Bara 2 saker kvar o kontrollera som kan vara felet

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
K.Gustavsson

Post by K.Gustavsson »

Gusten wrote:du kanske har felkoder i databoxenså den går på SAFE läge?
testa att nollaboxen genom att ha bateriet borta en natt.

Minns inte om jag har provat det nu när så mkt är gjort, men jag ska ut o koppla bort batteriet nu med en gång. Tack för tipset.. fast jag är mycket tveksam till att det hjälper.
Renault Laguna 2.0 Kombi

[Peugeot 205 såld]
[Peugeot 405 Mi16 såld]
K.Gustavsson

Post by K.Gustavsson »

daromer wrote:
K.Gustavsson wrote:
daromer wrote:går bilen likadant med termosensorn i koplad och urkoplad? så det inte är simpelt glappkontakt till den? ev glappkontakt till databoxen så att ngn annan grej inte ligger an?=

Ska bilen gå o starta med den urkopplad? Den gjorde inte det då vi provade. Provade visserligen bara en gång, ska prova det i morgon i så fall igen.

tror den ska gå utan sensorn. dock jääävligt svårstartad om motorn är kall. så var min ene mi16. de hade slängt dit en sensor från en suzuki.... =))

Mm okej.. men jag ska titta på det i morgon. Tackar...
Renault Laguna 2.0 Kombi

[Peugeot 205 såld]
[Peugeot 405 Mi16 såld]
Marcus

Post by Marcus »

Har du frächa tändelar på bilen? Det kan ställa till en hel del. Tex misständningar.

Har du kollat så att du har värmning på lambdan? strömmät kabeln till värmningen av lambdan så du ser att du har belastning där.
Har varit med om det själv att den har gått utan värmning och då får man ingen rolig tomgång.

Har du kollat upp grenröret som nån var inne på? Mycket vanligt fel på mi16 motorerna att dom spricker. HAr kollat på 6-7st och alla har varit spruckna.

Soppatrycket är det normalt? Är soppa/luft filter bytta på länge?
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
K.Gustavsson

Post by K.Gustavsson »

Marcus wrote:Har du frächa tändelar på bilen? Det kan ställa till en hel del. Tex misständningar.

Har du kollat så att du har värmning på lambdan? strömmät kabeln till värmningen av lambdan så du ser att du har belastning där.
Har varit med om det själv att den har gått utan värmning och då får man ingen rolig tomgång.

Har du kollat upp grenröret som nån var inne på? Mycket vanligt fel på mi16 motorerna att dom spricker. HAr kollat på 6-7st och alla har varit spruckna.

Allt i tändningsväg är bytt förutom tändkablarna. Kollade strömmen till lambdan idag, allt okej enligt mätningen.

Har inte kollat grenröret faktiskt.. hm.. :?

Soppatrycket är normalt. Soppafiltret är aldrig bytt vad jag vet men det ska inte behövas bytas har jag förstått? Luftfiltret byttes julen 04 tror jag, till utbytesfilter från Sparco. Är det jätteviktigt att det smörjs in som man ska göra?
Renault Laguna 2.0 Kombi

[Peugeot 205 såld]
[Peugeot 405 Mi16 såld]
Marcus

Post by Marcus »

Har du kollat så du inte har nån tjuvluft från nån slang eller liknande på insugssidan?

Spjälllägesgivaren har den en korrekt funktion?
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
K.Gustavsson

Post by K.Gustavsson »

Marcus wrote:Har du kollat så du inte har nån tjuvluft från nån slang eller liknande på insugssidan?

Spjälllägesgivaren har den en korrekt funktion?

Njae.. det är inget jag kan tänka mig att det kan vara. Skulle kunna se om man täpper över gummihölet till luftboxen med något o se om motorn dör eller hur det blir(?)

Men tänkte på grenröret, vore det spricka skulle det väl bröla och puttra mer(?)
Renault Laguna 2.0 Kombi

[Peugeot 205 såld]
[Peugeot 405 Mi16 såld]
K.Gustavsson

Post by K.Gustavsson »

Är det ingen som kan kommentera om det kan vara spridarna?
Renault Laguna 2.0 Kombi

[Peugeot 205 såld]
[Peugeot 405 Mi16 såld]
Gusten

Post by Gusten »

givet vis kan spridarna ge en felaktig spridning. altså en ståle i stället får måln men då borde bilen spika sönder och inte få för mycket soppa.
[url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=992[url]Bilder på 406st 2,0[/url] [url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=771[url]Bilder på 309 GTI16[/url]

Även en Suzuki GSX1100G
Medlemsnummer: 1287
lite delar från mi16/gti16 som ska bort.
http://www.mickesbilder.webb.se
K.Gustavsson

Post by K.Gustavsson »

Gusten wrote:givet vis kan spridarna ge en felaktig spridning. altså en ståle i stället får måln men då borde bilen spika sönder och inte få för mycket soppa.

Hmm.. så om det vore fel på spridarna så borde bilen få för _lite_ soppa enligt dig?
Renault Laguna 2.0 Kombi

[Peugeot 205 såld]
[Peugeot 405 Mi16 såld]
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

K.Gustavsson wrote:
Marcus wrote:Har du frächa tändelar på bilen? Det kan ställa till en hel del. Tex misständningar.

Allt i tändningsväg är bytt förutom tändkablarna. Kollade strömmen till lambdan idag, allt okej enligt mätningen.

Har inte kollat grenröret faktiskt.. hm.. :?

Soppatrycket är normalt. Soppafiltret är aldrig bytt vad jag vet men det ska inte behövas bytas har jag förstått? Luftfiltret byttes julen 04 tror jag, till utbytesfilter från Sparco. Är det jätteviktigt att det smörjs in som man ska göra?

Och du hade 3 bar i soppatryck?

Vem säger att bilen går fett?

När min pump började tjura gick trycket ner under 1 bar och då började bilen bluddra på tomgång, lät precis som om den gick fett, men med en dålig pump borde den rimligen gå magert.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
K.Gustavsson

Post by K.Gustavsson »

Den går fett, så är det bara. Det hörs och man förstår det. Och märks även på förbrukningen.

Mm men nu går inte min snålt utan tvärtom. Det är som att den chokar hela tiden...
Renault Laguna 2.0 Kombi

[Peugeot 205 såld]
[Peugeot 405 Mi16 såld]
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

K.Gustavsson wrote:Den går fett, så är det bara. Det hörs och man förstår det. Och märks även på förbrukningen.

Mm men nu går inte min snålt utan tvärtom. Det är som att den chokar hela tiden...

Som sagt, jag är övertygad pga uteslutningsmetoden att du inte har tillräckligt tryck. Sen om andra komponenter försöker kompensera detta genom att fetta på soppa ska jag låta vara osagt.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Post Reply