Lite ny ICE (bilder).

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Ulke

Post by Ulke »

Har suttit och klurat lite nu, därför denna tiden..vill ju inte släppa ifrån mig några volymer som inte fungerar tilfredställande.

Först och främst vill jag rekommendera att du bygger en basreflexlåda till dessa basar, då de kommer att trivas allra bäst i denna typen av låda....

Nettovolymen skall ligga på 74 liter, men sedan får du lägga till 3.5 liter per bas som upptas av magnet och bakstycke samt 2 liter per basreflexrör, alltså Brutto 85 liter.

Lufthastigheten kommer inte att bli överdrivet hög genom dessa 2 portar,
vilket kommer att förhindra att det uppstår blåsljud genom dem...

Portarna skall vara 2 till antalet och med en diameter på 4" (10.2cm) och med längden 25.2 cm per styck...

Basarna samt portar riktas bakåt i bilen....

Den kontroll av konerna som dessa basar ger samt dess karaktär rent frekvensmässigt gör att jag inte ger någon rekommendation för sluten låda, då detta mest skulle innebära samma typ av register, men med en mycket lägre amplitud (och det vill man ju inte eler?) :lol:

Basarnas SPL utan filter ligger mellan 41HZ och upp till över 200Hz inom en avvikelse på +- 1.5dB, och det i sig innebär att musiken spelas som den är tänkt, dvs inspelningen avgör i vilket register en peak skall uppstå.....

Max SPL kommer att ligga över 130dB (inga probox SPL värden) hahaha!

mvh Ulrik
Hobbybil: Peugeot 205 GTI (MI16) 1988
Entusiastbil: VW Corrado G60 2.1 1990
Daglig Bil: BMW 540iA
Salubilar. SEAT Ibiza -03 Blå solid (RS blå)
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Tack så mycket för hjälpen! :thumbup:

Om jag bygger en separat låda per bas o delar den angivna volymen på två, kan jag använda en basport per låda med de mått du har angett eller ställer det till det på något sätt?
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Ulke

Post by Ulke »

Inga Problem....

Nej det går bra att dela på hälften och köra en port med samma längd!

mvh Ulke
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Basarnas SPL utan filter ligger mellan 41HZ och upp till över 200Hz inom en avvikelse på +- 1.5dB, och det i sig innebär att musiken spelas som den är tänkt, dvs inspelningen avgör i vilket register en peak skall uppstå.....

Vad ligger F -3 på?

Tror du att skulle kunna skicka resultatet av beräkningen till mig? Skulle vara kul att ha. :)
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Ulke

Post by Ulke »

Hehe bra att du frågade Pelle....

Kurvan faller av 3dB vid 41HZ

Mvh Ulrik
Ulke

Post by Ulke »

...och då skall det givetvis vara att från 45HZ till över 200 skiljer det 1.5dB....under 45 rullar den av lite och 41 hz ligger den -3dB.....

Det brukliga är att man lägger -3dB på 45 cirka, men om man lägger den på cirka 41 som jag gjort så tjänar du faktiskt en del dB i det lägre registret, och det kan komma till pass i och med kupén i din bil som inte är den största :lol: 8)
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Ulke wrote:...och då skall det givetvis vara att från 45HZ till över 200 skiljer det 1.5dB....under 45 rullar den av lite och 41 hz ligger den -3dB.....

Det brukliga är att man lägger -3dB på 45 cirka, men om man lägger den på cirka 41 som jag gjort så tjänar du faktiskt en del dB i det lägre registret, och det kan komma till pass i och med kupén i din bil som inte är den största :lol: 8)

Låter bra.

STORT tack för hjälpen! :gogo:
Post Reply