Hur var det med bromsslangarna? Har för mig vi diskuterat det innan.
Håll en hand runt dem och be nån trycka hårt på pedalen och känn om de utvidgar sig mycket.
Har monterat ganska många stålomspunna på mc och det gör en fruktansvärd skillnad. Jobbade förut på mc-verkstad och vi gjorde såna själv, var inga dyra grejer. Borde inte behövas på din bil egentligen, men om orginalen är slut är det kanske lika bra.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Har du inte stålomspunna broms slangar enok?..det borde ju göra skillnad som någon sa högre upp..1300 för alla..bara ringa till PEAN får du hem dom om 2 veckor..
Loffas wrote:men går det inte att byta även omd et är en 87a?
Det går att byta ja, dvs plocka på skivor på en svingarm med trummor.
Men med tanke på hur enkelt det är att byta en bakaxel så tar det ungefär en fjärdedel av tiden.
Adams tips (stänga nippeln innan man släpper pedalen) är en förutsättning enligt min erfarenhet. Annars sugs luft tillbaka genom gängorna på nippeln. Av samma anledning har jag inte fått Biltremas backventil-mojäng att fungera. Jag tror inte det konceptet fungerar överhuvudtaget, med reservation för skit bakom spakarna, men det borde inte heller fungera "teoretiskt".
Den bästa metod jag provat var en sugmojäng för tryckluft senaste Shamns-körningen. Bara att öppna nippeln och koppla på och fylla på bromsvätska vartefter. Trycksätta burken funkar nog inte för mig eftersom jag är lite virrig. Skulle säkert trycka i luft i hela kretsen innan jag var klar.
Sen, igen, är det ett tips att kolla mekaniken. Torped, länkar mm som kan flexa.
Joakim Enoksson wrote:fanns en sådandär som man suger ur vätskan på nippeln för ca 650.- på ad-center som man använder tryckluft till. Känns lite overkill att köpa.
Beror på vad man värderar sin fritid till. Varje timme man slipper hålla på och lufta/byta är värd ca 650:- för mig, så jag skriver av grejen på en timme!
ad-center, har du web/tel till dem?
Förresten så borde väl trummor räcka väldigt långt på en 205? I synnerhet om man förbättrat frambromsarna? Om man inte tänkt hålla på & vänsterbromsa vill säga. Skivor bak skulle nog ligga ganska långt ner på min lista iaf.