Xantia

Här samlar vi allt som är specifikt för Citroën
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Lundin B wrote:
DaF1e wrote:Lundin B. Tack för tipset om Citroenakuten. Dock har jag inte kunnat läsa där än då jag måste bli godkänd av administratören först. Men av det jag sett verkar det vara ett levande och informativt forum?
Just aktiva forum värderar jag högt vid bilköp, för hur många tusenlappar har man inte sparat på det genom åren!? Jag mekar en hel del själv, så jag kanske skulle reda ut en Activa. Dock vill jag inte behöva meka hela tiden, för när man måste är det tråkigt och det är trots allt roligare att köra än att meka. :)

Det mesta ska väl gå att läsa utan att regga sig, tror jag iaf, aktivt är det och man brukar få både svar och bra sådana för det mesta, fast styling och trimning ska du nog ta här... :roll: 8) :lol:

Så fruktansvärt kass att webmaster ska godkänna alla nya medlemmar manuellt bara, det avskräcker.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
DaF1e

Post by DaF1e »

Håller med! Har inte blivit godkänd än och är kanske på väg att kolla på en hemmavid... Det är ju trevligt med lite modellspecifikt på fötterna, så jag bugar och bockar för länken du skickade Dagger. :)
BMW 540iA -94
Volvo 855 T5 2.0 (steg 1) -95
Peder
Guldmedlem
Guldmedlem

Re: Xantia

Post by Peder »

Dags att uppa, har uppe mina alternativ för brukis. Hittade denna i göteborg http://www.blocket.se/goteborg/Citroen_ ... ?ca=15&w=2, verkar den vettig?
Och blev faktiskt väldigt intresserad utav en citroen, inte bara activa utan en bil med hydralfjädring ;)

Vilka modeller utav xantia har det? Alla?

Även kollat lite på 306/406 diesel :)
Last edited by Peder on Wed Dec 07, 2011 16:16, edited 2 times in total.
Peugeot 205 CTI
Nissan Skyline R33 GTST 4Door

Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

länken trasig...
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Peder
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peder »

Lappen wrote:länken trasig...
Nu jävlar!!!!
Peugeot 205 CTI
Nissan Skyline R33 GTST 4Door

Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Peder wrote:Dags att uppa, har uppe mina alternativ för brukis. Hittade denna i göteborg http://www.blocket.se/goteborg/Citroen_ ... ?ca=15&w=2, verkar den vettig?
Och blev faktiskt väldigt intresserad utav en citroen, inte bara activa utan en bil med hydralfjädring ;)

Vilka modeller utav xantia har det? Alla?

Även kollat lite på 306/406 diesel :)
Alla Xantia har hydraulisk fjädring. Det finns 3 varianter.
1. Bara vanlig hydraulfjädring. På köpet har man alltid nivåreglering. Minst underhåll med detta systemet, minst antal gasklockor att fylla/byta.

2. Hydractive. Som ovan fast med sportläge vilket innebär en styvare fjädring vid hård körning alt. med knapp. Mer underhåll, fler klockor. Sitter oftast standard på turbo och v6 men fanns nog som tillval på flera. De tidiga 16v med "S16" motorn på 152/155hk har detta som standard. Detta blir alltså en Mi16 med grymmare väghållning och komfort. Min personliga favorit.

3. Activa. Har aktiva krängningshämmare som gör att bilen inte kränger. Grymt system, väghållning i världsklass samtidigt som du har extrem komfort. Dessa bilar börjar bli gamla, det kan innebära väldigt mycket underhåll. Activa fanns med turbo, v6 eller den senare 16v på 132hk. Den senare går ju verkligen fetbort enligt mig.

Fördelen är att Xantia börjar bli en sjukt billig bil, men som sagt kan det kosta i underhåll men hydraulsystemet är inte den krångliga biten. Själv föredrar jag XM, fast det är en större bil är den inte märkbart tyngre och faktum är att dom tar mindre soppa pga luftmotståndet. Dom rostar dock mycket mer än Xantia. Xantia borde vara den perfekta instegs-cittran då den är bra kvalitetsmässigt, lättmekad och billig i delar. Själv tycker jag dom är lite trista och torra även om det inte är nåt direkt fel på dem.

Har hört ryktas om att min gamla Xantia 1.8 supersnikmodell är till salu för 3 loppor, besiktigad men vet inte hur länge. Bra bil som man inte behöver vara rädd om. Pigg och snål. Kontakta Lundin om du är sugen på den.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Lundin B
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Lundin B »

Tobbes gamla är besad till juni om jag inte minns fel, en del yttre skavanker och bara dåliga sommardäck på den, men för 3000 kr så,,, inte jag som äger den, jag har en uppsättning hyfsade/sådär v-däck om ngn skulle behöva.
Mvh.Lundin B
070-4368862

ID19-60, DS21 Pallas-67, XMx17, C5 2,0 HDI Break-05, Cheva Van-99, 807 2,0 HDI-07, Moto Guzzi Florida-88, Mercury Monarch Ghia-76

Erfarenhet är vad man kallar sina misstag....
Post Reply