Förutom att sportdämpare är hårdare, så brukar de också vara kortare (finns undantag), vilket gör att de inte bottnar lika lätt. Bottnade dämpare är definitivt inte bra för väghållningen, du blir passagerare bakom ratten om det vill sig illa.
Du märker i övrigt definitivt av hårdare dämpare, kanske inte såååå dramatiskt i statisk kurvtagning på jämn bana, men däremot vid instyrning. Greppet i utgångar förbättras oxå med rätt ställda dämpare. Sänkfjädrar är ju oftast hårdare och då kan returdämpningen i originaldämparna bli lite klen och då blir bilen "hoppig" i ojämnheter och det är inte bra för greppet.
Stötdämpare vilka??
- Andreas Bystedt
Pär exakt det jag menade, nu känner jag en viss hoppighet i kurviga, gropiga partier...inte ett dugg roligt!
Man kanske ska köpa nya dämpare då
Man kanske ska köpa nya dämpare då
Fd. Medlem nr 527
Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*
Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*
Pär wrote:. Sänkfjädrar är ju oftast hårdare och då kan returdämpningen i originaldämparna bli lite klen och då blir bilen "hoppig" i ojämnheter och det är inte bra för greppet.
Precis så är min bil. Nu blev det in ny utgift på inköpskontot.
Jag har för mig att jag hade läst att du inte rekomenderade dina dämpare till 206:orna eller kom jag ihåg fel?
Vilka skulle vara bäst? Jag har tittat lite på KW dämpare.
/Mita
Medlem 357
Nordisk mästarinna i bilbygge
Best Female Ride i Nordic Tuner Awards
Nordisk mästarinna i bilbygge
Best Female Ride i Nordic Tuner Awards
Hmmm, även om jag nog försöker avråda från Avo när det är på plats, så minns jag inte att jag gjort det för 206.Mita wrote:.....Precis så är min bil. Nu blev det in ny utgift på inköpskontot.![]()
Jag har för mig att jag hade läst att du inte rekomenderade dina dämpare till 206:orna eller kom jag ihåg fel?![]()
Vilka skulle vara bäst? Jag har tittat lite på KW dämpare.
/Mita
Avo är liksom "mid range" och man får vad man betalar för. KW är tydligen bra grejer, så det är nog ett tryggt köp. Deras coilovers är dessutom rostfria, men det är nog inte gratis. Deras gasdämpare är nog rätt lika röda Koni eftersom AL-KO äger Koni.
De som höjer sig över mängden är väl Bilstein och Koni har ju lite mer avancerade saker än gulingarna oxå. Se kommer tex LEDA för att toppas av Öhlins och Penske.
Jag kan inte uttala mig om Avo är varken bättre eller sämre än Koni, Spax mfl som befinner sig i samma segment.
Jag har oxå Chassis Dynamics gasdämpare med fast dämpning (typ Koni röda antar jag) med de vet jag inget om.
Lägg en ungefärlig budget och kolla runt vad du kan få!
EN 14497