Torsionsstavar 205GTI

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

Feta saker, jag lovar att du kommer ÄLSKA dom sedan, jag älskar mina....=))
Freddan

Post by Freddan »

Hmm... e de nån idé att bara uppdatera torsionsfjädrarna eller måste man ta krängaren oxå för att få nåt resultat?

Eller vilket e bästa att satsa på krängare eller fjädrar? Om man bara köper ett alt. menar ja...
/Fredrik Fröberg
Numera Peugeot-lös... :cry:
Pär Hylander

Post by Pär Hylander »

Freddan wrote:Hmm... e de nån idé att bara uppdatera torsionsfjädrarna eller måste man ta krängaren oxå för att få nåt resultat?

Eller vilket e bästa att satsa på krängare eller fjädrar? Om man bara köper ett alt. menar ja...

Om du bara ändrar i bakvagnen kommer bilen att bli mer överstyrd, i teorin kan du dock montera gröve stavar bak och grövre krängare FRAM och få bibehållen balans.

Så om du har vettig balans nu och gör det ena eller det andra så kommer det att bli sämre....
Freddan

Post by Freddan »

Pär Hylander wrote:Om du bara ändrar i bakvagnen kommer bilen att bli mer överstyrd, i teorin kan du dock montera gröve stavar bak och grövre krängare FRAM och få bibehållen balans.

Så om du har vettig balans nu och gör det ena eller det andra så kommer det att bli sämre....

Jo, de vet jag men nu har jag ju hårdare sportfjädrar fram, tycker att ja har kört med understyrning i stort sett hela säsongen. Iof har jag nog skruvat bort mig lite med dämparna men jämnare fjäderkonstant är aldrig fel...
/Fredrik Fröberg
Nik

Post by Nik »

Freddan wrote:Hmm... e de nån idé att bara uppdatera torsionsfjädrarna eller måste man ta krängaren oxå för att få nåt resultat?

Dom säger att man skall bibehålla en balans på "[krängare] = [torsionsstavar] + 2 mm".
Dvs har man 23 mm T-stavar så kör man på en 25 mm krängare.
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Freddan

Post by Freddan »

Nik wrote:Dom säger att man skall bibehålla en balans på "[krängare] = [torsionsstavar] + 2 mm".
Dvs har man 23 mm T-stavar så kör man på en 25 mm krängare.

Ok, bäst å köpa båda samtidigt då...
/Fredrik Fröberg
Post Reply