406 coupé -01, bisarrt elfel
406 coupé -01, bisarrt elfel
Vet någon vart jag kan börja?
Bilen har alltid haft lite egenheter för sig men inget som varit utom kontroll.
Förutom då att hastighetsnålen och varvräknarnålen ibland kunde lägga sig på noll en stund och sedan hoppa upp igen när man kör.. sällan dock.
Men! idag...
Gick ut och skulle starta h-vetet och displayen till radion börjar blinka lite som ett lysrör och sedan dör. Stänger av och startar igen och allt är normalt.
Kör och lämnar på dagis. När senare skulle iväg och hämta igen så ser jag att stopplampan blinkar och det piper, motorlampan och tcs är tända i bilen när jag öppnar dörren (ingen nyckel i tändningen)? Startar bilen och stänger av.. ingen skillnad.
Kopplar upp med obd2 och hittar inget fel.. Kör och hämtar på dagis sen hem, inget funkar bland instrumenten, blinker visas inte och låter inte, hastighet och varv döda. tcs och motorlampan lyser.
Displayen till radion är död och radion går inte att starta.
När jag var ute nyss så funkade varvräknaren igen iofs..
I vilket fall så står bilen nu i garaget för att tina med batteriet frånkopplat för att inte det ska ta slut.
Men =) enligt instrumenten så har bilen bara gått 000000 nu som ny mao
som sagt.. vet någon vart jag ska börja leta?!?
Bilen har alltid haft lite egenheter för sig men inget som varit utom kontroll.
Förutom då att hastighetsnålen och varvräknarnålen ibland kunde lägga sig på noll en stund och sedan hoppa upp igen när man kör.. sällan dock.
Men! idag...
Gick ut och skulle starta h-vetet och displayen till radion börjar blinka lite som ett lysrör och sedan dör. Stänger av och startar igen och allt är normalt.
Kör och lämnar på dagis. När senare skulle iväg och hämta igen så ser jag att stopplampan blinkar och det piper, motorlampan och tcs är tända i bilen när jag öppnar dörren (ingen nyckel i tändningen)? Startar bilen och stänger av.. ingen skillnad.
Kopplar upp med obd2 och hittar inget fel.. Kör och hämtar på dagis sen hem, inget funkar bland instrumenten, blinker visas inte och låter inte, hastighet och varv döda. tcs och motorlampan lyser.
Displayen till radion är död och radion går inte att starta.
När jag var ute nyss så funkade varvräknaren igen iofs..
I vilket fall så står bilen nu i garaget för att tina med batteriet frånkopplat för att inte det ska ta slut.
Men =) enligt instrumenten så har bilen bara gått 000000 nu som ny mao
som sagt.. vet någon vart jag ska börja leta?!?
såå.. satte mig i bilen igen, startade.. samma problem
stängde av, ryckte lite i säkringscentralerna och intrumenten slockande?
startade, stängde av och samma displayen ville inte stängas av. problemet återkom.
upptäckte att batterilampan inte tändes heller.
MEN! Råkade peta "kombiinstrumentet" med en skruvmejsel och kvidivitt så funkade allt som vanligt men displayen till kombii.. var död.
Plockade ur kombii... tog bort sladden och satte i den igen. felet uppkom, tog ur och felet försvann. Bara en lobotomering sådär..
Hoppas att det är det som är felet så det inte är ett lyckligt sammanträffande.
Ska dissikera displayen nu iaf.
stängde av, ryckte lite i säkringscentralerna och intrumenten slockande?
startade, stängde av och samma displayen ville inte stängas av. problemet återkom.
upptäckte att batterilampan inte tändes heller.
MEN! Råkade peta "kombiinstrumentet" med en skruvmejsel och kvidivitt så funkade allt som vanligt men displayen till kombii.. var död.
Plockade ur kombii... tog bort sladden och satte i den igen. felet uppkom, tog ur och felet försvann. Bara en lobotomering sådär..
Hoppas att det är det som är felet så det inte är ett lyckligt sammanträffande.
Ska dissikera displayen nu iaf.
men allting funkar som det skall? Ja menar blinkers osv...
Verkar ju märkligt om allt i display väg krånglar? Är det på något sätt ihopkopplat med 'instrumenttavlan,kombiinstrumentet"? Vet inte riktigt hur det ser ut på den där.
Verkar ju märkligt om allt i display väg krånglar? Är det på något sätt ihopkopplat med 'instrumenttavlan,kombiinstrumentet"? Vet inte riktigt hur det ser ut på den där.
Nu:
Peugeot 205 GTI -90
BMW 523i Touring -99
Förr:
Dodge Durango 4,7L -03
Audi A6 1,8T -00
Opel Astra 1.6 -94
Peugeot 205 GTI -90
BMW 523i Touring -99
Förr:
Dodge Durango 4,7L -03
Audi A6 1,8T -00
Opel Astra 1.6 -94
ja allt utom displayen verkar fungera nu.. dock inte testat radion iofs.
Ska ändå byta stereon då frugan klagar på att skivorna inte fungerar i den iofs..
http://images.tailoredvehicleleasing.co ... 40x480.jpg
hittade en bild
Ska ändå byta stereon då frugan klagar på att skivorna inte fungerar i den iofs..
http://images.tailoredvehicleleasing.co ... 40x480.jpg
hittade en bild
Ok. Jadu jag vet inte om det är ett enkelt men svårhittat jordfel eller nåt fel nånstans i instrumentet.
Det enda jag kan jämföra med är felet jag hade på min gamla bil där det började med att tankmätaren var lustig för att sedan bara bli värre och värre.Aningen märkligt att köra runt med heldöda mätare.
Då fick jag lämna in instrumentet på renovering sen voila allt bra.
Men jag tror inte att några andra displayer än själva mätartavlan var konstiga då.
Lycka till!
Det enda jag kan jämföra med är felet jag hade på min gamla bil där det började med att tankmätaren var lustig för att sedan bara bli värre och värre.Aningen märkligt att köra runt med heldöda mätare.
Då fick jag lämna in instrumentet på renovering sen voila allt bra.
Men jag tror inte att några andra displayer än själva mätartavlan var konstiga då.
Lycka till!
Nu:
Peugeot 205 GTI -90
BMW 523i Touring -99
Förr:
Dodge Durango 4,7L -03
Audi A6 1,8T -00
Opel Astra 1.6 -94
Peugeot 205 GTI -90
BMW 523i Touring -99
Förr:
Dodge Durango 4,7L -03
Audi A6 1,8T -00
Opel Astra 1.6 -94
Re: 406 coupé -01, bisarrt elfel
Hej..
Du kom aldrig fram till vad det var som felade på din bil?
Har liknande fel på min,och vet inte riktigt vart jag ska leta?!
Iofs en 406:a kombi men elen torde vara densamma.
//
Du kom aldrig fram till vad det var som felade på din bil?
Har liknande fel på min,och vet inte riktigt vart jag ska leta?!
Iofs en 406:a kombi men elen torde vara densamma.
//
Skulle nog våga påstå att det låter som BSI'n som bråkar. Den styr strömförsörjningen till multifunktionsdisplay, mätarhus osv. 406orna har haft lite problem där. Det går att byta ut, men man måste programmera om minneschippet på enheten, för den är del av stöldskyddet och ska inte vara utbytbara. Köper du en helt ny är den nollad som den ska och redo att initialiseras.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Det var kombiinstrumentet, klockan eller vad man kallar det som hade lagt av. Köpte en begagnad på skroten och bytte. Efter det fungerade allt som det skulle igen.
Hej
Pratade med min lokala peugeot verkstad och han trodde på samma sak,har provat koppla ur den men det blir ingen skillnad.,fortfarande samma fel.
Beställer en ny klocka så får vi se om det endå är den som spökar.
//
Pratade med min lokala peugeot verkstad och han trodde på samma sak,har provat koppla ur den men det blir ingen skillnad.,fortfarande samma fel.
Beställer en ny klocka så får vi se om det endå är den som spökar.
//
För mig så försvann problemet när kag kopplade bort klockan. Testa att koppla ur radio acc och liknande.
Hej
Det är det som är lite konstigt,provade att koppla ur allt,ac,stereo,klocka men fortfarande samma fel på mätarhuset..
Borde rimligtvis upphöra som det gjorde för dig om det är samma fel.
//
Det är det som är lite konstigt,provade att koppla ur allt,ac,stereo,klocka men fortfarande samma fel på mätarhuset..
Borde rimligtvis upphöra som det gjorde för dig om det är samma fel.
//
Med andra ord... inte samma fel =(
Då är det rimligtvis mätarhuset? som är problemet eller st(d)yrboxen. Kan möjligtvis vara en av stommanslutningarna som har lossnat.
Gammal elektronik som tillverkats snorbilligt och sålts svindyrt har ju lödningar som mer än gärna spricker..
Det är ju trots allt en fransk bil så man får räkna med udda fel, det är inte som inte att jag har en reservbil ståendes i garaget redo att tas ut...
Då är det rimligtvis mätarhuset? som är problemet eller st(d)yrboxen. Kan möjligtvis vara en av stommanslutningarna som har lossnat.
Gammal elektronik som tillverkats snorbilligt och sålts svindyrt har ju lödningar som mer än gärna spricker..
Det är ju trots allt en fransk bil så man får räkna med udda fel, det är inte som inte att jag har en reservbil ståendes i garaget redo att tas ut...