Men skillnaden blir nog inte särskilt stor iaf. Inte ens mellan "batch" och sekventiell.
Om det ligger soppa på ventilhattarna eller om det sprutas direkt på kolven när ventilerna öppnas kan väl kvitta?
Det är ju inte så att soppan sakta droppar in i cylindern direkt, det är väl i regel ett ansenligt luftdrag som sveper med sig det mesta in.
Det blir ju ändå så att luften drar med sig bensinen in, om den väntar på ventilen. Så det blandas ju där.
Om du har rätt så kan du säkerligen vinna ett par 2 hk på ett sekventiellt sprut.. Jämför det med något annat trim, typ dubbla förgasare ...
Ja, jag föreslog bara något som låg någorlunda i samma prisklass.. och som gör en noterbar skillnad.
Givetvis är det ultimata fortfarande separate spjäll...
Ingen som minns gamla Bosch K-Jetronic som satt på de flesta tyska och svenska bilarna en bra bit in på 80-talet? De sprutade faktiskt in kontinuerligt. Inga kablar till spridarna ens. De drog oftast mer bensin än motsvarande förgasarmotor. Fördelen var väl tillförlitligheten, de krånglade i princip aldrig. Utvecklingen har gått framåt kan man säga
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Är det så att de två spridarna med de längsta kablarna ska gå till cylinder 1 resp. 4?
Eftersom kablarna går igenom "hålet" i insuget tycker jag att det borde vara gjort så på fabriken, det verkar mest logiskt.
Har någon tid skulle jag bli tacksam om nån kunde kolla på sin egen 205:a
vad händer om man skulle sätta någon spridare fel?
Anton Ewald medlemsnr. 462
205 GTI Monte Carlo -91 min bil!
Opel Omega -88 med bakhjulsdrift som vinterbil