Peugeot 508 1,6 eHdi 3 månader efter köpet.... nu med video!

Allmänna bilrelaterade diskussioner.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Re: Peugeot 508 1,6 eHdi 3 månader efter köpet......

Post by Claes B »

Det låter som ett orimligt dåligt pris. Men ärligt talat, du kan ju inte räkna med att få tillbaka pengar för tillbehör, extra oljeservice och avbetalningar? Du har tappat 74000 och inget annat. Det är mycket pengar, jag skulle helt klart behållt bilen för att se om felen var åtgärdade eller inte. Är de åtgärdade är ju allt lugnt, är de inte det så har de ju ett försök till på sig att fixa det (som jag förstår det har du varit inne med den två gånger för samma fel?) då måste de lösa det eller ge dig en väldigt bra deal. Kan inte i detalj hur konsumentköplagen fungerar, men om de inte klarar av att laga samma fel på tre försök har du väldigt starkt stöd för att få tillbaka köpsumman minus kostnad för slitage och mil.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Team PK »

Claes B wrote:Det låter som ett orimligt dåligt pris. Men ärligt talat, du kan ju inte räkna med att få tillbaka pengar för tillbehör, extra oljeservice och avbetalningar? Du har tappat 74000 och inget annat. Det är mycket pengar, jag skulle helt klart behållt bilen för att se om felen var åtgärdade eller inte. Är de åtgärdade är ju allt lugnt, är de inte det så har de ju ett försök till på sig att fixa det (som jag förstår det har du varit inne med den två gånger för samma fel?) då måste de lösa det eller ge dig en väldigt bra deal. Kan inte i detalj hur konsumentköplagen fungerar, men om de inte klarar av att laga samma fel på tre försök har du väldigt starkt stöd för att få tillbaka köpsumman minus kostnad för slitage och mil.

Yo, att inte få tillbaka pengar för tillbehör och extra oljebyten, fine... men avbetalningarna kan man ju diskutera.. det är ju pengar jag har betalat för bilen.. kan ju se det som "handpeng"

Tillbehören hade jag ju alldrig köpt om jag vetat att bilen i stort sett bara varit skräp, men fine dom är ju bara att plocka av.

ÅF ville att jag skulle vänta o se om rutorna fortfarande åker ner efter att den varit hos verkstad.. 2 dagar nu har den varit där.. skall dit o se imorrn va som händer. Grejjen är ju bara att jag vill inte vara nån försökskanin o se om felet är lagat eller inte.. okanske dessutom få bilen förstörd på köpet, eller inbrott o saker stjäls... eller ska man behöva plocka ur alla saker man normalt ska kunna ha i bilen bara för "ifall" rutorna åker ner?

Nää.... inte en chans... bilen ska bort punkt slut.

Från ÅF sida tycker jag att det är sjukt dålig stil att låta en familj få ta en så stor smäll ekonomiskt för nått han såldt som inte fungerar. På mitt kontrakt står det att att jag har rätt att häva köpet om jag inte anser att bilen inom rimliga gränser uppfyller mina krav och förväntningar.

Imorrn kommer jag ringa runt till olika peugeot försäljare sverige runt och kolla om den verkligen tappar 74.000 i värde på bara 3 mån och 850 mil... isåfall tycker ju jag att allmänheten skall få veta det.. INNAN dom ev funderar på att köpa den, tex genom nån form av media

Det kommer ju inte att bli nån fler ny peugeot efter detta iallafall.... av nån konstig anledning har alla mina peugeoter haft nån form av elfel ellergivarfel och displaymeddelanden och pip o allt va de nu är.... ÄNDÅ var jag tvungen att köpa en ny! Ångrar det såååå djupt.. men nu finns ju inte samma bemötande från Åf längre.. samma villighet att hjälpa till... tyvärr
Peugeot 508 SW 1,6 e-Hdi -11 Allure med Pack Pilote 19" 245-35-19 och massa krimskrams
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Ang värdeminskningen så kommer du inte få något annat svar. När man köper en flång ny bil, tar emot nyckeln och kör ut genom dörrarna så försvinner i regel 20-30% redan där. Hade du vänt direkt efter att ha kört ut genom porten så hade du förlorat MINST 30k.
MAO inget konstigt svar som du fått. Men jag tycker hela diskussionen är lite bakvänd här.

Du har köpt en vara. - Check!
Varan har en specifikation på hur den skall fungera. - Check!
Funkar den enl spec? - Nope.
Då har de som Claes säger tre chanser på sig att åtgärda felet sedan kan man häva köpet. Givetvis så skall inte du beredas olägenhet pga att bilen strular. MAO så skall du ju egentligen ha tillgång till lånebil under tiden som de har bilen inne exempelvis.

Jag säger, fortsätt truga på med felen. När du har levt upp till vad du behöver för att häva köpet så gör du det.

Vad du snackar om innan här är ju att du säljer tillbaka bilen till handlaren. Det skulle ju innebära att DU tar ansvaret för felen ur ekonomisk synvinkel. Som sagt, helt bakvänt. Bilen skall antingen lagas så den lever upp till spec eller så får de ta tillbaka den. Lagar de upp den så den funkar 100%, ja DÅ kan det bli tal om att du måste sälja tillbaka bilen.

Jag tycker du skall ringa din kommuns konsumentvägledare idag så du får helt klart för dig vad det är som gäller, vad som är din rätt och skyldighet. Säljer du tillbaka bilen så blir du blåst enl mitt förmenande.

Lycka till!

Och bara som en parentes, jag hade inte om jag var du hållt andan i väntan på att ett bilmärke utan strulande bilar hade dykt upp. Det finns inte kan jag tyvärr meddela. Själv har jag testat, Pugg, Citroen, Volvo, BMW, Saab, VW, Audi, Suzuki, m fl totalt 40-talet bilar och än så länge har den perfekta bilen inte uppenbarat sig.
Jag förstår du är förbannad dock, en ny bil skall inte strula. Punkt slut. Så stå på dig för din rätt, slarv skall inte löna sig för dem.
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Team PK

Post by Team PK »

.. idag var jag till ÅF och disskuterade ett hävande av köp, vilket slutade med att ÅF avbröt mej o sa: Den bilen är inte mitt problem längre.

Sen var det slut diskuterat.. INGEN av oss har tagit ton eller varit otrevliga.

Men dagen började med att jag svängde in till bilverkstaden där den står.. fick reda på att det verkar vara BSI-boxen som strular, bugg i programvaran kallades det, och att ny programvara skulle komma som ev löser dessa problem... och den skulle förmodligen komma i mars april nästa år... men det var ju inget som är spikat alls.

Så med den infon vände jag mej till ÅF o frågade hur vi skulle lösa det... frågade om bilen skulle stå fram tills ny programvara kommer, efterssom jag inte kan lita på att rutor inte åker ner , eller driftsäkerheten heller med tanke på alla fel som finns.

Men som sagt... ÅF menar nu i klartext att det inte är hans problem längre.

Jag har sagt till ÅF att jag vill häva köpet, har hafft bilen inne 7ggr på verkstad för felkoll och lagning och anser inte att jag skall behöva sitta o åka i en bil med massa fel och osäker funktion i 5 månader till MINST för att se OM det kommer ny programvara och isåfall OM den löser mina problem, vilket den kanske inte gör.

ÅF tyckte att jag kunde gott köra den eftersom den startar och går... visst men hur länge till går den då?

Jag blir så förbannad... allt är guld o gröna skogar när man köper.. men när man köpt blir man totalt ignorerad när problemen uppstår, och det anses som helt normalt att köra en bil för 300.000 med total osäkerhet i funktionalitet, och dessutom anses det som helt självklart att programera bort funktioner på bilen för att dölja felen, istället för att ta reda på vad felet är och laga... detta är dock ÅF åsikter och INTE verkstadens!
Peugeot 508 SW 1,6 e-Hdi -11 Allure med Pack Pilote 19" 245-35-19 och massa krimskrams
Veiko
Crew
Crew

Post by Veiko »

Vilken jävla idiot till ÅF. E ju hans ansvar så länge det finns garanti på bilen.

E ju Peugeot som får ta smällen o inte ÅF. Tur jag inte köpt en sån bil, skulle suttit inburad vid detta laget.
--------------------------------------------
307 SW 2,0 -03

"Man ska inte knarka om man redan är dum i huvet!"
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Kan inte återförsäljaren vara nöjd med vad han fått betalt hitintills då. Han har ju fått betalt. Att det inte är hela summan verkar ju inte spela någon roll åt det andra hållet. Hela summan=fullt fungerande bil.
Av vad du sagt så verkar det ju vara en riktig idiot.

Läs vad jag skrev i inlägget ovan. Ta kontakt med dem IDAG. Du skall se till att du gör allting punkt och pricka. Bra att du inte sagt några hårda ord, de har du ingen nytta av iaf utan bara sänker dig.
Till det lägger jag till ARN, allmänna reklamationsnämnden alltså.
Och givetvis så har ni väl någon lokalpress i Värmland. De skulle nog vara intresserade av att göra ett reportage med dina ledsna nuna på. Du kan ju alltid trissa journalisten med att fråga om han kanske är för rädd om annonspengarna så han inte törs skriva kritiskt om företagen. Det brukar ge eld i baken på journalisterna.

Men häng inte ut ÅF innan du kört igenom ARN och konsumentvägledaren.

Titta på SVT-play, Plus som gick igår (vet inte om det var en repris jag såg) så får du lite mer kött på benen. Och då var det ändå en begagnad bil det handlade om.

Heja på!
(//Lappen
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Hoppas det löser sig
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Team PK

Post by Team PK »

jag har varit i kontakt med konsumentverket idag och dom skall se över ärendet.

Jag erbjöd ÅF iallafall att istället för att häva köpet ge mej en annan bil så att han behåller pengarna... men då skulle han för en bil som i utgångsläge kostade 22.000 mindre tror jag det var än vad 508:an kostade när jag köpte den, ha 57.000 kr imellan!

Själv tyckte jag att 22.000 var tillräckligt att förlora på 3 månader... han tyckte att peugeoten har minskat 30% i värde direkt när jag körde ut den ur butiken.. helt stört!
KennethRC

Post by KennethRC »

Ursäkta språket, men vilken jävla idiot till återförsäljare! Vill inte människan ha kunder över huvudtaget? Bara kasta konsumentköplagen i skallen på honom. Vi reklamerade våran svarta Opel Vectra OPC kombi nu i somras. Var inga alls problem och vart väldigt trevligt bemötta och bra pris fick vi med. Önskade bara att dom hade sysslat med BMW istället så hade jag köpt en ny bil av dom på stört!

Är ju fasiken inte ditt fel att fransmännen som byggde din bil verkat gå tillbaka att dricka för mycket rödtjut till lunch innan dom monterat ihop bilen.
Numera smygborgare och kör BMW.

BMW 325 Touring -07 *Warum!*

Opel Vectra 2.8t OPC -08 Kombi (Black Mambah!) *Såld*

Opel Vectra 2.8t OPC -06 (Bratwursten) *Såld*

Peugeot 406 V6 Sport -03 *Såld*
Rx37

Post by Rx37 »

Team PK wrote:han tyckte att peugeoten har minskat 30% i värde direkt när jag körde ut den ur butiken.. helt stört!
Så är det ju med alla nya bilar i princip. Fast kanske inte såå mycket.
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Jovars, säljaren har rätt. I att bilen tappar så pass i värde. Det är inte långt ifrån iaf.
Men nu har vi ju kommit fram till att Team PK inte skall sälja en bil utan reklamera en bil och då var ju det där med värdeminskningen egentligen ointressant. Och det verkar som om en viss återförsäljare antingen kommer att få lära sig regler och lagar eller så kommer han bli påmind om att det faktiskt finns kunder som kan.
(//Lappen
Team PK

Post by Team PK »

Idag var jag iallafall och hämtade bilen från verkstaden och vi gick igenom vad som var gjort.

Visar sej att peugeoten har en del "egenheter".. som det kallas.

Allt i checklistan är kontrollerat enligt verkstad.

Detta anmärkte jag på:

1. Directional Headlamp Mailfunction (kruvljusen fungerar inte)
LÖSNING: Givare i bakvagn bytt.... felet har inte återkommit alls sedan dess..

2. Engine Fault. REPAIR NEEDED ( Spridarna som tappat sin programering)
LÖSNING: Spridarna initsialieras och uppgraderad programvara, verkar ha slutat att knacka, men är slö. Men iomed att det är så kallad "mjuk" programvara måste den kanske lära sej min körstil igen..

3. Service (lampan för service lyser o blinkar titt som tätt)
LÖSNING: Bortprogramering av funktionen för däcktryckssensorer

4. Brakesystem Failiure
LÖSNING: Hittade inget fel i boxen ang detta. Men service tekniker såg det sist jag var inne

5. Halva färddatorn mellan varv och hastighetsmätare försvinner ibland
LÖSNING: Den fungerar och inget fel hittat trots att jag visade det.. fanns inget i felminnet iallafall.

6. Key absent from veihcle (nyckeln ligger i fickan eller vid växelspaken!)
LÖSNING: Ingen lösning då det fungerade på verkstaden. kommer ju och går sporadiskt..

7. Rutorna vevas automatiskt ner
LÖSNING: Funktionen bortprogrammerad enligt verkstad, så felet kan inte finnas kvar i avväntan på ny programvara i slutet på första kvartalet nästa år.

PROBLEM: Efter första låsningen idag efter att jag hämtat den på verkstad åkte rutorna ner ca 15-20 cm IGEN.. detta trots att det var bortprogrammerat. Rutorna åkte inte ner en enda gång enligt verkstaden på peugeoten när den var inlämnad. Vi provade med nyckeln och det visade sej att rutorna fortfarande kan vevas ner med några knapptryck iallafall, vilket betyder att dom kommer att fortsätta att vevas ner.

8. Hög förbrukning på diesel
LÖSNING: Spridarna har initsialeras och programerats om så detta löser förhoppningsvis det felet.

9. Hugger och motar när man kör
LÖSNING: Initsialisering av spridare

PROBLEM: Bilen forsätter att rycka.. dock mindre än förut och knacket är borta

10. Automatlådan får tokspel ibland på 1:an o 2:an
LÖSNING: Initsialisering av spridarna, och jag får nog säga att den går betydligt bättre, sen om det beror på Initsialiseringen av spridarna lämnar jag osagt... bättre är det iallafall.

11. En morrande roulande vibration ganska kraftig
LÖSNING: Ingen, svaret var att det ev kunde vara självrengörning av partikelfiltret..

12. Fukt och kondens i samtliga strålkastare och dimljus
LÖSNING: INGEN.. var ingen fukt i något under tiden på verkstaden

PROBLEM: jag har ju alldrig min står inne... endast ute.. och när jag ittar nu.. är det imma igen...

13. ECO funktionen fungerar inte som den ska alls
LÖSNING: Fick förklaringen att eco funktionen fungerar bara om det finns en viss spänning i batteriet..är det lägre spänning än vad det skall vara så fungerar det inte förrens batteriet är uppladdat igen.... vilket jag kan köpa!

14. Spolningen till vindrutan är UNDER ALL KRITIK
LÖSNING: Det finns ingen, det är en "egenhet" bilen har

Så ser det ut efter dagens besök på verkstaden... fick svar från arn idag.. så imorrn kontaktar jag åf igen om jag hinner..

EDIT: Jag måste bara skriva en sak till.... killarna på verkstaden där jag lämnar in bilen, gör ALLT dom kan för att fixa bilen, tycker riktigt synd om dom, för dom vill verkligen lösa felen, men kan inte för peugeot france tillhandahåller inte det som krävs i mjukvaruväg... om nu det avhjälper. En stor eloge tilldom killarna iallafall
-Jonas-

Post by -Jonas- »

Key absent får jag också upp ibland men det är inget som påverkar ngt går fint att starta och köra iväg ändå. Men jag måste fråga, åker rutorna ned direkt efter låsning och isf låser du bilen med sensorn på handtaget eller med nyckeln? Har du testat att dra ned fönstret och hålla ned fönsterhissknappen i tio sekunder och därefter dragit upp rutan och hållt inne knappen i tio sek, har för mig att jag kunde göra nåt liknande på en audi jag hade som rutorna inte åkte ända upp på.
Peugeot 508 SW e-HDI -11
Allure + pack pilote
Team PK

Post by Team PK »

-Jonas- wrote:Key absent får jag också upp ibland men det är inget som påverkar ngt går fint att starta och köra iväg ändå. Men jag måste fråga, åker rutorna ned direkt efter låsning och isf låser du bilen med sensorn på handtaget eller med nyckeln? Har du testat att dra ned fönstret och hålla ned fönsterhissknappen i tio sekunder och därefter dragit upp rutan och hållt inne knappen i tio sek, har för mig att jag kunde göra nåt liknande på en audi jag hade som rutorna inte åkte ända upp på.

kanske går fint att starta nu i början ja, men frågan är ju vilken gång den inte startar igen.

Ang rutorna... det spelar ingen roll om bilen är låst eller olåst.. dom åker ner när dom känner för det.. finns ingen tidsbestämd intervall alls... utan precis som dom behagar. Stänger sällan med sensorn på handtaget då ja oftast får trycka flera ggr för att den skall låsa eller vrida kroppen så nyckeln nästan toucthar dörren om det skall fungera... skit funktion i min mening.

Däremot öppnar jag sällan med fjärren, det gör jag med sensorn i handtaget och det fungerar 99 ggr av 100.
Team PK

Post by Team PK »

Idag vart det klart att mitt ärende skulle hamna hos ARN.. säljaren tykte vi skulle göra så!

Fick ju tillbaka bilen från verkstad i måndags med samma fel som förut istort sett trots omprogrameringar, och det första som hände var att rutorna åkte ner ca 2 dm, så jag var tillbaks igen samma dag och fick en ny tid för att åtgärda rutorna och knack/slammret från motorn för andra/tredje gången.

Sagt o gjort, lämnade in bilen, fick lånebilen idag och åkte hem... blev uppringd att den var klar så jag hämtade den, och då visade det sej att bsi-boxen var omprogramerad men spridarna var perfekta... påpekade knacket/slammret men dom hade inte hört nått och datorn visade inget fel. så det fanns inget fel nu längre tydligen!?!!

När jag kom hem igen, parkerade jag bilen men lät den stå på tomgång och filmade ljudet som hörs tydligt! så får jag bara över klippen från telefonen så lägger jag upp det.

Dessutom idag när jag kom hem från träningen och skulle stänga av bilen gick det inte... fick meddelande:

KEY NOT PRESENT, CONFIRM SWITCH OF ENGINE WITH LONG PRESS...

men denna gång fann jag kameran snabbt och lykades filma meddelandet och nykeln i handen!

När bilen väl var avstängd...och skulle låsas... FÄLLDES INTE BACKSPEGLARNA IN!

Undra hur mycket mer jag tål nu... :(

Service lampan lyser till o från hela tiden

jaja... frågade idag säljaren om han kunde lösa lånet på 219.000 och ta tillbaka bilen så JAG slapp skiten.... visst det kunde han... om han fick bilen och 20.000 kr!!

Funderar seriöst på att skita i o betala bilen...så den blir hämtad. mår dåligt när den står på gården!
Team PK

Post by Team PK »

-Jonas- wrote:Key absent får jag också upp ibland men det är inget som påverkar ngt går fint att starta och köra iväg ändå. Men jag måste fråga, åker rutorna ned direkt efter låsning och isf låser du bilen med sensorn på handtaget eller med nyckeln? Har du testat att dra ned fönstret och hålla ned fönsterhissknappen i tio sekunder och därefter dragit upp rutan och hållt inne knappen i tio sek, har för mig att jag kunde göra nåt liknande på en audi jag hade som rutorna inte åkte ända upp på.

Nope, rutorna kan åka ner 5,6,7,8,10 timmar efter låsnig.

Har inte och kommer inte testa det med rutorna upp o ner... för med min tur bränner jag säkert nån motor eller allihop
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Kan tyvärr inte hjälpa på något sätt, men fy f*n vad tråkigt detta är att läsa!
-Jonas-

Post by -Jonas- »

Jag lider med dig, och du verkar ha en åf som fullständigt skiter i sina kunder! Som jag ser det borde du vända dig till generalagenten och förmedla allt du varit med om, om det inte hjälper föreslår jag att du vänder dig till exempelvis Vi Bilägare.
Peugeot 508 SW e-HDI -11
Allure + pack pilote
Al Lure

Post by Al Lure »

-Jonas- wrote:Jag lider med dig, och du verkar ha en åf som fullständigt skiter i sina kunder! Som jag ser det borde du vända dig till generalagenten och förmedla allt du varit med om, om det inte hjälper föreslår jag att du vänder dig till exempelvis Vi Bilägare.
WORD!

ANnars får du ta en tur till Malmö!
Där hittar de ju felen och löser problemen...
NU har jag inte haft så stora problem som du (än).
Jag tycker du kontaktar Generalagenten på måndag!
Peugeot 508 SW 1,6 e-Hdi MCP
Allure
Pack Pilote
Guaranja Brown

Peugeot 307 SW -04 Såld
Audi A3 1,6 -98 Såld
Peugeot 309 XS -?? Skrotad
PuggenTO
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by PuggenTO »

Mardröm, lider med dig.
Dieselfrälst i samarbete med 207 1,6 HDI Dieselpower. Diesel is the shit...

PS. Jag diggar min avatar...
Post Reply