idiot-tråd ('Våga fråga'-tråd )
Hej hej.
Körde hårt med bilen idag och märkte att använder jag bromsarna hårt så försvinner bromskraften, Vi säger jag kör i 140 och bromsar hårt så försvinner kraften efter ca 2 sekunder, Så fort ska väl inte bromsarna bli för varma.
Är det beläggen som är av skräp kvalitet då ?? skivorna ser mycket bra ut.
Helt livsfarligt detta
Körde hårt med bilen idag och märkte att använder jag bromsarna hårt så försvinner bromskraften, Vi säger jag kör i 140 och bromsar hårt så försvinner kraften efter ca 2 sekunder, Så fort ska väl inte bromsarna bli för varma.
Är det beläggen som är av skräp kvalitet då ?? skivorna ser mycket bra ut.
Helt livsfarligt detta
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Ja det är klart att det är livsfarligt. Annars så skulle vi väl få åka 140 i Sverige.
Nej då skämt å sido. Det kan ju vara så att även om skivorna är fina så kan du ha slitna = tunna belägg. Där förlorar du ju en del av värmeavledningen. Har du sedan inte bytt bromsvätska på ett bra tag så har du säkert vatten i bromsvätskan. Det behövs ju inte mer än 100 grader för att få det att koka. Då försvinner ju bromsarna (totalt) innan vattnet kallnat igen.
Med riktiga belägg och riktig bromsvätska med hög kokpunkt så fungerar det ju tom. att köra när skivorna glöder.
Med riktiga belägg och riktig bromsvätska med hög kokpunkt så fungerar det ju tom. att köra när skivorna glöder.
Last edited by R-Gubbe on Thu May 21, 2009 10:28, edited 1 time in total.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Claes B wrote:Då har du gjort nåt fel. I normala fall ska det inte ändra sig.
Vad är det mer specifikt som kan ha gjorts fel i sådana operationer?
Hjulinställning rekommenderas ju i samband med stötdämparbyte, men om toe är det enda som går att justera så ska det väl inte behövas någon inställning alls så länge styrleden inte lossas.
krille! wrote:Claes B wrote:Då har du gjort nåt fel. I normala fall ska det inte ändra sig.
Vad är det mer specifikt som kan ha gjorts fel i sådana operationer?
Hjulinställning rekommenderas ju i samband med stötdämparbyte, men om toe är det enda som går att justera så ska det väl inte behövas någon inställning alls så länge styrleden inte lossas.
Du blandar inte ihop det med sänkning? Isf. bör man ställa toe eftersom man förändrar geometrin. Om man bara tar loss fjäderbenet och sätter dit det igen behövs det inte. Med en viss reservation, det finns olika konstruktioner i förbandet mellan fjäderben och spindel. Det kan tänkas att det finns bilar med såpass mycket spel och frigång i grejerna att det inte är säkert att de hamnar på samma ställe vid återmontering. Men det gäller inte Peugeot ivf.
Tänkte inte specifikt på sänkning, men det hör väl mer eller mindre till ämnet.
Men då förstår jag lite bättre iaf, att höjden påverkar
Frågade senast idag i samband med hjulinställningen om man måste ställa in något när man ändrar höjden på ställbara grejer utan att demontera någon framvagnsdetalj, det skulle tydligen inte behövas så länge man (självklart)är noga med att det blir lika på bägge sidor.
Hur hög sanningshalten i det påståendet är låter jag vara osagt, men höjer man lite får man se till att ha hyfsad koll på däckslitaget ifall det skulle bli till ett problem.
Men då förstår jag lite bättre iaf, att höjden påverkar
Frågade senast idag i samband med hjulinställningen om man måste ställa in något när man ändrar höjden på ställbara grejer utan att demontera någon framvagnsdetalj, det skulle tydligen inte behövas så länge man (självklart)är noga med att det blir lika på bägge sidor.
Hur hög sanningshalten i det påståendet är låter jag vara osagt, men höjer man lite får man se till att ha hyfsad koll på däckslitaget ifall det skulle bli till ett problem.
- 406_Jonathan
Ingen?406_Jonathan wrote:Kom igen nu, ingen som vet något om det här?406_Jonathan wrote:
Nu har jag fått loss armen på lastventilen lite grann. På bilden ser ni läget som den satt i. Nu går det vrida armen neråt (spänna fjädern) utan problem, men inte vrida den uppåt, där tar det stopp.
Nu är det ju så att om bilen trycks ner bak så spänn fjädern och vill dra armen uppåt, som inte går. Har jag redan läget inställt på att det är maxlast eller ska armen gå att vrida mer uppåt? Någon som vet eller vill kolla det på sin 406a?
Har du en 406a vore det trevligt om du kan kolla i vilket läge din står i normalt och om den går att vrida mer uppåt än på min bild. Du behöver inte hissa upp bilen (såvida den inte är sänkt) utan du kommer åt den genom att krypa under bilen bakifrån. Den sitter nära krängninshämmaren bak i mitten av bilen.

Joi wrote:Vad är det för afrvärde på e85?
samma som på bensin.
...visar ju bara restsyrert i avgaserna.
www.almostracing.se
Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
Joi wrote:m@s wrote:Joi wrote:Vad är det för afrvärde på e85?
samma som på bensin.
ah okejrå, fått för mig att de är 9 nånting, fråga mig inte varför
Mappa mot AFR 12-13 vid fullt last så ligger du fint till!
www.almostracing.se
Joi wrote:m@s wrote:Joi wrote:Vad är det för afrvärde på e85?
samma som på bensin.
Beros på om mätaren översätter eller inte, och det gör nog typ alla.
Enklare att köra mot lambda tycker jag personligen.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
m@s wrote:Joi wrote:m@s wrote:Joi wrote:Vad är det för afrvärde på e85?
samma som på bensin.
Mappa mot AFR 12-13 vid fullt last så ligger du fint till!
hm f*n. som i MT när man ställer in engine constants, där man skriver in motorstorlek o spridare o så, så ska man på afr värde raden skriva in 10 om man ska köra E85. och me vanliga soppa så är de ju vid 14 man ska skriva. Fick jag reda på nu igen. Hmm vad är rätt
Hur mycket måste va med bilen vid skrotning?
om den är besiktigad..
om den är besiktigad..
Peugeot Sport Club
Fredri k Otterdahl
405 Mi16
Tack till Alla i klubben som hjälpt mig det sista!
söker en slang
Fredri k Otterdahl
405 Mi16
söker en slang
- S.Hedström
- Klubbmedlem

så det räcker med en kaross då?
var ju 12år sen jag skrotade nåt...
var ju 12år sen jag skrotade nåt...
Peugeot Sport Club
Fredri k Otterdahl
405 Mi16
söker en slang
Fredri k Otterdahl
405 Mi16
söker en slang