bakvagn 205, erfarenheter!

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Jag påminde honom om detta igår och han skulle kolla upp det - igen... :wink:
Loffas

Post by Loffas »

uppsi
Stefan Sager

Post by Stefan Sager »

Upp igen, väntar på besked.
Sushi-addict | Peugeot 307 XS 2,0 -06
siverby

Post by siverby »

Den här tråden kommer nog alltid vara aktuell så det är lika bra att jag lyfter.
Nu har jag börjat lite smått med min bakaxel. Fick loss kränghämmarplattan utan några som helst problem med en hjulbult från skodan, var lite rostigt i hålet men splinesen var skitfina.
Jag har ingen torxnyckel till torsionsstaven, är det T40 till 205 också?

Det enda jag inte fattar än så länge är hur torsionsstaven sitter fast i den änden som sitter i röret? Alltså där med en mindre skruv med ett spår i och en liten mutter. Behöver man ens lossa den sidan? Nu ska det väll "bara" vara att pilla ut brickan vid båda torsionsstavarna och banka ut svingarmarna?
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

lossa yttre sidan på var sida av torsionstavarna, den sidan med den ocentrerade brickan.....och om du lossat krängaren så skall du kunna banka ur axeltappen och staven/stavarna kommer troligen lossa från någon sida med splinsen och följa med.

sedan ser du närmare och kan ta isär mer...
M.Forsén

Post by M.Forsén »

Joakim Enoksson wrote:lossa yttre sidan på var sida av torsionstavarna, den sidan med den ocentrerade brickan.....och om du lossat krängaren så skall du kunna banka ur axeltappen och staven/stavarna kommer troligen lossa från någon sida med splinsen och följa med.

sedan ser du närmare och kan ta isär mer...

Kann man borra och gänga dit smörjnipplar med bakaxeln på plats,på bilen utan att ta isär axeln ?
Inget fel på min axel ännu men skulle gärna vilja sätta dit nipplar i förbyggade syfte.Har sparat beskrivning på diskett,sedan ett tidigare inlägg, med bilder och mått på var nipplarna skall sitta.
Nik

Post by Nik »

M.Forsén wrote:Kann man borra och gänga dit smörjnipplar med bakaxeln på plats,på bilen utan att ta isär axeln ?
Inget fel på min axel ännu men skulle gärna vilja sätta dit nipplar i förbyggade syfte.Har sparat beskrivning på diskett,sedan ett tidigare inlägg, med bilder och mått på var nipplarna skall sitta.

Japp det kan du göra.
Men om axeln aldrig är renoverad så byt iaf packningar.
Spelar ingen roll hur mycket fett du pressar in varje veckoslut om packningarna inte håller tätt längre....
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
LillENOK
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by LillENOK »

Är nog inte så vettigt att försöka sig på att montera fettnipplar på plats.. Var seriös och plocka ner axel medans den fortfarande är fräsch, kanske är något lager lite dåligt men väldigt troligt är nog att det är behövligt med packning (packbox?) byte i vilket fall.
Peugeot 406 Coupe 2.2 -03
SMC 500 Wildcat -10
M.Forsén

Post by M.Forsén »

LillENOK wrote:Är nog inte så vettigt att försöka sig på att montera fettnipplar på plats.. Var seriös och plocka ner axel medans den fortfarande är fräsch, kanske är något lager lite dåligt men väldigt troligt är nog att det är behövligt med packning (packbox?) byte i vilket fall.

Tack grabbar,axeleln är aldrig bytt eller renoverad ,den är ju BARA 19 år
tycker den skall hålla minst 19 år till (det är ju en PEUGEOT!!) aldrig vinterkörd.
Nik

Post by Nik »

M.Forsén wrote:Tack grabbar,axeleln är aldrig bytt eller renoverad ,den är ju BARA 19 år
tycker den skall hålla minst 19 år till (det är ju en PEUGEOT!!) aldrig vinterkörd.

Man tycker det!
Men gummipackningarna torkar på 19 år ;)
Var proaktiv, du kommer inte att ångra dig
M.Forsén

Post by M.Forsén »

Nik wrote:
M.Forsén wrote:Tack grabbar,axeleln är aldrig bytt eller renoverad ,den är ju BARA 19 år

Man tycker det!
Men gummipackningarna torkar på 19 år ;)
Var proaktiv, du kommer inte att ångra dig

Lovar åtgärda det när vårsolen börjar värma.
siverby

Post by siverby »

Började sätta ihop min bakaxel idag. När jag sköt i svingarmarna tog det stopp när det vara flera centimeter kvar, vickade lite och fick in den knappt en centimeter till så jag antar att jag kom in i inre lagret men sen var det stopp.
Hur mycket våld ska det behövas? Bankade hårt med en gummiklubba och sen medelhårt med en slägghammare utan att det rörde sig. Jag vill ju inte trycka in inre lagren mot mitten av röret, lär inte bli kul att få ut dom då...
Alla fyra lager är bytta på verkstad.
siverby

Post by siverby »

upp. Hur mycket ska man behöva banka?
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Man ska inte behöva banka alls. De ska glida i lätt. Det låter som om några nålar i det inre lagret har rest sig från lagret och tar i tappen. Titta in i axeln med en ficklampa och se efter.
siverby

Post by siverby »

f*n. Jag lyste och tyckte det såg bra ut, det är lika dant på båda sidor.
Han ringde från verkstan och trodde att man skulle sätta inre lagret på svingarmstappen först (han fick bara röret) eftersom det inte finns något stopp för inre lagret, jag sa att han skulle mäta hur djupt dom skulle och dom verkar sitta rätt.
Nik

Post by Nik »

Man skall sätta lagrena i rören och det inre sitter ca 20 cm från ytterkanten.
siverby

Post by siverby »

Nålarna sitter där dom ska. Att dömma av fettet på tappen när jag tar ut den ser det ut som den kommer in 5mm i inre lagret så jag fattar inte vad som tar stopp :( Fettnippeln stack in en millimeter så jag tog ut den men det hjälpte inte.
Stebe
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Stebe »

Finns det ingen bra sprängbild på bakaxeln i Haynes?
Har kollat men hittar ingen, bilderna i början av denna tråden funkade ju inte längre :(
#1683 Stefan Bengtsson
106 Rallye-97 Krockad och inlöst, 106 Rallye-97 Såld och bränd
106 Rallye-97 Bruksbilen, 106 Rallye-97 Banbilen?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower-07 Familjekombin
siverby

Post by siverby »

I Haynes står det väll typ "ta ner bakaxeln och lämna till verkstad". Finns bilder från reservdelskatalogen här:
http://www.205gtidrivers.com/articles.p ... beamrefurb
Loffas

Post by Loffas »

du har inte satt packninegn för långt in då?
Post Reply