Stefan Sager wrote:Mutz, du kanske känner till den förra ägaren av stereon, Jan Roesen heter han. Han tävlar inte aktivt längre men justerar åt nåra som tävlar i SM-final. Han har även bedömt åt SASCA.
Nej ingen jag känner till, kanske när man ser han. Vet du vad för bil han tävlade med?
Åker T4 men är kvar och leker med dom andra barnen i klubben ändå!
I en bil så blir avståndet till din vänstra högtalare ( om du sitter på förarplatsen) närmre och för att inte uppleva att allt ljud kommer därifrån och för att få en mer centrerad ljudbild så gör du med hjälp av tidskompensering så att ljudet ifrån då tex din vänstar högtalare spelar några ms senare en ifrån den högra.
Mutz wrote:I en bil så blir avståndet till din vänstra högtalare ( om du sitter på förarplatsen) närmre och för att inte uppleva att allt ljud kommer därifrån och för att få en mer centrerad ljudbild så gör du med hjälp av tidskompensering så att ljudet ifrån då tex din vänstar högtalare spelar några ms senare en ifrån den högra.
Så tidskompensering är mao inget för passagerare? (På högra sidan av bilen.)
Mutz wrote:I en bil så blir avståndet till din vänstra högtalare ( om du sitter på förarplatsen) närmre och för att inte uppleva att allt ljud kommer därifrån och för att få en mer centrerad ljudbild så gör du med hjälp av tidskompensering så att ljudet ifrån då tex din vänstar högtalare spelar några ms senare en ifrån den högra.
Så tidskompensering är mao inget för passagerare? (På högra sidan av bilen.)
Helt rätt! På passagerar sidan låter det inge bra, men i 9813 kan man ställa in så man lätt kan ändra så att tidskompet blir inställt för passagrarsidan.
I en bil så blir avståndet till din vänstra högtalare ( om du sitter på förarplatsen) närmre och för att inte uppleva att allt ljud kommer därifrån och för att få en mer centrerad ljudbild så gör du med hjälp av tidskompensering så att ljudet ifrån då tex din vänstar högtalare spelar några ms senare en ifrån den högra.
När jag åker i min bil så uppelver jag att det mesta ljudet komer från höger. Pga av att högtalaren på min sida sitter nere i fothöjd och att mina långskånkar till ben skymmer dom...
Tobbe Tuff wrote:tidskompensering finns ju redan i 206:an original. Man justerar liksom bara så att höger högtalare låter lite mer... eller är jag ute å cyklar nu?
Cyklar, du tänker på vanlig balanskontroll, dvs att dämpa ljudet på förarsidan för att det på passagerasidan ska höras bättre, dock så kommer ljudet fortfarande något för sent från höger jfrt med vänster..
Tobbe Tuff wrote:tidskompensering finns ju redan i 206:an original. Man justerar liksom bara så att höger högtalare låter lite mer... eller är jag ute å cyklar nu?
Du tänker på balance? Tidskompensering fördröjer ljudsignalen till högtalaren till skillnad mot balance som enbart höjer ljudet i t.ex högra högtalaren.