S.Hedström wrote:Vad tusan är det för gänga på spindelleden till mi16 -90? Muttern är ju väck
Brukar inte det vara M10x1 om jg har fattat frågan rätt. Annars kan du väl byta bult o sätta på en vanlig M10.
Funkar inte riktigt så på 405. Men jag har för mig att det är grovgänga M10, mät, grovgänga är 1,5mm i stigning, behövs inga extrema mätverktyg för att avgöra om det är 1,5 eller ev. 1,25.
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496
Funkar inte riktigt så på 405. Men jag har för mig att det är grovgänga M10, mät, grovgänga är 1,5mm i stigning, behövs inga extrema mätverktyg för att avgöra om det är 1,5 eller ev. 1,25.
Claes B wrote:Funkar inte riktigt så på 405. Men jag har för mig att det är grovgänga M10, mät, grovgänga är 1,5mm i stigning, behövs inga extrema mätverktyg för att avgöra om det är 1,5 eller ev. 1,25.
Nej visst tusan där är ju leden iskruvad i spindeln och muttern är ju nedåt. Precis som på 406 och 605. Tankevurpa där.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
406_Jonathan wrote:Någon som vet hur bromsljuset i bakrutan på en 407 SW sitter fast? Den sitter nämligen löst i ena kanten och jag ser inte hur det är tänkt att den ska sitta fast... Vågar inte bända så mycket ifall något går sönder.
Limmat på rutan.
1.Ok Kommer ju inte åt att limma den lösa änden när den sitter fast i den andra. Kan man få dän "ytterhöljet" på något vis och på så vid komma åt där limmet släppt? Eller måste man lossa limmet på sidan som sitter fast också för att komma åt?
2. På nyare 407or så sitter det 3 vågräta kromribbor i fronten. Vet någon om dessa bara är limmade eller är grillen omgjord så att de kan knäppas fast eller liknande?
Lägger till en fråga till:
3. Ska det bara vara en "huvudnyckel" till 407an? Fick med en vikbar med knappar och en som man måste sätta i dörren för att låsa upp...
S.Hedström wrote:Vad tusan är det för gänga på spindelleden till mi16 -90? Muttern är ju väck
Brukar inte det vara M10x1 om jg har fattat frågan rätt. Annars kan du väl byta bult o sätta på en vanlig M10.
Tar med mig lite från jobb och provar
För att svara på min egen fråga:
M12x1,5 var det rätta
Vad brukar en topp-renovering innefatta? slipa om ventilsätena, nya ventiltätningar, ny toppackning, vad mer? Läser lite på engelska forum o där snackar dom om guides, är det samma som ventiltätningen eller?
Läste lite om någon som hade problem med tickande 306a och han hade bytt ventiler och lyftare och hade fortfarande samma tickande.. någon tipsade om att det kunde vara "guidesen" som var slitna. samt att tickandet även kunde försvinna om man slipade om ventilsätena..
Jönsson wrote:Vad brukar en topp-renovering innefatta? slipa om ventilsätena, nya ventiltätningar, ny toppackning, vad mer? Läser lite på engelska forum o där snackar dom om guides, är det samma som ventiltätningen eller?
Läste lite om någon som hade problem med tickande 306a och han hade bytt ventiler och lyftare och hade fortfarande samma tickande.. någon tipsade om att det kunde vara "guidesen" som var slitna. samt att tickandet även kunde försvinna om man slipade om ventilsätena..
Säten/ventiler/styrningar/fjädrar/följare(tryckare)/kam/tätningar och allmänt skick vad det gäller rakhet/sprickor så har man täckt in det mesta.
Det är alltså en bra idé att även kolla upp fjädrarna om man har möjlighet, de BLIR sämre med åren/drifttimmarna, men på en bruksis som inte varvas hårt regelbundet är det ju "skit samma". Dock inte på en bil som körs på högvarv , fjädrar som tappat stunsen kan orsaka effektförluster en bra bit ned i varvtal från maxvarv utan att man upplever något "problem".
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Jönsson wrote:Styrningarna är det ju självklart tack!
Hur kontrollerar man egentligen att en ventil inte är krokig? har för mig ja hört nått om att man kan kolla med typ ultraljud eller liknande?
Sätt ventilen i en pelarborrmaskin. Har man ingen så kan man spänna upp en vanlig borrmaskin i ett skruvstycke. Samtidigt är det enkelt att rengöra ventilen
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Jönsson wrote:Styrningarna är det ju självklart tack!
Hur kontrollerar man egentligen att en ventil inte är krokig? har för mig ja hört nått om att man kan kolla med typ ultraljud eller liknande?
Det enkla sättet är att sätta upp den i en svarv och kolla med indikatorklocka. Det omständiga och lite svårare, beroende på kompetens, är att använda mätmaskin. Ultraljud... Kan inte så mycket om ultraljud men rent spontant låte inte det som ett sätt att kolla krokighet med, snarare sprickor isf.
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496
Jönsson wrote:Vad brukar en topp-renovering innefatta? slipa om ventilsätena, nya ventiltätningar, ny toppackning, vad mer? Läser lite på engelska forum o där snackar dom om guides, är det samma som ventiltätningen eller?
Får jag lyssna på din bil igen? Tror du är lite känslig igen!
Finns ingen rimlig chans att dina styrningar skulle vara så slitna att det skulle låta nåt. Det enda jag kan tänka mig som låter är tryckarna. Köp nya och byt.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Engelsmännen har ju iofsig skrivit en hel del om någon typ av incident som uppenbarligen är JÄTTEVANLIG där.... som gör att ventilerna blir lite lite lite sneda, och då uppstår ett visst ticklljud.
På just maskinerna i 306GTI alltså.
Jag fördjupade mig inte i det då det inte kändes aktuellt för mig Men tydligen ganska vanligt, flera som vittnade om att de fått åtgärda detta.
205gtidrivers då.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.