hur får man bort instrumentpanelen? Tror det fanns under "mekartips" på det gamla forumet men jag har inte hittat det efter ombyggnaden.
Är det en sen mi16 med nya inredningen?
Emil Lindqvist
Peugeot 205 Gti-6 -89
Citroen Zx -95
Saab 9000 A50 -98
Saab 900 Aero -88
Peugeot 205 Gti-6 -89
Citroen Zx -95
Saab 9000 A50 -98
Saab 900 Aero -88
Nej den är från -90 så det är nog den gamlaLinnkan wrote:Är det en sen mi16 med nya inredningen?
Då har jag ingen aning, men det brukar gå att se hur dom sitter fast.Fin.Duke wrote:Nej den är från -90 så det är nog den gamlaLinnkan wrote:Är det en sen mi16 med nya inredningen?
Emil Lindqvist
Peugeot 205 Gti-6 -89
Citroen Zx -95
Saab 9000 A50 -98
Saab 900 Aero -88
Peugeot 205 Gti-6 -89
Citroen Zx -95
Saab 9000 A50 -98
Saab 900 Aero -88
Fick bort panelen ganska enkelt faktiskt och böt brännare så nu hoppas jag på att det ska fungera, passade på att byta 2 andra lampor också så nu ser man vad hastighetsmätaren visar.
Men det fanns ju en massa hål för fler lamor där så jag testade lysa med en ficklampa för att se vad de var till, en del var ju ganska självklara men några kunde inte jag tyda
CHECK ENGINE förstår jag men vad är det som är bredvid? lambasond?

Lite bättre bild på det och en till som kan kanske vara en koppling??

Högst upp till höger finns CRUISE CONTROL(syns dåligt) vilka modeller hade det? När lyser den här BRAKE lampan?

ANTI LOCK är de modeller med ABS...tror jag

De här har jag inte ens en gissning på vad de skulle kunna vara.

Den här ser ut som den har något med fyrhjulsdrift att göra. Det som syns bredvid är CHOKE lampa men den ville inte vara med på bild.

Men det fanns ju en massa hål för fler lamor där så jag testade lysa med en ficklampa för att se vad de var till, en del var ju ganska självklara men några kunde inte jag tyda
CHECK ENGINE förstår jag men vad är det som är bredvid? lambasond?
Lite bättre bild på det och en till som kan kanske vara en koppling??
Högst upp till höger finns CRUISE CONTROL(syns dåligt) vilka modeller hade det? När lyser den här BRAKE lampan?
ANTI LOCK är de modeller med ABS...tror jag
De här har jag inte ens en gissning på vad de skulle kunna vara.
Den här ser ut som den har något med fyrhjulsdrift att göra. Det som syns bredvid är CHOKE lampa men den ville inte vara med på bild.
-
Pyra Ohm's
Jag står också inför att plocka bort min instrumentpanel och få rätt på ett par saker. Man kan ju fråga sig varför det inte sitter lampor i dessa "hål"? Är de utskruvade som en enkel lösning på ett problem, eller är dem inte inkluderade på modellen? Vilken typ av lampor använde du förresten?
Peugeot 306 XSI -94, Malmö
Är ganska säker på att de är som du säger till någon annan modell, t.ex sällan man behöver en lampa till för att visa när man glöder en bensinarePyra Ohm's wrote:Jag står också inför att plocka bort min instrumentpanel och få rätt på ett par saker. Man kan ju fråga sig varför det inte sitter lampor i dessa "hål"? Är de utskruvade som en enkel lösning på ett problem, eller är dem inte inkluderade på modellen? Vilken typ av lampor använde du förresten?
Men det det vore skoj att veta vad de betyder och vilka modeller som har vilka lampor, kanske Citroen har samma panel?
Jag hade några lampor kvar från det jag lekte med mopeder så jag är inte helt hundra, men jag vill minnas att jag bara gick till en servicestation och frågade efter instrumentpanelslampor, 12 volt och1.5 watt tror jag