Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
PelleW wrote:Stenis: Kör du med längre bultar eller har du "mutterkonverterat"?
Kör med längre bultar. Det höll förra året utan problem för "snålåkning" på Gelleråsen, 4 konbanedagar samt vår RS-dag på Lunda utan att ha rört sig ett endaste dugg.
Gött!
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. |Jag såg den live!
Danne E wrote:. Et ska vara 24 så vitt jag vet till den, och 4/108. Hur stort får ET avika (ca) åt båda hållen för att det inte ska ta i någonstans. Är bortåt 40 för mycket?
Även om det får plats som kommer bilen bli spårig och jävlig om du ändrar skrubbradien så mycket (40-24=16) som 16 mm.
Han minskar ju skrubbradien, så det är väl snarare så att styrningen blir okänslig och jävlig?
Hoppla, sent ska syndaren vakna.
Det är ju lite beroende på vad man har för skrubbradie för början. Men ändrar man den så mycket som 16 mm från fabriksspec så är det nog rätt sannolikt att det det blir dåligt på ett eller annat sätt.... Det finns ju bilar med både positiv och negativ styrradie som standard.
(sökte på styrradie om någon undrar varför jag väckte liv i denna tråd).
Kör med Citroên fälg på 309:an just nu, spårvidden blir ju något mindre p.g.a. annat ET, dessutom har bilen blivit spårkänslig utav h-vete. En del kan förklaras av vinterdäcken men inte hela det beteendet.
Borde ha med styrradien att göra.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.