Men.. nu blir jag nyfiken.. Om det kommer in soppa och den tänder, då borde ju insuget öppna.. om avgaset inte öppnar? Borde inte det bli en tändning i cylindern ändå?
Arne Lindgren wrote:Men.. nu blir jag nyfiken.. Om det kommer in soppa och den tänder, då borde ju insuget öppna.. om avgaset inte öppnar? Borde inte det bli en tändning i cylindern ändå?
Du menar att det inte borde vara nått fel på kamaxeln?? Det tycker inte jag heller, det låter udda helt enkelt..
När jag idag gjorde comp provet så provade jag oxå att koppla ur spridaren till 1an, och då tyckte jag att den gick någorlunda bra ett tag (troligtvis tills bensinen tog slut) sen kopplade jag in den igen så gick den bra ett tag till, tills den sura ned sig skulle ja tro?
Man kanske skulle koppla på en vipp brytare och stänga av/på hela tiden
Ne men allvarligt: INGEN som har haft liknande problem på nån bil??
morsan slarva med oljebyten på en merca hon hade... det tugga sig genom härdningen på en nock såg vi när vi bytte toppackning på den... vi hitta ingen ny kam direkt så det fick va... efter nån månad så gick den dåligt på en cylinder o hon fick spel o tokvarva den... troligtvis brändes en ventiltallrik av pga ventilen inte öppna ordentligt (därför den gick skräp oxo)... vart pang o kras i cylindern o ny motor :-/
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
robert306gti wrote:morsan slarva med oljebyten på en merca hon hade... det tugga sig genom härdningen på en nock såg vi när vi bytte toppackning på den... vi hitta ingen ny kam direkt så det fick va... efter nån månad så gick den dåligt på en cylinder o hon fick spel o tokvarva den... troligtvis brändes en ventiltallrik av pga ventilen inte öppna ordentligt (därför den gick skräp oxo)... vart pang o kras i cylindern o ny motor :-/
Ne men OJ då!! Ska kolla upp kammaxeln ikväll.
Ska jag titt efter nått speciellt?? sprickor eller dyl??
Ska jag mäta upp kamen oxå eller räcker det me att titta??
som sagt så tokvarva morsan... syntes tydligt den var nergången... du behöver nog inte oroa dig för nåt haveri... morsan har pajat alla mina tre bilar på en månad mer eller mindre
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
robert306gti wrote:morsan slarva med oljebyten på en merca hon hade... det tugga sig genom härdningen på en nock såg vi när vi bytte toppackning på den... vi hitta ingen ny kam direkt så det fick va... efter nån månad så gick den dåligt på en cylinder o hon fick spel o tokvarva den... troligtvis brändes en ventiltallrik av pga ventilen inte öppna ordentligt (därför den gick skräp oxo)... vart pang o kras i cylindern o ny motor :-/
Ne men OJ då!! Ska kolla upp kammaxeln ikväll.
Ska jag titt efter nått speciellt?? sprickor eller dyl??
Ska jag mäta upp kamen oxå eller räcker det me att titta??
Du lär se/känna om den är kass.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Men nu har jag kollat kamaxeln, och nocken till avgasventilen är nersliten nästan till rund hela vägen runt
Men jag är glad
Dock har jag fler frågor??
1 På nocken så är den sliten som ett U! Kan ventilen ha skadats??
2 När jag ska byta så måste jag vell ha special vertyg, Ett som trycker ner kamaxeln medans jag tar bort överfallen?? Men det kanske går utan för det spelar ju ingen roll om den gammla går sönder, Eller förstör jag jag nått då??
3 En kamaxel kan vell inte vara dyr?? NÅN som har en liggandes??
Men nu har jag kollat kamaxeln, och nocken till avgasventilen är nersliten nästan till rund hela vägen runt
Men jag är glad
Dock har jag fler frågor??
1 På nocken så är den sliten som ett U! Kan ventilen ha skadats??
2 När jag ska byta så måste jag vell ha special vertyg, Ett som trycker ner kamaxeln medans jag tar bort överfallen?? Men det kanske går utan för det spelar ju ingen roll om den gammla går sönder, Eller förstör jag jag nått då??
3 En kamaxel kan vell inte vara dyr?? NÅN som har en liggandes??
Tack på förhand//glennpa
1. Nä ventilen tar ingen skada, men tryckaren brukar bli rejält urgröpt.
2. Nä du behöver inget specialverktyg för att byta kammen, dock så behöver du shims, bladmått och micrometer. så du kan ställain ventilspelet sen, passa även på att byta ventiltätningar när du ändå har kammen bort.