Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Pär H wrote:8) Från tidigare i tråden eftersom hjultappning har berörts igen:
Pär H wrote:....
Vad gäller 110% säkerhet och tappa hjul så har jag några samvetsfrågor: -Har ni någonsin kört med glapp spindelled? -...med dåligt hjullager? -Har ni kört brutalsänkt fram med mjuka fjädrar? -När kollade ni statusen på krängar- och torsionsfjäderskruvar senast? -Har ni besiktat bärarmar samt fästelement efter angrepp och skador? -Har ni någonsin smort in navplattan inför montering av hjul? -osv...
EDIT: Men det är klart. Att sitta hemma med en pinne i röven upp till tonsillerna och ängsla sig, det är riktigt säkert. EDIT2: Vill bara sätta saker i relation, inte jävlas med någon.
jag va ironisk iaf;)
205 gti -91 w.sr. nuvarande projekt =)
audi a4 1,8t brukskombi...
vw 1302s sommarglidare =)
volvo 360 -87 vinterbil som alltid retar någon;)
205 gti-87 såld
205cti-mi16 såld
volvo s40 e85 såld
saab 2,3t-s såld
Vad gäller 110% säkerhet och tappa hjul så har jag några samvetsfrågor: -Har ni någonsin kört med glapp spindelled? -...med dåligt hjullager? -Har ni kört brutalsänkt fram med mjuka fjädrar? -När kollade ni statusen på krängar- och torsionsfjäderskruvar senast? -Har ni besiktat bärarmar samt fästelement efter angrepp och skador? -Har ni någonsin smort in navplattan inför montering av hjul? -osv...
EDIT: Men det är klart. Att sitta hemma med en pinne i röven upp till tonsillerna och ängsla sig, det är riktigt säkert. EDIT2: Vill bara sätta saker i relation, inte jävlas med någon.
jag va ironisk iaf;)
Förstod det. Men nu satte du en winkie efter att du skrev att du var ironisk, så nu blev jag förvirrad...
jag va ironisk iaf;)
Förstod det. Men nu satte du en winkie efter att du skrev att du var ironisk, så nu blev jag förvirrad...
haha, ska vi inte bara släppa det här:p jag slängde iväg en omogen kommentar om säkerheten på eran lösning trots att jag inte ser några tecken på att den skulle vara farlig...
vi får inte låta sånt här springa iväg som i bim:s trådar, forumet blir överbelastat då;) för många hönor gjorda redan..
205 gti -91 w.sr. nuvarande projekt =)
audi a4 1,8t brukskombi...
vw 1302s sommarglidare =)
volvo 360 -87 vinterbil som alltid retar någon;)
205 gti-87 såld
205cti-mi16 såld
volvo s40 e85 såld
saab 2,3t-s såld
jag va ironisk iaf;)
haha, ska vi inte bara släppa det här:p jag slängde iväg en omogen kommentar om säkerheten på eran lösning trots att jag inte ser några tecken på att den skulle vara farlig... vi får inte låta sånt här springa iväg som i bim:s trådar, forumet blir överbelastat då;) för många hönor gjorda redan..
Det är lugnt. Nån moderator får väl värma upp split-knappen.
Pär H wrote:Det är lugnt. Nån moderator får väl värma upp split-knappen.
Ja det får vi väl hoppas. För inte var det då meningen att det skulle bli på det här viset. Jag hävdar fortfarande att jag är den enda som kört med setupen och kan intyga att stabilare 205'a finns inte. Ja det skulle ju vara om någon limmat fast sin i asfalten.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Hehe, liite träffad blev jag nog.. Suzi ska få det Lionne inte fick, som jag nämnde förut, en checklista-mellan-rejs, med allt. MsZoe däremot får nöja sig med var SBP hittar.
Men för att återgå till Clarre och riskerna.. Vid tillfälle vågar jag sätta mig i stolen bredvid, så pass säker känner jag mig på det ni byggt.
/Arne Lindgren
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit Suzis dagbok ändrad 20100111
Hehe, liite träffad blev jag nog.. Suzi ska få det Lionne inte fick, som jag nämnde förut, en checklista-mellan-rejs, med allt. MsZoe däremot får nöja sig med var SBP hittar.
Men för att återgå till Clarre och riskerna.. Vid tillfälle vågar jag sätta mig i stolen bredvid, så pass säker känner jag mig på det ni byggt.
Mmmm, checklista ska till. Har väl kollat det mesta på Scanian, men inte så systematiskt.
Elen är ju inte minst viktig för att hålla driftsäkerheten uppe. Lossade och rengjorde kritiska kopplingspunkter lite för ofta, kanske.
Vad gäller mekaniken så är det ju en klar fördel att använda ljusa färger för att se ev sprickor och öht vad man håller på med. Silver och vitt är nog de bästa. Fattar inte riktigt benägenheten att måla en massa grejer inkl interiör mattsvart.
Jag var ju fordonsverkstadschef ett tag och tog med medarbetarna till Tomas Engströms HQ och blev djupt imponerad över systematiken och kollen de hade på varje liten pinal i bilarna. Något att inspireras av.
Peder_306Dimma wrote:Skulle det gå och förlänga bärarmen på detta sätt?
Varför då, vad är syftet?
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Få fram bakhjulen i hjulhusen på dimman Diskuterade lite med hedis och jönsson.
bakaxeln går inte flytta fram nämligen.
Några andra idéer?
Då ska du väl isåfall korta bärarmen?
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Några andra idéer?
allt går. i värsta fall är det ju bara kapa och svetsa lite i karossen, bakaxeln sitter ju inte fast på så många ställen direkt. allt går att lösa om man vill
Några andra idéer?
Då ska du väl isåfall korta bärarmen?
det sa jag till honom i helgen oxå! Men han är ju göteborgare!
Men dåså, då kan han bara höja bilen tills hjulet sitter rätt
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Om man har en bakaxel som är slut så hjulen lutar för mycket kan du även kapa av bärarmarna och svetsa ihop så hjulen står rätt och kränga iväg bilen lite fort.
Decimal wrote:Om man har en bakaxel som är slut så hjulen lutar för mycket kan du även kapa av bärarmarna och svetsa ihop så hjulen står rätt och kränga iväg bilen lite fort.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Vet inte om det har diskuterats tidigare, men enligt det här projekt-albumet ger 309GTI16 svingarmar mer negativ camber än GTi:ns (205 och 309).
Någon som kan bekräfta eller dementera detta eller har hört om detta förut?
Det skrivs även om det här: http://projects.205gtidrivers.com/mh-su ... ar/33105_G
Sundin wrote:Vet inte om det har diskuterats tidigare, men enligt det här projekt-albumet ger 309GTI16 svingarmar mer negativ camber än GTi:ns (205 och 309). Någon som kan bekräfta eller dementera detta eller har hört om detta förut? Det skrivs även om det här: http://projects.205gtidrivers.com/mh-su ... ar/33105_G
Där påstås iofs att det inte skiljer mellan 309 GTI och GTI16 efter nån gång -90. Kunde inte mäta så exakt på mina 309 GTI-bärarmar innan modd och nu sitter de på Clarres bil. De var från en tidig -90 och jag tyckte det syntes en skillnad.
Att det är denna skillnad mellan 205 GTI och 309 GTI16 kan jag bekräfta.