idiot-tråd ('Våga fråga'-tråd )

Allmänna bilrelaterade diskussioner.
krille!

Post by krille! »

406_Jonathan wrote:Stod stilla i gräsmattan med 406an och gav fullt rattutslag. Precis när man inte kan svänga mer så visslar det med ett skrapande ljud från servopumpen och motorvarvet går ner en aning. Likadant om jag svänger höger/vänster.
Är detta normalt? Låter inget vidare, men servostyrningen funkar prima i övrigt.

Sådär har det varit på alla bilar jag haft(med servo), kollade av ren nyfikenhet på en av dem när någon annan rattade med motorn igång, det såg ut som att det fanns någon ventil som lättar på trycket när man rattar fullt ut, en slang med något monterat på den hoppade till när ljudet uppstod.

Om förklaringen stämmer eller inte kan jag inte svära på, men någon sorts avlastning låter rimligt tycker jag :)

Hursom så behöver du nog knappast oroa dig.
Peder
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peder »

krille! wrote:
406_Jonathan wrote:Stod stilla i gräsmattan med 406an och gav fullt rattutslag. Precis när man inte kan svänga mer så visslar det med ett skrapande ljud från servopumpen och motorvarvet går ner en aning. Likadant om jag svänger höger/vänster.
Är detta normalt? Låter inget vidare, men servostyrningen funkar prima i övrigt.

Sådär har det varit på alla bilar jag haft(med servo), kollade av ren nyfikenhet på en av dem när någon annan rattade med motorn igång, det såg ut som att det fanns någon ventil som lättar på trycket när man rattar fullt ut, en slang med något monterat på den hoppade till när ljudet uppstod.

Om förklaringen stämmer eller inte kan jag inte svära på, men någon sorts avlastning låter rimligt tycker jag :)

har också hört något liknande
Peugeot 205 CTI
Nissan Skyline R33 GTST 4Door

Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Peder_205 wrote:
krille! wrote:

har också hört något liknande

Övertrycksventil, annars skulle du blåsa packningar för det vilda.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Japp, överströmmingsventil som öppnar, fullt normalt.
Edit: Snillet snabbast.
Last edited by Claes B on Sat May 16, 2009 17:11, edited 1 time in total.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Jönsson wrote:Cabben på familjeglidaren börjar se ut som f*n.. massa fågelskit o grejjor.. någon som har tips på vad man ska använda för o få den ren igen?

Sån som man gör renr markiser med skulle jag tro, finns speciella tvättmedel till sådan vattentät duk. Men det är bara en gissning :)
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Tack grabbar, nu behöver jag inte fundera mer på det :)
Peugeot 406 Coupé 3,0 -98
Peugeot 406 2.0 ST -96 -skrotad:(
http://www.garaget.org/406_Jonathan
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Detta är lastventilen på 406:an:
Image
Jag antar att den röda armen ska vridas runt den gröna skruven. Iaf så är den helt stum på min bil.

Har sprayat massa 5-56 och ryckt lite i den utan att det hjälpt. Det enda som händer när lillasyrran trycker ner bilen bak är att fjädern töjs lite.

Image

Tips på vad jag kan göra? Vågar man ta och bända med något?
Attsäter
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Attsäter »

Claes B wrote:Japp, överströmmingsventil som öppnar, fullt normalt.

Alla som kör lastbil vet vad det är då det ingår i den teorin, och ska man vara snäll mot systemet så släpp tillbaka ratten ett kvarts/ ett halvt varv så har servooljan fullt flöde igen. Och det sista man vrider märks knappt på styrningen.
Peugeot 205 -88 TIC
Peugeot 106 -97 Rallye
pät

Post by pät »

Har hört att man inte ska vrida riktigt fullt när man svänger, märks som sagt ingen skillnad direkt som Attsäter säger.
Patrik
Peugeot 309 GTI16 -92
Föredetta bil:
309XS Nouveau -91
Rx37

Post by Rx37 »

Attsäter wrote:
Claes B wrote:Japp, överströmmingsventil som öppnar, fullt normalt.

Alla som kör lastbil vet vad det är då det ingår i den teorin, och ska man vara snäll mot systemet så släpp tillbaka ratten ett kvarts/ ett halvt varv så har servooljan fullt flöde igen. Och det sista man vrider märks knappt på styrningen.

Samma med traktorer
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Image
Nu har jag fått loss armen på lastventilen lite grann. På bilden ser ni läget som den satt i. Nu går det vrida armen neråt (spänna fjädern) utan problem, men inte vrida den uppåt, där tar det stopp.

Nu är det ju så att om bilen trycks ner bak så spänn fjädern och vill dra armen uppåt, som inte går. Har jag redan läget inställt på att det är maxlast eller ska armen gå att vrida mer uppåt? Någon som vet eller vill kolla det på sin 406a? :)
Joi

Post by Joi »

Peder_205 wrote:
Rx37 wrote:Vad gör man egentligen på en "mappning"?

Vet ungefär vad det är men inte i detalj...

Samma här

För att få en så korrekt mappning som möjligt så sätter man upp bilen i en bromsbänk så man har koll på vad man får ut för effekt när man mappar.
Och när man mappar så kopplar man upp sig med dator mot bilen styrsystem sen finjusterar man allting tills allt lirar perfekt. Och man vet när allt är bra när man kollar av sina mätvärden på tex, avgastemp, lambda, insugstemp osv. Och givetvis kollar man i bromsbänken så att man får ut så mycket effekt som möjligt när man mappar också.
Kan man sina grejer så går det även bra att mappa genom att köra som en dåre på en motorväg eller liknande, och mappa. Fast då får man bara gå efter vad alla mätare visar eftersom man inte kan kolla vad effekten är.
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

405 mi16 och 205 Gti is no more
Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

406_Jonathan wrote:Image
Nu har jag fått loss armen på lastventilen lite grann. På bilden ser ni läget som den satt i. Nu går det vrida armen neråt (spänna fjädern) utan problem, men inte vrida den uppåt, där tar det stopp.

Nu är det ju så att om bilen trycks ner bak så spänn fjädern och vill dra armen uppåt, som inte går. Har jag redan läget inställt på att det är maxlast eller ska armen gå att vrida mer uppåt? Någon som vet eller vill kolla det på sin 406a? :)
Kom igen nu, ingen som vet något om det här?
Har du en 406a vore det trevligt om du kan kolla i vilket läge din står i normalt och om den går att vrida mer uppåt än på min bild. Du behöver inte hissa upp bilen (såvida den inte är sänkt) utan du kommer åt den genom att krypa under bilen bakifrån. Den sitter nära krängninshämmaren i mitten av bilen.
Rx37

Post by Rx37 »

Tycker alla nervärderar chippen här så...

På Ferrita's hemsida om chip står det exempelvis:

3.0L V6 24V 152 KW / 207 hk

207 hk + 21 hk + 29 Nm - kr 5 495

2.0L 16V 100 KW / 136 hk

136 hk + 13.6 hk + 24.7 Nm - kr 5 495

Det där tycker jag iaf är ganska mycket bara för ett chip som inte är huvudlöst dyrt heller, men stämmer siffrorna? Erfarenhet?
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Det är många som testat vanliga chip på bensinare här i klubben, det knappt skillnad så det är -omöjligt- att de stämmer.
Ganska säker på att de inte har öppet köp på sina produketer (;

Diesel-box och Turbo -chip är däremot en annan historia.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Rx37

Post by Rx37 »

Trodde nästan det :P
Jönsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Jönsson »

Hur får ja ut orginalstereon ur en 306a? har sett att det finns två jack i plastpanelen precis under stereon men längre än så har jag inte kommit..
205 GTI-89
205 GTI-92
306 Gti-99
There's no school, as old skool
Ankan
Senior

Post by Ankan »

Jönsson wrote:Hur får ja ut orginalstereon ur en 306a? har sett att det finns två jack i plastpanelen precis under stereon men längre än så har jag inte kommit..

Jag tog en skruvmejsel och sen fipplade lite 8)
Angelika
kör 307CC- sommartid
205Gti/Audi kombi- vintertid
Kör med Michael året om
Veiko
Crew
Crew

Post by Veiko »

Jönsson wrote:Hur får ja ut orginalstereon ur en 306a? har sett att det finns två jack i plastpanelen precis under stereon men längre än så har jag inte kommit..

Spett :wink:
--------------------------------------------
307 SW 2,0 -03

"Man ska inte knarka om man redan är dum i huvet!"
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Eller varför inte en brandyxa? Jag har sett den varianten i en Delta 88, och kan bara säga att den var ju inte så vacker inuti.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Post Reply