Nyköpt Peugeotägare som behöver lite hjälp

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Tim

Nyköpt Peugeotägare som behöver lite hjälp

Post by Tim »

Hejsan har precis köpt mig en fd fimarbil Peugeot Partner 2.0 hdi 2002:a
Jag har två funderingar och det ena rör byte av fjädrar fram. hur pass enkelt är det att göra hemma i garaget? jag har skruvat en del i bilar så tummen sitter rätt i handen.
Kom gärna med tips på hur jag enklast byter fjädrarna!
Men sen fick jag höra att bilen kan tvärstanna. Jag har märkt det en gång när jag körde hem bilen men det var inga problem att starta igång bilen igen.
Någon som har varit med om liknande? bilen har gått 15000mil och är fullservad på märkesverkstad.
Någon tipsade om tätt dieselfilter som göra att bilen kan tvärdö. Den stannade för mig när den var kall och jag bromsade in lite häftigt mot en rondell. Annars går bilen som ett spjut ;)

Tacksam för alla svar!
Tim

Re: Nyköpt Peugeotägare som behöver lite hjälp

Post by Tim »

Ingen?
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Fjäderbenen är såvitt jag vet inget annorlunda på en Partner gentemot "vanliga" Peugeoter, och de är enkla att skruva ner. På med ett par fjäderspännare och dra ihop fjädrarna på vanligt manér, lossna på stabstaget (det är väl det som orsakar mest problem eftersom skruvarna kan vara lite rostiga och det är svårt att hålla mot), lossna på skruvarna som håller övre fästet i fjädertornet, lossna på skruven som klämmer spindeln runt fjäderbenet och använd en insexnyckel, stor skruvmejsel, huggmejsel e.d. för att bända isär klämförbandet lite och dra isär grejerna. Lätt som en plätt.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Tim »

tack för svaret!

ingen som har något tips ang att den tjuvstannar?
tack på förhand!
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Skadar inte att byta filtret. Var noggrann när du gör det. Se till att inte få luftläcka. Det kan driva dig till vansinne.
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
El_Zeta

Post by El_Zeta »

Dieselfilter skulle jag prova byta oxå. Väldigt lätt. Har inte fått några problem med luft när jag gjort det på min.
Det finns en pumpblåsa som sitter vid filtret som du får använda. Pumpa och prova starta, pumpa igen och prova starta osv.
Alt. så kan du ha en kompis som pumpar samtidigt som du vrider på nyckeln.

När du ska lyfta ur fjäderbenet på vänster sida, så var försiktig så du inte vinklar spindeln för mycket utåt för då hoppar drivaxeln ur och växellådsoljan rinner ut. Lätt att byta växellådsolja (plugg under och påfyllning från sidan) så det är ju inte hela världen om det händer.
Även skåp behöver kärlek.

SPORTBIL
El_Zeta

Post by El_Zeta »

Hmm det där med byte av växellådsolja blev jag osäker på eftersom det är en 02'a. Den har växellådan som heter BE3L medans min 03'a heter BE4-5L men det kanske är samma ändå.

SPORTBIL
Tim

Post by Tim »

ok det ska jag försöka undvika :shock: blir bara så söligt på garagegolvet =)
S.Hedström
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by S.Hedström »

Det kan man undvika rätt lätt genom att lossa på den stora muttern på drivaxeln :)
Peugeot 106
Peugeot 206
Tim

Post by Tim »

önskar att någon hade lite bilder på det hela? så man hänger med lite? :)
El_Zeta

Post by El_Zeta »

Här kommer lite paint-skills.

Image

Image

Passa på att sänka den istället :) Finns coilovers för inga pengar alls.

SPORTBIL
Tim

Post by Tim »

El_Zeta wrote:Här kommer lite paint-skills.

Image

Image

Jag är impad! tack för bilderna! :partying:
I morgon blir det att starta el-värmaren i garaget och kasta sig på den iskalla betonggolvet :D
Den stora mutter som sitter på drivaxeln bör jag alltså skruva lös? eller löser det sig ändå om man tar det lite lugnt?

Jag var mer inne på att få bilen högre :wink: då jag även kör en del på sämre skogsvägar under jakten
tänkte montera 15" eller 16" på bilen för att få lite bättre framkomlighet. du kanske har lite koll på vad man får in i hjulhusen? du verkar ha 17"? ser inte fel ut!
El_Zeta

Post by El_Zeta »

Kul att hjälpa till :)
Det är inget fel att göra det men jag har aldrig gjort det dom 3-4 gångerna jag tagit bort dom. Det är inga problem om du inte sliter och drar utåt för mycket samt inte låter spindeln hänga löst när du tagit bort fjäderbenet.

SPORTBIL
El_Zeta

Post by El_Zeta »

Tim wrote:
El_Zeta wrote:Här kommer lite paint-skills.

Image

Image

Jag är impad! tack för bilderna! :partying:
I morgon blir det att starta el-värmaren i garaget och kasta sig på den iskalla betonggolvet :D
Den stora mutter som sitter på drivaxeln bör jag alltså skruva lös? eller löser det sig ändå om man tar det lite lugnt?

Jag var mer inne på att få bilen högre :wink: då jag även kör en del på sämre skogsvägar under jakten
tänkte montera 15" eller 16" på bilen för att få lite bättre framkomlighet. du kanske har lite koll på vad man får in i hjulhusen? du verkar ha 17"? ser inte fel ut!

HÖGRE? :shock: :D Tycker den är onödigt hög från början, om du tex jämför med den nya karossen som är betydligt lägre i originalutförande.

Ska du ha den högre så spelar ET och fälgbredd mindre roll eftersom du inte kommer nära skärmkanter och dylikt.
Det är svårt att svara på den frågan om du inte har ET och bredd på dina fälgar du ska montera. Mina fälgar är 7" breda med ET16. Använder du 7" fälgar så kan du inte ha högre ET än 18 (utan spacers) för då kommer det ta i inåt. Har du sänkt bilen så skärmkanterna är nära så kan du inte ha högre än 18 eller lägre än 16 på 7" fälgar utan spacers.
Använder du smalare fälgar så finns det mer att spela på och du kan använda dig av fler ET mått.
Hjulhusen är väldigt små på partnern och det finns lite att spela på.

Använder du 7" fälgar fram så bör du inte gå högre än ET 18 för då hamnar du för nära fjäderbenet. Lägre ET spelar mindre roll.
Hör av dig om du vet bredd och ET så hjälper jag till!

SPORTBIL
Post Reply