Morbidio wrote:Men trumhandbromsen är ju värdelös på 406an...
Körde 5 år och 17000 mil utan problem med min. Visst fick jag byta backar nån gång, tror jag bytte vajrar med, men sett till jobbet jag la på 405:an med handbroms i oken så var det en piss i atlanten. Nu är förhoppningsvis oken på nyare bättre, men det är ändå en onödigt komplicerad konstruktion som inte behövs.
Det största problemet är väl att sköldarna rostar så att pinnarna som håller backarna lossnar, fixade mina med MIG:en, funkar fortfarande. I värsta fall får man ju byta sköldar och gör man det har man ju definitivt inga problem sen.
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496
Skiter i vilken telefon du skriver ifrån. 205 GTI 1.9 -88 (Åtta nyanser av rött)
309 GTI16 -93 (Åtta hål i lacken)
306 Rallye -99 (Inga fel påträffade... Än.)
Tjo!
Ska byta hjullager fram på min 405 1996.
Finns det nåt som brukar försvåra arbetet? nåt detalj/bult som går sönder och behöver införskaffas?
Bestämde mig för att göra det själv när lokala verkstan ville ha två t för jobbet! (egna delar)
Minns bytet på den CENSUR caddyn! Åkte på att byta nav p-ände nedre kulbult och övre fjäderskål!
T Maniac wrote:Tjo!
Ska byta hjullager fram på min 405 1996.
Finns det nåt som brukar försvåra arbetet? nåt detalj/bult som går sönder och behöver införskaffas?
Bestämde mig för att göra det själv när lokala verkstan ville ha två t för jobbet! (egna delar)
Minns bytet på den CENSUR caddyn! Åkte på att byta nav p-ände nedre kulbult och övre fjäderskål!
Rekommenderar ny undre spindelled (kulbult) när du ändå är där, inget ovanligt att dom ger upp pga demontering/montering om de redan är lite slitna.
Jag bytte hjullager på en sådan på min verkstad för en tid sen, 1000 kronor tog jag ink. material.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
T Maniac wrote:
Tänk på att de flesta verkstäder ogillar kunds egna delar pga att dom gör en förlust då + problem med garantier. Mao kommer du sällan billigare undan för att du har egna delar.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Morbidio wrote:Ställer frågan här också, är det samma baklucka på fas 1 406 kombi och fas 2an?
Någon som vet?
Sen tänkte jag även fråga om ett "elglapp" på nya bilen. En gång av tio så varnar bilen för hög vattentemperatur, stop lampan tänds och vattentempmätaren går ner i botten. Varningen blinkar några gånger och försvinner sedan och så är allt bra igen. Förra ägaren pratade om att de var fläktrelät som var trasigt. Personligen så känns det som att det är glappt någonstans, men vart?
Morbidio wrote:Ställer frågan här också, är det samma baklucka på fas 1 406 kombi och fas 2an?
Någon som vet?
Sen tänkte jag även fråga om ett "elglapp" på nya bilen. En gång av tio så varnar bilen för hög vattentemperatur, stop lampan tänds och vattentempmätaren går ner i botten. Varningen blinkar några gånger och försvinner sedan och så är allt bra igen. Förra ägaren pratade om att de var fläktrelät som var trasigt. Personligen så känns det som att det är glappt någonstans, men vart?
Bilen är en 406 2.0.
Det där felet är vanligt på C5 och ingen verkar riktigt hitta lösningen på det. Men jag hade bytt tempgivaren för säkerhets skull, den är ganska billig.
Nu blev jag så nyfiken på en sak här så jag måste fråga er som vet
Var nämligen en Ford ägare ( -02 framhjulsdriven Mondeo diesel med nåt ST Performace Pack) som har 225 breda 18" ringar fram och 245 breda 18" ringar bak.
Och enligt Ford själva skulle då sänkningen och dom bredare ringarna bak minska understyrning
Hur går detta ihop?