Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
jag skrev för länge sen på detta forum att dom som funderar på att byta till öppet (sport) filter i sina RC borde ej göra det för det kommer ge en effekt minskning på grund av att man har olika spjäll med mera i insugsystem som inte fungerar som det ska om man monterar annat filter.
öppet filter i orginal luftfilter hållare kan fungera.
Niklas wrote:grabbar, när ni har filtret på 206 orginalställe så har ni all värme från kylaren rakt på filtret. En effektiv avskärming på orginal plats kapslar in filtret duktigt mycket.
dra ut filtret i friskluften, lägg det vid något dimmljus och skärma det från lerstänk etc, då ska ni se att ni vinner kräm på det.
Detta borde göra susen, enligt min erfarenhet. Ner med det öppna filtret och avskärma om det behövs, då ger det med än original även i RC. CDA-boxarna borde annars vara ypperligt om man inte orkar fixa själv. Lycka till
Q Ball Racing wrote:jag skrev för länge sen på detta forum att dom som funderar på att byta till öppet (sport) filter i sina RC borde ej göra det för det kommer ge en effekt minskning på grund av att man har olika spjäll med mera i insugsystem som inte fungerar som det ska om man monterar annat filter.
öppet filter i orginal luftfilter hållare kan fungera.
Har redan prövat att montera ett öppet K&N i original luftfilterlåda. Det gav INTE MER EFFEKT eller INTE MER LJUD. Antagligen får filtret inte tillräckligt med luft genom de föranpassade kanalerna och angående ljudet så verkar boxen vara riktigt isolerande HEJS!
Anonymous wrote:Anledningen till detta är att i original luftboxar finns oftast en lite tratt eller en radie in i LMM:en, vid montering av löst filter så blir det en skarp kant istället för en radie. Luften som trycks in i motorn tar inte vägen rakt framifrån utan trycks in från sidorna. Det är anledningen till att en radie alltid måste finnas. Jag har testat detta ett otal gånger på min flödesbänk och det skiljer bedrövligt många kubikfot i flöde när tratt eller radie inte används.
Ett tips är att med en vass kniv eller med en roterande fil skära till en radie i gummit som anslutningsflänsen sitter i.
Jan
det finns ingen LMM- luftmasse mätare på RC´n. den har MAP sensor