Ojämn tomgång efter byte av fördelarlock och rotor Mi16

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Nyppa

Post by Nyppa »

jokke wrote:hmm köp orginal tändkablar ... jag var snål och köpte mekonomen skit och bilfan vägra gå på alla cylindrar ... bytte tillbaka till dom gamle och vips så gick bilen som en klocka igen ...

något mer du kan testa är att ta bort strömsladden till tomgångsmotorn... den runde som sitter ovanför insugningsgrejet i någon form av gummihållare... och se ifall det blir skillnad ...

Men den erfarenhet jag har av mekonomens prylar så brukar det inte vara skit. Kostar dom 1300 så måste dom ju vara jävligt bra :)

Okej.. och om det blir skillnad då??????
405 Mi16 -89 Säljes i delar
Nyppa

Post by Nyppa »

Vad glad jag blir att det har blivit så många inlägg :)
Tack för det!

Men har inte riktigt fått något svar på vad felet kan vara..

Varför blir det så fort beläggningar på stiften i fördelarlocket?
Kan det bero på tändkablarna?

Och även när fördelaren och rotorn var splitterny så pendlade tomgången och den röck till då och då. Och dom felen hade jag inte innan då gick den hur fint som helst och hade stabil tomgång.

Fy f*n va matt jag blir.. Alla tips och ideér är välkommna!!!
engan_85

Post by engan_85 »

själv knyckte ja brosans tändkablar från en 64 dodge dart me V8 funka skit bra fast dom va typ 20 år gammla
BY NIGHT RAIDER

Kör just nu Celica GT4 :)
Highest Marked top speed 256 KM/h ooops ;)
#1384 (finally)
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Du måste ju ha kommit åt något annat när du bytte locket.
Det första du måste va säker på är att alla slangar är hela och sitter fast så den inte suger tjuvluft nånstans, för då blir tomgången kass.
Nästa steg är att kolla så tempgivaren till ecu funkar och har kontakt. Den sitter på termostathuset, är blå eller grön och på den sitter en 2-polig kontakt av bosch-typ.
Nästa grej är att kolla så spjällägesgivaren klickar till när spjället stängs och att kontakten till den är ok.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Nyppa

Post by Nyppa »

TheDagger wrote:Du måste ju ha kommit åt något annat när du bytte locket.
Det första du måste va säker på är att alla slangar är hela och sitter fast så den inte suger tjuvluft nånstans, för då blir tomgången kass.
Nästa steg är att kolla så tempgivaren till ecu funkar och har kontakt. Den sitter på termostathuset, är blå eller grön och på den sitter en 2-polig kontakt av bosch-typ.
Nästa grej är att kolla så spjällägesgivaren klickar till när spjället stängs och att kontakten till den är ok.

Okej bra nu har jag lite att gå på. Tror inte den drar tjuvluft någonstans.. Tömde en hel burk startgas över hela motroutrymmet :)
Nyppa

Post by Nyppa »

engan_85 wrote:själv knyckte ja brosans tändkablar från en 64 dodge dart me V8 funka skit bra fast dom va typ 20 år gammla

heh okej.. alla sätt är bra.....
Toffe

Re: Ojämn tomgång efter byte av fördelarlock och rotor Mi16

Post by Toffe »

Nyppa wrote:Hej!

[Mi16 -89]

Nu fattar jag faktiskt ingenting!

Bytte fördelarlocket och rotorn här om dagen efter att jag upptäckt att fördelarlocket var helt slut. Det var absolut det värsat jag har sett i hela mitt liv. Det fanns ingenting kvar av det. Det skumma var att bilen gick hur fint som helst. Lättstartad, gick mjukt och fint och nhade stabil tomgång.

Nu när jag har bytt dom här prylarna så är det hög tomgång ung 11-1200 varv. När den är kall pendlar tomgången mellan 1500-2000 varv upp och ner upp och ner. Den har även börjat hacka. Brukar hacka till på två vid acceleration vid ung 1500 varv.

Jävligt skumt altså kan inte begripa vad det är frågan om.

Alla tips och ideér är varmt välkommna!!

Tja. jag bytte tändkablar på min mi16 från 90. Den gjick som den skule efter det. Det kostar 1200 spänn men jag lovar att det är värt det. Fungerar int det så får du väll byta tomgångs ventilen..men det räcker säkert med tändkablarna:)
danielr112

Post by danielr112 »

Toffe wrote:

[Mi16 -89]

Bytte fördelarlocket och rotorn här om dagen efter att jag upptäckt att fördelarlocket var helt slut. Det var absolut det värsat jag har sett i hela mitt liv. Det fanns ingenting kvar av det. Det skumma var att bilen gick hur fint som helst. Lättstartad, gick mjukt och fint och nhade stabil tomgång.

Nu när jag har bytt dom här prylarna så är det hög tomgång ung 11-1200 varv. När den är kall pendlar tomgången mellan 1500-2000 varv upp och ner upp och ner. Den har även börjat hacka. Brukar hacka till på två vid acceleration vid ung 1500 varv.

Tja. jag bytte tändkablar på min mi16 från 90. Den gjick som den skule efter det. Det kostar 1200 spänn men jag lovar att det är värt det. Fungerar int det så får du väll byta tomgångs ventilen..men det räcker säkert med tändkablarna:)

det var dyra tändkablar!

www.autofrance.se så får du ett mycke bättre pris :wink:
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

daromer wrote:
Toffe wrote:

[Mi16 -89]

det var dyra tändkablar!

www.autofrance.se så får du ett mycke bättre pris :wink:

350 tror jag han tar, har såna själv och dom funkar bra.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Post Reply