Fuelcell

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Patrik R

Post by Patrik R »

brylcreem wrote:njaa håller inte riktigt ä er där :wink: all vikt bakom eller framför hjul axlarna är fel huruvida du inte kör folkrace då vill man kanske ha lite mer tyngd över just driv hjulen

ja har kört rally med 205 an i 3 år och har haspltar under tanken har aldrig vart nå problem (har vart å pula brevi vägen lite :oops: bilen blir mycket mycket överstyrd mä en fuelsell bak i och att vikten flyttas upp är ju ingen fördel..

för bana kan inte tanken sitta bättre än va den gör all vikt är långt ner och så långt bak den ska sitta. bror har nämligen en peugeot 205 banbil (svensk mästare i 3 år ) orginaltank med skum i..

mend et ä ju alltid fränt att ha :D

vad spelar det för roll om vikten sitter framför eller bakom hjulaxlarna??
.::Independent Variant User::.
Per Larsson

Post by Per Larsson »

Rosefors wrote:vad spelar det för roll om vikten sitter framför eller bakom hjulaxlarna??

Centrifugalkraften blir större om vikten sitter ute i ändarna på bilen. Alltså sladdar bilen mer, och det blir svårare att "hämta hem" sladdarna om man har mer vikt bakom bakaxeln.
mera grus
307 sport -05
Sliced

Post by Sliced »

Bilen blir trögare att ändra läge på om den blir längre, eller att man flyttar ut vikt från mittenoch utåt.
Dvs den blir tyngre att få in i sväng och få ut ur sväng, men å andra sidan går den stabilare.
Och den blir lite mindre studsig i höjdled i ändarna.. och går stabilare i långa hopp.
Jfr Audi kvackro sport som blev för kort i förhållande till längden och aldrig blev sådär riktigt bra som man trodde att den skulle bli..
Hmm.. vem blir först med fly-by-wire-ratt som kompenserar hjulrörelserna efter hur mycket bilen svänger, och hur långt jag dragit ratten.. Jag vrider ratten dit jag ska och bilen tar hand om finliret..
Jävlit otillåtet i race/rally men borde gå att gömma nere i servon.
Post Reply