malmsten wrote:Vad tror ni händer ifall den där lilla sönderfrätta pappersbiten hamnar i hålet på ett av ramlagren? Njjjyyyp kommer det säga Hade jag tappat ner nått i röret skulle jag tagit olja å sköljt ner skiten i tråget, sen utan att starta motorn bytt olja.
Eftersom toapapper är rätt poröst och kortfibrigt så löses det upp rätt fort av vätska, när dessutom vätskan har ett tryck på 4-5 bar så är min gissning att det bara spolas rakt igenom om det mot förmodan skulle ta sig genom silen i pickupen och vidare genom oljefiltret för att till sist hamna i vevlagret.
Är också övertygad om att det är helt ofarligt.
Men prova att lägga en bit toapapper i vatten och en i motorolja. Den i vatten löses upp, men inte den i oljan
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Nu har det inte så stor betydelse på om det pajjar motorn eller inte.. inte för min del iaf för jag hittade ju pappersbiten.
Nån som testat lägga toapapper i 90 graders varm olja samt under säg 5 bars tryck.. det är väl det som är det intresanta att veta vad som händer..
Mvh
Fredrik^ wrote:Nu har det inte så stor betydelse på om det pajjar motorn eller inte.. inte för min del iaf för jag hittade ju pappersbiten. Nån som testat lägga toapapper i 90 graders varm olja samt under säg 5 bars tryck.. det är väl det som är det intresanta att veta vad som händer.. Mvh
Det måste jag prova!!!
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Fredrik^ wrote:Nu har det inte så stor betydelse på om det pajjar motorn eller inte.. inte för min del iaf för jag hittade ju pappersbiten. Nån som testat lägga toapapper i 90 graders varm olja samt under säg 5 bars tryck.. det är väl det som är det intresanta att veta vad som händer.. Mvh
Det måste jag prova!!!
Jag har en motor jag kan offra
Oavsett resultat så kan vi göra en bonfire av den efteråt
Vad kan man man jämnföra säg 5 bars tryck med?
Vad har en vanlig kran i huset för tryck när man spolar vatten för fullt?
En högtryckstvätt har väl ca 140bars tryck om det är nån bra eller är det fel?
Mvh
Fredrik^ wrote:Vad kan man man jämnföra säg 5 bars tryck med? Vad har en vanlig kran i huset för tryck när man spolar vatten för fullt? En högtryckstvätt har väl ca 140bars tryck om det är nån bra eller är det fel? Mvh
Runt 3-4 bar skulle jag tro en vanlig huskran har. Tror min hydropress bryter vid 5 och slår till igen vid 4 bar. Om det sen är lite tryckförlust längs vägen till kranen så blir det väl runt 4 kanske.
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496
Fredrik^ wrote:Vad kan man man jämnföra säg 5 bars tryck med? Vad har en vanlig kran i huset för tryck när man spolar vatten för fullt? En högtryckstvätt har väl ca 140bars tryck om det är nån bra eller är det fel? Mvh
Runt 3-4 bar skulle jag tro en vanlig huskran har. Tror min hydropress bryter vid 5 och slår till igen vid 4 bar. Om det sen är lite tryckförlust längs vägen till kranen så blir det väl runt 4 kanske.
Då fyller vi din tank till hydroforen med spillolja och provar
Nu är det nog gränsfall till OT