Kommentarer på "Peugeot 508 SW 1,6 eHDI MCP"?

Allmänna bilrelaterade diskussioner.
Post Reply
granath

Kommentarer på "Peugeot 508 SW 1,6 eHDI MCP"?

Post by granath »

Hej!

Har idag en Peugeot 407 SW - 06:a, som jag alltså haft i drygt 5,5 år nu. Under årens lopp har det varit en hel del garanti-grejer som behövt åtgärdats på 407:an, så den led väl av en hel del "barnsjukdomar".

Men nu är jag lite fundersam på att byta till en "Peugeot 508 SW 1,6 eHDI MCP", och eventuellt ge Peugeot en ny chans.

I olika tester så verkar ju 508:an få hyffsat betyg, förutom då "robot-växellådan" MCP som de flesta verkar tycka är en lite knepig kompromiss-lösning ifall jag förstått rätt.

Men ni som haft en "Peugeot 508 SW 1,6 eHDI MCP" ett tag, vad är er samlade bild av bilen?
Det är ju tyvärr lätt att fokusera på bara negativa grejer.

T ex hur är MCP växellådan ("robot-lådan") efter några veckors/månads invänjning?

Visst, man kan ha otur med "måndags-exemplar" av en ny bil (som jag säkert hade med min nuvarande 407:a).

Men ska jag fortfarande överväga att skaffa en "Peugeot 508 SW 1,6 eHDI MCP".
Jag tycker att bilen är ganska snygg och ganska välutrustad som fyller mina behov -
MEN jag är lite "orolig" när det är första årgången (ev. "barnsjukdomar") samt allt som jag har hört & läst om just MCP växellådan ("robot-lådan")!
PuggenTO
Guldmedlem
Guldmedlem

Re: Kommentarer på "Peugeot 508 SW 1,6 eHDI MCP"?

Post by PuggenTO »

508 verkar ha lite barnsjukdomar. Läs lite andra trådar med.
Dieselfrälst i samarbete med 207 1,6 HDI Dieselpower. Diesel is the shit...

PS. Jag diggar min avatar...
granath

Post by granath »

Det som jag har hittat & läst är naturligtvis "robot-lådan" (den lite speciella automatlådan) som tycks vara en kompromiss-lösning och kräver viss tillvänjning - men är den OK när man väl vant sig?
Spolarmunstycke till vindrutan som inte är helt OK.
Diverse varningar/fel från BSI-boxen (elektronik).
Något test pratade om dåligt rostskydd.

Ska man ta upp alla dessa saker så låter det ju verkligen en bil som man ska passa sig för?
Men är det så verkligen?
Eller är det samma ifall jag skulle köpa en annan bil i samma penga-klass?

Kommer jag bli "mer besviken" på den nya 508'an än den nuvarande 407:an?
El_Zeta

Post by El_Zeta »

Det finns en intressant tråd lite längre ner i "Allmänt" 8)
Även skåp behöver kärlek.

SPORTBIL
KennethRC

Post by KennethRC »

Tycker väl var och varannan Peugeot modell nuförtiden har "barnsjukdomar". Rimmar ju rätt illa med deras trummande på bröstet över att dom ska höja sin kvalité..
Numera smygborgare och kör BMW.

BMW 325 Touring -07 *Warum!*

Opel Vectra 2.8t OPC -08 Kombi (Black Mambah!) *Såld*

Opel Vectra 2.8t OPC -06 (Bratwursten) *Såld*

Peugeot 406 V6 Sport -03 *Såld*
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

KennethRC wrote:Tycker väl var och varannan Peugeot modell nuförtiden har "barnsjukdomar". Rimmar ju rätt illa med deras trummande på bröstet över att dom ska höja sin kvalité..
107 (som iofs. inte är en Peugeot), 207 och 308 ligger ju högt på ADAC:s breakdown-lista(2,3,3 om jag inte minns fel). De ligger ju relativt högt i andra kvalitetsindex också, 3008 är en av bilarna högst upp på listan i Motormännens nöjd-kund index osv. Så visst har det skett saker med de franska bilarna jämfört med (206) 307 och 407 som väl aldrig placerat sig högt i nån slags kvalitetsindex?
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Crew
Crew

Post by Lappen »

Det är konstigt det där med 307. Jag har ju 3 stycken i nära bekantskap där jag får all info om dåligt/bra. Och det är förvånansvärt lite gnäll faktiskt. Alla är fas1. En -05 sport som är ägarens vardagspärla. Aldrig ens hickat på starten mitt i smällkalla vintern. En -0? 1,6, som körs ytterst sparsamt men aldrig knotar eller krånglar och en annan 1,6 som också är fas1 även där är jag osäker på årsmodell men den bör ha rullat över 30k mil vid det här laget.

Har även en fd jobbarkompis med en fas 1 som verkade vara väldigt nöjd med sin kombi 1,6. Den borde också närma sig 30k om han fortfarande kör den som förr.

Jag är ju inte dum eller blind, jag hör och ser ju att folk har diverse problem med dessa bilarna. Men det blir så skevt mot den erfarenhet jag själv har och med 3 (nästan 4) bilar av olika årsmodeller men ändå fas 1 där alla är rena drömbilarna helt befriade från krångel. Bara vanlig service.

Nog med offtopic:
Jag hade nog väntat en årsmodell faktiskt innan jag vågade mig på 508.
Jag har sagt det förut, spelar ingen större roll vilket märke man köper för nog fasiken är det problem med måndagsex och småstrul på alla. Är det inte rost så är det något annat.
Men första årsmodellen av en modell är ju alltid lite kinkigt.
Tyvärr överlåter ju biltillverkarna mer och mer testandet till kunderna verkar det som.
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
PuggenTO
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by PuggenTO »

Man kan inte dra alla bilar ur en modellserie i skiten och visst förekommer felfria exemplar. Men 307/407 tenderar vara en mer krånglande modeller från Peugeot än övriga. Hittar man ett felfritt exemplar finns det inget och klaga på :wink:
Dieselfrälst i samarbete med 207 1,6 HDI Dieselpower. Diesel is the shit...

PS. Jag diggar min avatar...
rcdriver

Post by rcdriver »

Har själv en 508 2.0 manuell har kört snart 800 mil och har inte haft några som helst problem är super nöjd. Hade däremot mycket problem med min 3008 med 1.6 turbon i
306 CAB När de e varmt ute
508 2,0 diesel allure
307 2,0 XS
205 MI16-89 reg med XU9j4z
"Kartis" i en 306GTI-00 grupp A
-Jonas-

Post by -Jonas- »

Jag har en 508 med robotlåda, ingen racer men däremot en perfekt vardagsfraktare! Har ännu inte haft ett enda fel och är hur nöjd som helst! Frågar du mig så säger jag köp :)
Peugeot 508 SW e-HDI -11
Allure + pack pilote
Post Reply