406_Jonathan wrote:Stod stilla i gräsmattan med 406an och gav fullt rattutslag. Precis när man inte kan svänga mer så visslar det med ett skrapande ljud från servopumpen och motorvarvet går ner en aning. Likadant om jag svänger höger/vänster. Är detta normalt? Låter inget vidare, men servostyrningen funkar prima i övrigt.
Sådär har det varit på alla bilar jag haft(med servo), kollade av ren nyfikenhet på en av dem när någon annan rattade med motorn igång, det såg ut som att det fanns någon ventil som lättar på trycket när man rattar fullt ut, en slang med något monterat på den hoppade till när ljudet uppstod.
Om förklaringen stämmer eller inte kan jag inte svära på, men någon sorts avlastning låter rimligt tycker jag
406_Jonathan wrote:Stod stilla i gräsmattan med 406an och gav fullt rattutslag. Precis när man inte kan svänga mer så visslar det med ett skrapande ljud från servopumpen och motorvarvet går ner en aning. Likadant om jag svänger höger/vänster. Är detta normalt? Låter inget vidare, men servostyrningen funkar prima i övrigt.
Sådär har det varit på alla bilar jag haft(med servo), kollade av ren nyfikenhet på en av dem när någon annan rattade med motorn igång, det såg ut som att det fanns någon ventil som lättar på trycket när man rattar fullt ut, en slang med något monterat på den hoppade till när ljudet uppstod.
Om förklaringen stämmer eller inte kan jag inte svära på, men någon sorts avlastning låter rimligt tycker jag
Hursom så behöver du nog knappast oroa dig.
har också hört något liknande
Övertrycksventil, annars skulle du blåsa packningar för det vilda.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Jönsson wrote:Cabben på familjeglidaren börjar se ut som f*n.. massa fågelskit o grejjor.. någon som har tips på vad man ska använda för o få den ren igen?
Sån som man gör renr markiser med skulle jag tro, finns speciella tvättmedel till sådan vattentät duk. Men det är bara en gissning
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Claes B wrote:Japp, överströmmingsventil som öppnar, fullt normalt. Edit: Snillet snabbast.
Alla som kör lastbil vet vad det är då det ingår i den teorin, och ska man vara snäll mot systemet så släpp tillbaka ratten ett kvarts/ ett halvt varv så har servooljan fullt flöde igen. Och det sista man vrider märks knappt på styrningen.
Claes B wrote:Japp, överströmmingsventil som öppnar, fullt normalt. Edit: Snillet snabbast.
Alla som kör lastbil vet vad det är då det ingår i den teorin, och ska man vara snäll mot systemet så släpp tillbaka ratten ett kvarts/ ett halvt varv så har servooljan fullt flöde igen. Och det sista man vrider märks knappt på styrningen.
Nu har jag fått loss armen på lastventilen lite grann. På bilden ser ni läget som den satt i. Nu går det vrida armen neråt (spänna fjädern) utan problem, men inte vrida den uppåt, där tar det stopp.
Nu är det ju så att om bilen trycks ner bak så spänn fjädern och vill dra armen uppåt, som inte går. Har jag redan läget inställt på att det är maxlast eller ska armen gå att vrida mer uppåt? Någon som vet eller vill kolla det på sin 406a?
Rx37 wrote:Vad gör man egentligen på en "mappning"?
Vet ungefär vad det är men inte i detalj...
Samma här
För att få en så korrekt mappning som möjligt så sätter man upp bilen i en bromsbänk så man har koll på vad man får ut för effekt när man mappar. Och när man mappar så kopplar man upp sig med dator mot bilen styrsystem sen finjusterar man allting tills allt lirar perfekt. Och man vet när allt är bra när man kollar av sina mätvärden på tex, avgastemp, lambda, insugstemp osv. Och givetvis kollar man i bromsbänken så att man får ut så mycket effekt som möjligt när man mappar också. Kan man sina grejer så går det även bra att mappa genom att köra som en dåre på en motorväg eller liknande, och mappa. Fast då får man bara gå efter vad alla mätare visar eftersom man inte kan kolla vad effekten är.
Kör: Audi A4 Avant S-Line -07
405 mi16 och 205 Gti is no more Min gamla 405a 309 Gti16 = Såld
406_Jonathan wrote: Nu har jag fått loss armen på lastventilen lite grann. På bilden ser ni läget som den satt i. Nu går det vrida armen neråt (spänna fjädern) utan problem, men inte vrida den uppåt, där tar det stopp.
Nu är det ju så att om bilen trycks ner bak så spänn fjädern och vill dra armen uppåt, som inte går. Har jag redan läget inställt på att det är maxlast eller ska armen gå att vrida mer uppåt? Någon som vet eller vill kolla det på sin 406a?
Kom igen nu, ingen som vet något om det här?
Har du en 406a vore det trevligt om du kan kolla i vilket läge din står i normalt och om den går att vrida mer uppåt än på min bild. Du behöver inte hissa upp bilen (såvida den inte är sänkt) utan du kommer åt den genom att krypa under bilen bakifrån. Den sitter nära krängninshämmaren i mitten av bilen.
Det är många som testat vanliga chip på bensinare här i klubben, det knappt skillnad så det är -omöjligt- att de stämmer.
Ganska säker på att de inte har öppet köp på sina produketer (;
Diesel-box och Turbo -chip är däremot en annan historia.
Peugeot Sport Club | CREW If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Jönsson wrote:Hur får ja ut orginalstereon ur en 306a? har sett att det finns två jack i plastpanelen precis under stereon men längre än så har jag inte kommit..
Jag tog en skruvmejsel och sen fipplade lite
Angelika
kör 307CC- sommartid
205Gti/Audi kombi- vintertid
Kör med Michael året om
Jönsson wrote:Hur får ja ut orginalstereon ur en 306a? har sett att det finns två jack i plastpanelen precis under stereon men längre än så har jag inte kommit..
Eller varför inte en brandyxa? Jag har sett den varianten i en Delta 88, och kan bara säga att den var ju inte så vacker inuti.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.