Kan denna vara nått att ha?

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Prylgalen

Post by Prylgalen »

daromer wrote:hjälper inte med ett fett batteri.. finns inga batterier som kan släppa ifrån sig en större mängd ström så snabt som en konding.. de batterierna som verkligen släpper lite snabbare kostar ett antal tusenlappar=)

Desutom brukar det vara väldigt svårt att placera batteriet såpas nära slutsteget som du kan placera en konding.
Alla som bygger med slutsteg borde ha minst en 0,5 Fahrads konding!
Swiften

Post by Swiften »

Att man måste ha kondning för att spela med tryck är tydligen ett fenomen som bara finns i Christofer Soderbaums bil. Resten av världen kan annvända sig att grövre kablar mellan generator/batteri, batteri/slutsteg och slutsteg/jorpunkten. Detta är mycke viktigt för att inte få spänningsfall. Att koppla in en kondensator är att fuska sig förbi problemet för den kan ju inte leverera något om inte batteriet gör de.
106 Rallye S2.
Prylgalen

Post by Prylgalen »

Swiften wrote:Att man måste ha kondning för att spela med tryck är tydligen ett fenomen som bara finns i Christofer Soderbaums bil. Resten av världen kan annvända sig att grövre kablar mellan generator/batteri, batteri/slutsteg och slutsteg/jorpunkten. Detta är mycke viktigt för att inte få spänningsfall. Att koppla in en kondensator är att fuska sig förbi problemet för den kan ju inte leverera något om inte batteriet gör de.

Skojar du, eller är du dum i huvudet på riktigt?
danielr112

Post by danielr112 »

spelar ingen roll hur feta kablar du har ifrån ett batteri. även om du koplar plus och minus direkt ifrån batteriet till ditt slutsteg så kan inte ett batteri släppa strömmen "DIREKT" när det kommer en peak, t ex en kraftig basslag. batteriet tar en liten stund på sig innan den får iväg strömmen.. visst ett batteri kan släppa flera hundra A. men det räcker inte när det är fördröjning.

Och det är här Kondensatorn kommer in.. så länge dina kablar från batteriet till kondingen levererar tillräkligt med konstant ström. så tar kondingen sedan hand om och fyller upp i peakarna!!
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Swiften

Post by Swiften »

Inte för att framstå som att jag kan en massa om dB-drag, men dom grabbarna har ju inga kondningar men ganska mycke tryck. Så tydligen går de att få tryck utan onödigt lull lull.

Prylgalen wrote:
Swiften wrote:Att man måste ha kondning för att spela med tryck är tydligen ett fenomen som bara finns i Christofer Soderbaums bil. Resten av världen kan annvända sig att grövre kablar mellan generator/batteri, batteri/slutsteg och slutsteg/jorpunkten. Detta är mycke viktigt för att inte få spänningsfall. Att koppla in en kondensator är att fuska sig förbi problemet för den kan ju inte leverera något om inte batteriet gör de.

Ännu en mogen kommentar. Kan inte Prylgalen förklara vad som inte stämmer i mitt inlägg och komma med något vettigt än att bara vilja ha uppmärksamhet.
Last edited by Swiften on Sat Feb 04, 2006 18:38, edited 1 time in total.
106 Rallye S2.
danielr112

Post by danielr112 »

Swiften wrote:Inte för att framstå som att jag kan en massa om dB-drag, men dom grabbarna har ju inga kondningar men ganska mycke tryck. Så tydligen går de att få tryck utan onödigt lull lull.

visste att detta skulle nämnas

ta då och mät frekvenskurvan i en sådan bil..

1. vad är det för sorts musik/ljud som spelas?
2. är det någon som lyssnar på ljudet?

skiljer ganska mycket. visst man tycker de borde ha en jäkla massa kondingar. men då det oftast går att spela högre om man sätter dit en högtalare till än att köper en dyr konding så....

kollar du i varenda välljuds bil så är det inte många som har kräm i bilen som kör utan konding.

de flesta db tävlingar så spelar de högst genom att spela en och samma ton. dvs de spelar intge 1/100 dels sekund utan 2-5 sekunder. och då hinner batteriet komma igång leverera strömen.
Swiften

Post by Swiften »

Varför jag drog in dB-drag var för att det går få tryck i ljudet utan kondning, sedan hur de låter är en annan sak. Sedan att ett bra batteri är viktigt, utan de så hjälper det inte me kondensator.
106 Rallye S2.
Prylgalen

Post by Prylgalen »

Swiften wrote:Inte för att framstå som att jag kan en massa om dB-drag, men dom grabbarna har ju inga kondningar men ganska mycke tryck. Så tydligen går de att få tryck utan onödigt lull lull.

Prylgalen wrote:

Ännu en mogen kommentar. Kan inte Prylgalen förklara vad som inte stämmer i mitt inlägg och komma med något vettigt än att bara vilja ha uppmärksamhet.

Saken är den att jag hoppades verkligen på att du skojade men uppenbarligen vill du ej läsa dom fina förklaringar du få av bla daromer.
Men i ditt universum kan en kondensator få vara en polerad skrytburk som man visar upp för polarna och ej gör nån nytta.
I mina byggen har den mer funktion än är estetiskt vacker.
Christofer Soderbaum

Post by Christofer Soderbaum »

Kul att se dig här igen Calle, men låt nu volvopojkarna snikra ihop 740:n ifred så får vi se hur det låter sen...

"Varför jag drog in dB-drag var för att det går få tryck i ljudet utan kondning"

Ring Nasa o fråga om jobba som raketforskare vetja? Det borde du kunna räkna ut att det knappast är DB-drag vi snackar om utan hyffsat välljud i bruksbil.
See you @ Grand Hyatt, Dubai, UAE

- Tillhör samhällsgruppen "Restaurangpersonal, världens fattigaste miljonärer" -
Swiften

Post by Swiften »

Christofer Soderbaum wrote:Kondning är det som gäller, kanske att det räknas som blingbling hos traktormaffian i Trollhättan, men ska du spela med tryck så måste du ha det...

men ska du spela med tryck så måste du ha det...
Det va du som skrev det, inte jag
106 Rallye S2.
danielr112

Post by danielr112 »

Swiften wrote:
Christofer Soderbaum wrote:Kondning är det som gäller, kanske att det räknas som blingbling hos traktormaffian i Trollhättan, men ska du spela med tryck så måste du ha det...

men ska du spela med tryck så måste du ha det...
Det va du som skrev det, inte jag

och han menar tryck när det gäller välljud och inte db-drag som oftast spelar en ton.. 2-3 sek var det tillochmed. (som jag innan skrev så han batteriet börja ge effekt då)

tänkte förklara igen. men jag kom på att jag har gett en alldeles utmärkt förklaring redan.
DET går inte jämföra db drag och vanligt ljud när det gäller effekten som behövs under 1/10dels sekund och under 2-3 sek.

ska du ha en konding som klarar lev. låt oss säga 10A under 2-3 sek så är det en konding på ... ja du.. jag vet inte hur mycket men rätt många F.
nesseman
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by nesseman »

ännu en tråd som spårat ut härligt.. Tack vare dessa trådar så stannar ja klubben..

älskar era lagoma påhopp..
buss på dåren..

Db-drag liksom... jämföra det med sasca?? no way Jose´
danielr112

Post by danielr112 »

nesseman wrote:ännu en tråd som spårat ut härligt.. Tack vare dessa trådar så stannar ja klubben..

älskar era lagoma påhopp..
buss på dåren..

Db-drag liksom... jämföra det med sasca?? no way Jose´

hehe.. jo blir ju så..

men jag tror jag lyckades hålla mig rätt neutral fastän att ja blev lite sur först... men :wink: :3some: :3some: :lol:
Snelleman

Post by Snelleman »

Tänker inte ens försöka bidra med min expertis :lol:

Ni verkar klara er bra själva :lol:

8)
Medlem 1262
Snelleman kör en Mercedes-Benz C280 -96
Dart

Post by Dart »

kondomer hit och batterier dit å så smäller vi på med lite tryck när vi ändå är igång....rena porr-tråden det här ju.
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
danielr112

Post by danielr112 »

Asshat wrote:kondomer hit och batterier dit å så smäller vi på med lite tryck när vi ändå är igång....rena porr-tråden det här ju.
:lol: :lol:
Perry

Post by Perry »

va det nån som sa PORR? :D
Corvette C4 -94
VW Polo 1.6 -96

Patrik Karlsson
Hannes Alvesson
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Hannes Alvesson »

Asshat wrote:kondomer hit och batterier dit å så smäller vi på med lite tryck när vi ändå är igång....rena porr-tråden det här ju.

men tobbe nu sabbade du ju den härliga lynshstämningen här var :( :lol: :wink:
boh

s2 rallye
Kordon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kordon »

Christofer Soderbaum wrote:Varför jag drog in dB-drag var för att det går få tryck i ljudet utan kondning"

Kan inte låta bli att vara lite språkpolis nu när jag sett dig skriva fel flera gånger :wink: Det heter "konding"! :lol:
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996
Senior

Post by PelleW »

nesseman wrote:älskar era lagoma påhopp..
buss på dåren..

Han får skylla sig själv som inte tycker att kondingar behövs. :shock:
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Post Reply