Polis får inte subjektivt tycka att ett fordon låter för mkt. De måste ha mätutr.
Har en gång blivit stoppad för det och bötfälld, drev målet vidare och åklagaren droppade caset.
Fanns Hovrättsdom på detta.
Avgas decibel??
Jag praktiserar just nu på Bilprovningen i Linköping. Vid kontrollbesiktning så har jag inte sett att dom gjort nåågon anmärkning för hög bullernivå.
En 740GL med 4,5" dämpare som morra rejält gick rakt igenom, en SAAB 9000 som brumma rejält var inga problem det heller.
Sålänge som avgasvärdena är okej och systemet är tätt så ska det nog inte vara några större problem.
En 740GL med 4,5" dämpare som morra rejält gick rakt igenom, en SAAB 9000 som brumma rejält var inga problem det heller.
Sålänge som avgasvärdena är okej och systemet är tätt så ska det nog inte vara några större problem.
205 GTI -89
Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92
-
Guest
Anonymous wrote:Man ska ha lika många dämpare som orginal sen vilken storlek det är spelar ingen roll. db är för en bil 90 och endast avgas ljud, insuget kan låta 120db men dom kan inte göra något åt d.
Vad finns det som säger att man ska lika många ljuddämpare som original? Varför skulle bilprovningen bry sig om det?
Sålänge bilen inte låter mer än tillåtet så spelar det inte den minsta roll hur många ljuddämare man har, då deras enda funktion är att dämpa ljudet och leda avgaserna till rätt ställe.
-
Guest
Nu tror jag inte SBP tomtarna har någon koll men helbilgodk bilar får inte avvika från typutförandet öht.
Bla ingår avgassystemet i de krockprov som föreskrivs enl. ECE regelverket.
Tar du bort en komponent så ändras förutsättningarna,
Sedan har systemets mottryck möjligen relevans för avgasreningens funktion på moderna bilar med EOBD.
Bla ingår avgassystemet i de krockprov som föreskrivs enl. ECE regelverket.
Tar du bort en komponent så ändras förutsättningarna,
Sedan har systemets mottryck möjligen relevans för avgasreningens funktion på moderna bilar med EOBD.
På en helbilsgodkänd bil gäller det ju att man inte får ändra på något, det är sant, men en Mi16 från -90 är inte helbilsgodkänd. Och såvitt jag vet är det ingen som inte kommit igenom med sin helbilsgodkända bil beroende på att avgassystemet inte är original...
Vad det gäller avgasrening så har det ingen betydelse för bilprovningens del om den fungerar bättre eller sämre än det var tänkt beroende på mottryck, klarar bilen gränsvärdena så går den igenom.
Vad det gäller avgasrening så har det ingen betydelse för bilprovningens del om den fungerar bättre eller sämre än det var tänkt beroende på mottryck, klarar bilen gränsvärdena så går den igenom.