508 info

Allmänna bilrelaterade diskussioner.
Rx37

Re: 508 info

Post by Rx37 »

Synd att 200 hk motorn inte finns som val :( DET hade varit en alldeles perfekt bil!
laah

Post by laah »

Instämmer helt! Det var faktiskt den motor jag helst ville ha, men jag upplever faktiskt 156 THP-motorn som klart bättre än den törstiga 2,2 l motorn i 407:an.
Hälsningar,

Lars

Peugeot 508 1,6 THP Sedan
Pack pilote
WIP Nav kommunikationspaket & JBL
Peugeot 405 SRI × 2
Peugeot 405 GRI
Peugeot 305 GL × 2
MickeSch

Post by MickeSch »

Hej!

Jag har hört rykten om att det numera går att beställa en fjärrkontroll till dieselvärmaren som sitter i GT´n som standard (tillval till de andra modellerna, va?)
Efter att ha mailat min ÅF idag, så har jag fått bekräftat att Webasto nu kan eftermontera detta i Sverige, och att det finns 2st olika versioner, dels en med bara fjärrkontroll, och dels en version som man skickar SMS till. Jag fick dock inga priser, men ska kolla upp det nästa gång jag är där.

Återkommer!

/Micke
Har en pärlvit 508SW GT, utrustad med 19"-hjul, nappaläder med massage, el-baklucka, 4-zons klimatanläggning, parkeringssensorer fram, JBL-stereo och larm.
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Läste att Vi Bilägare inte gav 508an så lysande rostbetyg:
Nya Peugeot 508 får, trots baklucka i plast och motorhuv i aluminium, inte godkänt i Vi Bilägares rostskyddsgranskning. Det blir bara en tvåa i betyg och det beror på att allvarliga missar gjorts på en rad andra punkter.

508:an saknar helt invändig behandling, såväl i dörrarna som i balkarna under bilen. Dörrarna är dessutom bara tätade i nederkant och på underredet är enbart de absolut mest utsatta skarvarna ordentligt tätade.

Det finns heller ingen behandling innanför de plastsköldar som täcker större delen av underredet. På minuskontot noteras också att bilen har innerskärmar av filtliknande material, som kan suga åt sig fukt, i alla fyra hjulhus.

Dessutom saknas stänklappar fram och en olycklig konstruktion gör att det finns stor risk för blästring i nederkant på framskärmarna.

– Det är mycket som är tveksamt med 508:ans rostskydd, säger Vi Bilägares expert Thomas Widström. Det har slarvats på flera punkter och tittat man bakåt så har Peugeot ingen bra tradition när det handlar om rost. Det blir underkänt även för den nya modellen!

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg rost: 2 av 5
http://www.vibilagare.se/test/rost/rost ... 2011-34127" onclick="window.open(this.href);return false;
:(
Peugeot 406 Coupé 3,0 -98
Peugeot 406 2.0 ST -96 -skrotad:(
http://www.garaget.org/406_Jonathan
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

En sådan kommer ju vara helt uppäten efter 10år :(
Dom som har en sådan ska ju inte köra den på vintern iallafall.
Måste ju åtgärdas.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Rx37

Post by Rx37 »

Aaaw, där sjönk vill-ha faktorn rejält...
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Ingen bra tradition när det kommer till rost? Jag tycker tvärt om, 205orna efter 89 håller sig väldigt fina, egentligen alla Peugeoter efter 90 tycker jag är mer eller mindre rostfria av det jag sett. Mycket mer än andra bilar. Men det är vad jag tycker.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
-Jonas-

Post by -Jonas- »

Om man nu är orolig så kan man ju låta rostskyddsbehandla den till en inte alltför hög kostnad, men faktum kvarstår att många bilar som fått en tvåa i dessa rostskyddstester inte alls rostar ihop efter tio år. Och sen har vi sett bilar med högre betyg tex passat 06-11 redan börjat rosta på många ställen (sök på passatforumet) eller BMW 3 serie 05-. Så jag skulle inte sätta min lön på dessa undersökningar som bara säger vad som KAN ske.
Peugeot 508 SW e-HDI -11
Allure + pack pilote
hedis
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by hedis »

Med andra ord kan vi dra slutsatsen att vibilägare är mutade! ;)
Peugeot 306 GTi -97     Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97       Busbil
Peugeot 306 GTi -00          Inga planer?!

Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
lill_sankan

Post by lill_sankan »

Fnatte wrote:Ingen bra tradition när det kommer till rost? Jag tycker tvärt om, 205orna efter 89 håller sig väldigt fina, egentligen alla Peugeoter efter 90 tycker jag är mer eller mindre rostfria av det jag sett. Mycket mer än andra bilar. Men det är vad jag tycker.
Håller verkligen med, tycker Peugeot verkar ha ett rostskydd betydligt bättre än snittet om man tittar bakåt. Jämför t.ex. en Golf av samma årsmodell som en 205:a så är 205:an betydligt fräschare 9 gånger av 10.
Peugeot 207 GT -07
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

lill_sankan wrote:
Fnatte wrote:Ingen bra tradition när det kommer till rost? Jag tycker tvärt om, 205orna efter 89 håller sig väldigt fina, egentligen alla Peugeoter efter 90 tycker jag är mer eller mindre rostfria av det jag sett. Mycket mer än andra bilar. Men det är vad jag tycker.
Håller verkligen med, tycker Peugeot verkar ha ett rostskydd betydligt bättre än snittet om man tittar bakåt. Jämför t.ex. en Golf av samma årsmodell som en 205:a så är 205:an betydligt fräschare 9 gånger av 10.
Det är nog från bil till bill och hur dom har tvättats mm. Och hur glada dom varit när dom rostskkyddat. Typ som min audi a3 -99 inte en rost fläck och sedan en likadan bil med samma år kan vara halvt uppäten.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Briby
Crew
Crew

Post by Briby »

Vi har en Passat -07 ståendes på jobbet som Bilia vägrar att ta i inbyte pga rost. Så jag tror inte att Peugeot är sämre än något av de "finare" märkena.
Robert Briby - Peugeot Sport Club | CREW Sekreterare

Tack till: Kewlar & Carbon
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Briby wrote:Vi har en Passat -07 ståendes på jobbet som Bilia vägrar att ta i inbyte pga rost. Så jag tror inte att Peugeot är sämre än något av de "finare" märkena.
Är de garanti är det väl inget problem. Bara skrota bilen annars om dom inte vill fixa något.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Briby
Crew
Crew

Post by Briby »

Decimal wrote:Är de garanti är det väl inget problem. Bara skrota bilen annars om dom inte vill fixa något.
Är tydligen inte så lätt att få volkswagen att ta på sig detta.
Robert Briby - Peugeot Sport Club | CREW Sekreterare

Tack till: Kewlar & Carbon
Turbo2

Post by Turbo2 »

Vet någon var hjullåsbultsnyckeln ligger i bilen? samt det lilla verktyget för att ta bort hattarna till hjulbultarna? I instruktionsboken ligger dom vid reservhjulet men jag har inget reservhjul utan den där larviga kompressorlådan. Instruktionsboken säger att det lilla verktyget ligger i handsfacket om man har kompressorlådan men det står inget om hjulnyckeln.. samt att jag hittar inget verktyg i handsfacket. Är det någon som vet var de ligger? eller är de borta på min bil?
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Turbo2 wrote:Vet någon var hjullåsbultsnyckeln ligger i bilen? samt det lilla verktyget för att ta bort hattarna till hjulbultarna? I instruktionsboken ligger dom vid reservhjulet men jag har inget reservhjul utan den där larviga kompressorlådan. Instruktionsboken säger att det lilla verktyget ligger i handsfacket om man har kompressorlådan men det står inget om hjulnyckeln.. samt att jag hittar inget verktyg i handsfacket. Är det någon som vet var de ligger? eller är de borta på min bil?
Undrar om det inte är så att bilar med reparationssats helt enkelt saknar domkraft, hjulbultsnyckel och hattavtagare. Däremot ska ju låsnyckeln finnas med, så är det på min 308 ivf.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Turbo2 »

säljaren säger att man sporadiskt får med hattavdragaren och hjulen är inte låsta så man får ingen nyckel..
Post Reply